سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 17, 2015
10:10 سه شنبه، 26ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68381

مقایسه تولیدکنندگان PC با مک‏بوک جدید اپل

جدال لفظی PC و Mac از سال‏ها پیش جذاب و سرگرم کننده بوده است! حالا که اپل مک‏بوک ۱۲ اینچی جدید خود را باریک‏تر، سبک‏تر و بدون نیاز به فن خنک‏کننده معرفی کرده است، رقبای ویندوزی ساکت ننشسته و موج طعنه‏های خود را به سوی اپل روانه کرده‏اند.
 
 مک‏بوک جدید اپل باریک‏تر، سبک‏تر و زیباتر است، اما مشکلاتی هم دارد: وجود تنها یک پورت USB C، وب‌کم کیفیت پایین 480p و پردازنده نه‏چندان قدرتمند Core M را می‏توان از جمله این اشکالات نامید اما تولیدکنندگان PC هر یک ویژگی خاصی از مک‏بوک اپل را هدف قرار داده‏اند.
اول از همه نوبت به لنوو رسیده تا ثابت کند مک‏بوک جدید آنقدرها که اپل ادعا می‏کند باریک نیست. در تصویری از توئیتر لنوو ضخامت Yoga 3 Pro با مک‏بوک مقایسه شده و همان‏طور که مشاهده می‏کنید یوگا حدود 3/0 میلی‏متر باریک‏تر است، اما در این مقایسه باید توجه داشت که مک‏بوک با ۲۸۰ گرم وزن کمتر بسیار سبک‏تر از Yoga 3 Pro بوده و همچنین ضخامت آن در سایر نقاط کمتر از لپ‏تاپ لنوو است، البته ذکر این مورد هم الزامی است که رقیب چینی مک‏بوک در اینجا ۲ پورت USB بیشتر و صفحه‏نمایش با وضوح بیشتری نیز دارد و همچنین در سه‏حالت مختلف قابل استفاده است.
پس از آن Dell به صفحه‏نمایش رتینا در مک‏بوک جدید طعنه می‏زند و ادعا می‏کند اولترابوک XPS 13 این شرکت 2 میلیون پیکسل بیشتر در صفحه‏نمایش خود دارد. مدل ۱۳ اینچی اولترابوک دل وضوحی برابر با ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل دارد که نسبت به وضوح ۲۳۰۰ در ۱۴۴۰ مک‏بوک کیفیت بهتری ارائه خواهد داد. البته دل به این نکته اشاره نکرده که با وجود پورت‏های بیشتر در این اولترابوک XPS 13 ضخیم‏تر و سنگین‏تر از مک‏بوک خواهد بود.
پاسخ نهایی را هم ایسوس با اولترابوک Zenbook UX305 روانه اپل کرده است. این اولترابوک فوق‏العاده تنها 3/12 میلی‏متر ضخامت داشته و با سه درگاه USB، درگاه‏
micro HDMI و شیار کارت حافظه از نظر ارتباطی بهتر از مک‏بوک عمل کرده است و تنها حدود نصف یک مک‏بوک قیمت دارد! البته اولترابوک ایسوس هم حدود ۲۰۰ گرم سنگین‏تر بوده و مدل پایه آن وضوحی پایین‏تر از مک‏بوک جدید اپل دارد.
همان‏طور که مشاهده می‏کنید هیچ نت‏بوک ایده‏آل و بی‏نقصی وجود ندارد و با اینکه موارد بالا در برخی ویژگی‏های کلیدی بهتر از مک‏بوک اپل هستند، اما در برخی دیگر مغلوب شده‏اند. خوشبختانه نتیجه کار همواره ایجاد یک فضای رقابتی به نفع مشتریان و مصرف‏کنندگان خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.