سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 17, 2015
11:30 سه شنبه، 26ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68382

مایکروسافت از استراتژی های جدیدش برای کسب درآمد سخن گفت

مایکروسافت از سال گذشته تا بحال، تحولات بسیاری را به خود دیده و کارهایی را انجام داده که بعضی اوقات اهالی تکنولوژی را انگشت به دهان گذاشته است. لایسنس مجانی ویندوز و ویندوزفون برای سازندگان موبایل و کامپیوترهای شخصی، آفیس مجانی برای iOS و اندروید، خرید شرکت هایی که اپلیکیشن هایی مجانی را ارائه می دهند و …
 
این اقدامات شجاعانه باعث گشته اند تا بسیاری از کاربران، اهالی ردموند را تحسین کنند اما در هر صورت، همچنان یک سوال در ذهن باقی می ماند؛ مایکروسافت چطور به درآمد می رسد؟ جواب این سوال، Freemium است. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر به کاوش در این زمینه و نوع کسب درآمد مایکروسافت از سرویس های Freemium اش بپردازیم.
 
سیستم کسب درآمد مایکروسافت، تا به حال بر پایه های فروش لایسنس ویندوز به شرکت های سازنده سخت افزار و سازمان ها استوار بوده است. این استراتژی، باعث شد تا مایکروسافت به غول نرم افزاری امروزی تبدیل شود و بتواند بر بازار کامپیوترهای شخصی به شکل کامل، چیره گردد.
 
بخش موبایل، به هیچ عنوان نتوانسته خود را به پیروزی های پیشینیان گره زند، در نتیجه، مایکروسافت به عوض نمودن استراتژی هایش در برخی زمینه ها روی آورده.
 
امروز در کنفرانس Convergence مایکروسافت، Chris Caposella، مدیر تبلیغات این غول نرم افزاری، لب به سخن گشود و از سیاست های پیروی قوانین Freemium گفت. اما ابتدا بیایید Freemium را تشریح کنیم؛ به زبانی ساده،‌ به اپلیکیشن یا سرویس هایی که در سال اول به شکل رایگان در اختیار مصرف کننده گذارده شده و برای استفاده در سال های آتی، مبلغ اندکی را طلب می کنند، Freemium می گوییم. واتزاپ، نمونه ای بسیار آشنا از Freemium برای کاربران ایرانی است.
 
Caposella توضیح می دهد که برنامه ی مایکروسافت شامل چهار بخش اصلی می گردد: اکتساب، تعامل، رونق و کسب درآمد.
 
مایکروسافت با ارائه ی سرویس یا اپلیکیشن مجانی به کاربران، باعث استفاده آنها از سرویس ها می شود. این در اصل همان بخش اول یعنی اکتساب است. بخش دوم، یعنی تعامل، به معنی استفاده ی کاربران از آن اپلیکیشن یا سرویس مجانی و البته آشنا شدن با اکوسیستم کلی فضای سرویس های مایکروسافت است. بخش سوم، یعنی رونق دادن، به معنی پیدا شدن طرفداران جدید برای ادامه ی چرخه های پیشین بوده که البته مایکروسافت پیشتر از این، نتوانسته در این بخش به خوبی عمل کند. بخش آخر، یعنی کسب درآمد هم از سوی افرادی که به سرویس ها عادت پیدا کرده اند و می خواهند از سایر امکانات آن نیز استفاده کنند حاصل خواهد شد.
 
گوگل در ازای استفاده از سرویس هایش، یا از اطلاعات کاربران بهره می گیرد و یا برایشات تبلیغات را به نمایش می کشد؛ اما مایکروسافت اعتقاد دارد کاربران در نهایت برای سرویسی که به آن اعتیاد یافته اند، پول خواهند شمرد.
 
Caposella با گفته هایش برای اولین بار به شکل رسمی عنوان کرد تا مایکروسافت چگونه با استراتژی های جدیدش به جنگ اکوسیستم اپل و گوگل خواهد رفت. مدیرعامل سابق این شرکت، بالمر، در چند ماهه پایانی عمر کاری اش هم به موضوعات و سیاست های جدید اشاره ای داشت.
 
مدیر بازاریابی مایکروسافت در ادامه گفت: «اگر به تبلیغات تلویزیونی اپل در ایالات متحده نگاهی بیاندازید، صرفا آیفون و آیپدها را خواهید دید ولی باز هم می توان اکوسیستم یکپارچه را در آنها حس کرد. در نتیجه، اهالی کوپرتینو می توانند تمرکز خود را در تبلیغات، بر روی بخش بسیار کوچکی از محصولاتشان گذاشته و همچنان موفق باشند. مشتریان اپل پس از خرید کوچک ترین محصول این شرکت، می بینند که چطور تمام گجت ها مهندسی شده اند تا به یک دیگر متصل شوند و بدون هیچگونه تبلیغات، خود کاربر به سراغ محصولات بعدی این کمپانی خواهد رفت.»
 
Caposella به صراحت می گوید که مایکروسافت نیز همین استراتژی را برای خط محصولات و سرویس هایش اتخاذ نموده؛ وی سپس از سرفس پرو ۳ و ادغامش با OneNote می گوید: «مجبور شدیم تا تیم ویندوز را متقاعد کنیم تا با تیم سرفس کار کنند، سپس نیز آن دو را متقاعد کردیم تا با تیم OneNote همکاری کنند.»
 
در نهایت نیز سرفس به جایی رسیده که در تبلیغاتش مک بوک را به سخره گرفته و باعث گشته تا ردموندی ها به خود ببالند. از طرف دیگر، کورتانا کاربران را به سوی Bing رهسپار می کند تا اعتیاد آنها به گوگل کم کم پایان یابد. «اگر از کورتانا استفاده کنید، رسما کاربر بینگ شده اید. ما به این شکل، موتور جستجوی مذکور را به موبایل های ویندوز فونی و البته کامپیوترهای دارای ویندوز ۱۰ خواهیم آورد.»
 
تکرار ویژگی های گوگل کار سختیست اما کم کم، کورتانا می خواهد شما را به Bing عادت دهد. غول نرم افزاری در خصوص Outlook.com و ادغامش با اسکایپ نیز رویه ای مشابه را در پیش گرفته است.
 
در ادامه، Caposella می گوید: «می دانیم که به زمانی برخورده ایم که بیشتر کاربران در حال انتخاب اکوسیستم نهایی خود هستند و پس از آن، سخت می توان نظرشان را تغییر داد. ما به هیچ عنوان نظم و یک پارچگی را که در محصولات و سرویس های اپل یا گوگل دیده می شوند را نداریم.»
 
گفتن چنین سخنانی از سوی یکی از مدیران ارشد مایکروسافت، نشانگر این است که اهالی ردموند به خوبی می دانند در کجای میدان ایستاده اند و دلشان، پیشرفت می خواهد. آنها دریافته اند که کارهای بسیاری برای انجام دادن دارند تا بتوانند فاصله ی خود را با رقبا کاهش دهند. مشخصا، ویندوز ۱۰ در این بخش به کمک این شرکت خواهد شتافت و وعده های نوید بخشی با اپلیکیشن های فراگیرش و البته اجرا شدن بر روی تمام محصولات به شکلی یک پارچه خواهد داد. اما حقیقت اینجاست که ویندوز ۱۰، نجات بخش نهایی مایکروسافت نخواهد بود؛ صرفا می آید تا پایه و زیرساختی برای اتصالات و یکپارچگی در میان اپلیکیشن ها و سرویس های شرکت مذکور در ویندوز باشد. از طرف دیگر، نکته ی جالب اینجاست که شرکت مورد بحث، جدا از یافتن راهی برای نزدیک تر شدن به iOS و اندروید، دست به هر تلاشی می زند تا اعتیاد به «گوگل» را کاهش دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.