تحلیل بازار

تلفن همراه

March 19, 2015
10:42 پنجشنبه، 28ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68398

موبایل و تبلت در صدر فروش بازار نوروزی

چشم به حصول توافق هسته‌ای ایران با 6 کشور اروپایی و آمریکا و تصور کاهش قیمت اجناس دیجیتال باعث توقف بازار آی‌تی از فروش کالا شده و خرید شب عید را تحت تاثیر قرار داده است. این درحالی است که یک فروشنده لوازم دیجیتال معتقد است امید به کاهش قیمت بعد از توافق تصوری اشتباه است و مردم از ابتدای سال 94 ممکن است حتی شاهد افزایش قیمت این دسته از کالاها هم باشند.
به نظر می‌رسد این بار دیگر نه فروشنده‌های بازار دیجیتال بلکه مردم از خرید ناامید شده‌اند و بازار کمتر از آنچه در توان دارد تحرک نشان می‌دهد. محمدحسن محمدی مدیرعامل لوتوس، فعال بازار IT در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «مردم چشم به توافقات هسته‌ای دوخته و خرید لوازم دیجیتال خود را به بعد از عید موکول کرده‌اند، چراکه با وجود شرایط خراب بازار به نظر می‌رسد این امیدواری وجود دارد که بعد از دستیابی به توافق نرخ دلار کاهش یابد، بنابراین به انتظار سال جدید خریدها به شدت کاهش یافته است.» او با اعلام اینکه در حال حاضر وضعیت خرید و فروش بازار یک‌پنجم یا یک‌چهارم روال عادی و توان واقعی است درباره لوازمی که فروش می‌رود، می‌گوید: «در شرایط فعلی بیش از همه موبایل و تبلت فروش دارد چراکه این دستگاه‌ها سبک‌تر و قابل حمل‌ترند و مردم برای مسافرت‌های نوروزی خود به دنبال وسایل قابل حمل‌ترند یا دستگاه‌هایی که بتوان با آن فیلم و عکس بهتری گرفت. با این وجود بازهم یک‌پنجم توان واقعی بازار فروش وجود دارد.»
محمدی درباره این انتظار که بعد از توافق وضعیت بازار آی‌تی و قیمت‌ها بهتر می‌شود، می‌گوید: «درباره انتظاراتی که مردم از پایین آمدن قیمت اجناس بعد از توافقات دارند باید گفت که این تصور کاملا اشتباه است چون به هیچ عنوان نباید انتظار داشت قیمت‌ها به‌صورت انفجاری کاهش یابد و برخلاف تصور، کالاها از اول سال 94 با نرخ دلار هیچ کاهش قیمتی نخواهند داشت چراکه قیمت دلار در بازار تثبیت شده است. شاید در صورت حصول توافقات شاهد حضور کالای بیشتر با تنوع بیشتر باشیم. همچنین رقم حمل کالا از چین و دبی به همان میزان باقی می‌ماند و با افزایش قیمت بنزین و افزایش 10 تا 20 درصدی نرخ گمرک قیمت کالاها پس از عید ممکن است افزایش هم داشته باشد.» به گفته محمدی، قیمت فروش اجناسی که برند هستند در حال حاضر از 80 هزار تومان تا مرز یک میلیون تومان در نوسان است و قدرت خرید مردم در شرایط فعلی از 500 تا 600 هزار تومان برای تبلت و برای موبایل بین 800 تا یک میلیون تومان است. او درباره فشارهای مالیاتی سال‌جاری می‌گوید:« با وجود افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها و فروشگاه‌های بیشتری تحت فشار قرار گرفته‌اند و به‌دلیل اینکه بازار فروش خراب است و سود شرکت‌ها به صورت واقعی تحقق پیدا نکرده اگر شاهد افزایش مالیات باشیم فشار بیشتری به فروشندگان وارد می‌شود و بنابراین زیرفروشی بیشتری هم صورت می‌گیرد.» او درباره این انتظار برخی از مردم مبنی بر اینکه درصورت به‌روز شدن کالاها فروشندگان اجناس قدیمی را با نرخ پایین‌تری به فروش خواهند رساند، می‌گوید: «کالا با مدیریت در فروشگاه به فروش می‌رسد چراکه کمپانی‌ها براساس هماهنگی با فروشگاه اجناس خود را منتقل می‌کنند و تا زمانی که انبارها خالی نشود، جنس جدید وارد نمی‌شود بنابراین این انتظار غلط است که به‌دلیل آمدن جنس جدید قیمت‌ها تغییر می‌کند.»
این فعال بازار آی‌تی همچنین درباره تمایل مردم به خرید اجناس دست دوم به‌دلیل کمبود نقدینگی می‌گوید که شاید از هر 10 مشتری یکی دنبال جنس دست دوم باشد درحالی‌که این کار برای اجناس الکترونیک جواب نمی‌دهد. «اگر قرار است هزینه‌ای شود که یک روز هم جواب نمی‌دهد، این هدر دادن هزینه و وقت است چراکه ممکن است بعد از خرید این نوع از اجناس دچار نقص شده و وسیله خریداری شده را باید به تعمیرگاه ببرید. در این مسیر ممکن است فروشنده سود زیادی به جیب بزند چراکه با قیمت پایین کالا را می‌خرد اما با سود بسیار گزافی آن را می‌فروشد و این به نفع فروشنده است اما هیچ سودی برای مشتری ندارد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.