تلفن همراه

گوشی

March 21, 2015
15:32 شنبه، 1ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68426

شیائومی نمی‌تواند سریع گوشی بسازد

شیائومی که در ماه‌های اخیر روند رشد سریعی را پشت سر گذاشته است، گویا به زودی تحت فشارهای مختلفی قرار خواهد گرفت. این شرکت چینی تولیدکننده موبایل‌های هوشمند که ابتدا فعالیتش را در آسیا توسعه داده و حالا به دنبال گسترش آن در خارج از قاره کهن است، در حال حاضر مشغول مبارزه با چالش‌های زنجیره تولید است. رقبای جدی که از استراتژی ژیائومی آگاه هستند و رقبای جدید با برنامه‌هایی برای معرفی موبایل خودشان در چین در سال جاری، همه و همه این موضوع را مطرح می‌کنند که آیا ژیائومی می‌تواند قدرتش را در بازار حفظ کند یا اینکه محصولات این شرکت تنها ذائقه کاربران آسیایی بوده است که خیلی زود در بازار بزرگ موبایل‌های هوشمند اندرویدی گم شده‌اند.
 
«لی جون» مدیر عامل شرکت ژیائومی اخیرا اعلام کرده است که فروش 100 میلیون دستگاه موبایل هوشمند در سال جاری میلادی، می‌تواند هدفی واقع‌گرایانه باشد. با این وجود او حالا پیش‌بینی کرده است که فروش موبایل‌های هوشمند این شرکت در سال 2015 به کمتر از آنچه تصور می‌شد یعنی بین 80 تا 100 میلیون دستگاه برسد. 
مقامات شرکت ژیائومی اذعان کرده‌اند که در میان چالش‌هایی که پیش روی این شرکت قرار دارد، محدودیت‌های تولید مهم‌ترین آنها است. در همین زمینه «هوگو بارا» معاون بخش عملیات خارج از کشور این شرکت به International Business Times گفته است: «ما هنوز موبایل‌های هوشمند را به تعدادی که می‌توانیم بفروشیم، نمی‌سازیم.» بارا در رویدادی برای معرفی موبایل هوشمند مدل Redmi 2 در شهر بنگلور هندوستان در روز جمعه گذشته صحبت کرده است.
بارا گفت: «ژیائومی که شاهد افزایش 135 درصدی فروش خود در سال 2014 بود، در حال حاضر با بعضی محدودیت‌ها و موانع زنجیره تولید مواجه است. در مورد گوشی Mi صفحه نمایش به یکی از محدودیت‌ها و تنگناهای تولید تبدیل شده است. درباره تبلت Mi Note هم شیشه روی صفحه نمایش مشکل‌ساز شد. برای محصولات دیگر هم قطعات دیگر یا موارد دیگر به موانعی بر سر راه تولید تبدیل می‌شدند.»
 
  رقابت سخت‌تر
حتی اگر ژیائومی با موانع و مشکلات روند تولید کنار بیاید، با رقابت سخت‌تر و جدی‌تری مواجه است. در نتیجه بعضی تحلیلگران معتقدند که این شرکت دوره سختی را برای رسیدن به هدفی که مدیران آن ترسیم کرده‌اند، پیش رو خواهد داشت. «کریس دی آنجلیس» یکی از تحلیلگران گروه مشاوران تجاری Alliance Development Group که فعالیتش بر کمک به شرکت‌های تکنولوژی برای تاسیس در چین متمرکز است، می‌گوید: «فروش 100 میلیون دستگاه موبایل هوشمند در سال جاری میلادی کار بسیار سختی است. به نظر می‌رسد هر تامین کننده قطعات اولیه (OEM) مهم در چین حالا یک برند جدید را برای رقابت مستقیم با ژیائومی به وجود آورده است.» این تامین‌کنندگان قطعات اولیه شامل Shenqi یا Magical یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بزرگ Lenovo Group Limited، Honor از زیر مجموعه‌های شرکت Huawei Technology، Dazen از زیرمجموعه‌های شرکت Coolpad Group و بالاخره Nubia از زیر مجموعه‌های شرکت ZTE Corporation هستند. 
دی آنجلیس در این مورد می‌گوید: «ژیائومی حالا در حال رقابت با این برندهای تازه و جدید در هر بازاری است که حضور قدرتمندی در آن دارد، به خصوص بازار آسیای جنوب شرقی و هندوستان.» علاوه بر اینها، شرکت‌های بومی قدرتمند مانند Micromax Informatics Ltd در هندوستان یا Himax در اندونزی هم رقبای قوی و حریصی هستند. Micromax حتی برنامه‌هایی برای گسترش فعالیتش به بازارهایی دارد که ژیائومی می‌خواهد برای فاز بعدی رشدش وارد آنها شود. مالزی یکی از این بازارها است که ژیائومی حتی گوشی مدل Redmi 2 خودش را یک روز قبل از هند در آنجا معرفی و رونمایی کرد.
رقابت در چین حتی جدی‌تر و سخت‌تر هم هست؛ جایی که رقبایی از قبیل Meizu Technology شرکتی قدیمی‌تر از ژیائومی که به‌تازگی Alibaba هم در آن سرمایه‌گذاری کرده است و البته شرکت Smartisan هستند. حالا رقبایی که سرمایه‌گذاری‌های خوبی را به‌عنوان پشتوانه دارند، همچنان وارد بازار می‌شوند؛ مانند LeTV که در سال جدید میلادی یکسری از گوشی‌های موبایل خود را به بازار معرفی کرده است. 
  اشباع بازار چین
«دانیل گلیسون» یکی از تحلیلگران بازار ابزارهای موبایل در موسسه تحقیقاتی انگلیسی IHS Global Ltd معتقد است که رقابت به طرز چشمگیری در بازار در حال اشباع چین بیشتر و بیشتر می‌شود. حدود 95 درصد از گوشی‌های موبایل صادر شده به چین در سال 2014، موبایل‌های هوشمند بوده‌اند و انتظار می‌رود این حجم صادرات در سال 2015 تا 8 درصد هم رشد کند. 
گلیسون در این مورد می‌گوید: «در حالی که ژیائومی همچنان می‌تواند در بازار داخلی و با ربودن سهم بازار از رقبای دیگرش رشد کند، رشد درخشان و زودگذر آن به ناچار کاهش خواهد یافت.»
ژیائومی همچنین بعضی مزایای خانگی خود را همزمان با ورود به بازارهای خارج از چین، از دست خواهد داد. برای مثال در هندوستان فروشگاه اپلیکیشن‌های موبایل گوگل مانند اغلب سرویس‌های دیگر این شرکت برای همه در دسترس است. ممنوعیت فعالیت فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل در چین، کمک بسیار بزرگی به ژیائومی بود تا بتواند فروشگاه اپلیکیشن‌های خود را برای مشتریان بومی راه‌اندازی و تاسیس کند. 
ژیائومی اما دست از تلاش برنمی‌دارد. در هندوستان این شرکت افرادی را برای فعالیت در صفحه فیس‌بوک خود استخدام کرده است که کاربران را به رویدادهای ژیائومی دعوت کرده و با پیشنهادهای مختلف آنها را به خرید اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها و محصولات مختلف ترغیب کنند.
 با این حال اما بعضی از کاربران حرفه‌ای هندی ترجیح می‌دهند سراغ موبایل‌هایی با کیفیت و قیمت یکسان و البته محصول شرکتی مانند Motorola Mobility بروند، چون Motorola برندی است که بسیاری از بومیان هندی هم آن را به خاطر می‌آورند. با این اوصاف به نظر می‌رسد برند سازی هم در طولانی مدت به یکی از چالش‌های مهم پیش روی ژیائومی تبدیل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.