اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 21, 2015
20:36 شنبه، 1ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68456

آماده باش ارتباطی برای اینترنت نوروز/ تشکیل ۲ کمیته برای کنترل

استفاده از ابزارهای ارتباطی برای شادباش‌های نوروزی جای تبریک های حضوری را گرفته است و به همین جهت متولیان ارتباطات کشور تهمیداتی را برای کنترل و نظارت بر کیفیت شبکه اینترنت کشور بکار گرفته اند.
با گسترش تکنولوژیهای ارتباطی در زندگی خانواده های ایرانی همه ساله شاهد کاهش تبریک های حضوری سال نو و استفاده از ابزارهای ارتباطی برای شادباشهای عید نوروز هستیم. در همین حال امسال برای نخستین بار، نسل سوم و چهارم موبایل که اینترنت پرسرعت همراه را برای ایرانیها به ارمغان آورده میهمان خانه های ایرانیها در ایام نوروز است و  کاربران می توانند با این ابزار، عید را به هم تبریک بگویند. 
 
به جهت افزایش استفاده از اینترنت خانگی و موبایلی، تبریک سال نو با ابزار اینترنت به مراتب بیشتر از سالهای قبل خواهد بود و به همین دلیل متولیان امر ارتباطات کشور از تشکیل دو کمیته برای کنترل و نظارت بر روی این شبکه ها خبر داده اند.
 
اینترنت پرسرعت موبایل میهمان سفره های عید
 
 براساس آخرین آمار مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت تا پایان سال ۹۲ نزدیک به ۵۰ درصد ایرانیها کاربر اینترنت هستند که با رشد این تکنولوژی و نیز ورود تکنولوژی اینترنت پرسرعت موبایل – ۳G و ۴G – این آمار به مراتب بیشتر از این خواهد بود؛ به همین دلیل شاید بتوان شبکه اینترنت را یکی از پرکاربردترین ابزارهای حال حاضر دنیای ارتباطات به حساب آورد.
 
به طور قطع امسال نیز به دلیل راه اندازی اینترنت پرسرعت موبایل در کشور ایرانیها علاوه بر برقراری ارتباطات تلفنی برای تبریک و شادباش عیدنوروز، با اینترنت نیز به یکدیگر تبریک گفته و از این ابزار به صورت همراه و بر روی موبایلشان نیز بیشتر استفاده خواهند کرد.
 
اما استفاده از اینترنت موبایل و نیز اینترنت خانگی در ایام نوروز، همه ساله به دلیل افزایش حجم ترافیک ارتباطی موضوعی است که با اختلال همراه می شود و متولیان امر در صدد رفع مشکلات و افزایش ارتقای ظرفیتهای شبکه اینترنت هستند.
 
تشکیل ۲ کمیته برای کنترل و نظارت بر شبکه اینترنت
 
غلامرضا داداش زاده – معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با مهر، تمهیدات اندیشیده شده برای استفاده کاربران ایرانی از اینترنت مناسب و با کیفیت در ایام نوروز را تشریح کرد.
 
وی با بیان اینکه به هر ترتیب اختلالات مقطعی در ساعات نخست تحویل سال جدید، ممکن است پیش بیاید و طبیعی است، اظهار داشت: تمامی تلاش این است که با همکاری رگولاتوری، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکتهای ارائه دهنده خدمات، اختلالات و مشکلات مقطعی را به پایین ترین حد ممکن برسانیم.
 
داداش زاده از تشکیل کمیته مشترک با حضور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای اینترنتی خبر داد و گفت: براساس برنامه ریزی های مدنظر این کمیته، اپراتورهای موبایل و اینترنت در تمامی ساعات عید نوروز در آماده باش کامل به سر می برند تا در صورت اختلال و خرابی، به سرعت تیم های فنی به محل خرابی اعزام و مشکل را حل کنند.
 
وی با بیان اینکه کنترل ترافیک دیتا در ایام نوروز توسط رگولاتوری انجام می شود، ادامه داد: افزایش حجم ترافیک ارتباطی در برخی استانها به دلیل تمرکز جمعیت و جاذبه های گردشگری این استانها وجود دارد که به دلیل این افزایش حجم ترافیک پیش بینی هایی برای احتمال مشکلات زیرساختی انجام شده است؛ براین اساس کمیته ای نیز با حضور شرکت ارتباطات زیرساخت و با مدیریت رگولاتوری برای بررسی مشکلات و کنترل شبانه روزی شبکه تشکیل شده است.
 
افزایش حجم ترافیک دیتا در شهرهای شمالی و اصفهان
 
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه امکانات زیرساختی برای ایام نوروز فراهم شده است ادامه داد: ممکن است در روزهای نخست سال به دلیل افزایش حجم ارتباطات صوتی و دیتا با برخی اختلالات مقطعی مواجه باشیم اما با این وجود پیش بینی ظرفیت های دیده شده، نوید ارتباطی با کیفیت را می دهد.
 
وی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت شبکه دیتای کشور با وجود تمرکز جمعیت در یک منطقه خاص قابل تغییر است ادامه داد: در این زمینه نیز ارتقای ظرفیت به صورت پیوسته و دینامیک دیده شده است.
 
این مقام مسئول از مانیتورینگ ۲۴ ساعته شبکه های ارتباطی در کشور درایام نوروز ۹۴ خبر داد و گفت: با توجه به تجارب سالهای گذشته بیشترین افزایش حجم ترافیک دیتا را در شهرهای شمالی، اصفهان، تبریز، شیراز و در نهایت اهواز خواهیم داشت و از طرفی با تغییر رفتار کاربران از برقراری ارتباط صوتی در این ایام به سمت استفاده از ابزارهای اینترنت موبایل، به نظر می رسد بیشترین حجم ترافیک مربوط به استفاده از دیتا باشد.
 
رگولاتوری به شکایات کیفی اینترنت رسیدگی می کند
 
داداش زاده با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده خاطرنشان کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت با ظرفیت مناسبی که در این زمینه ایجاد کرده مشکلات سالهای قبل را نخواهد داشت و به همین دلیل امید می رود از نظر زیرساختهای اصلی کشور مشکلی در ایام نوروز برای برقراری ارتباطات وجود نداشته باشد. هم اکنون پهنای باند مورد نیاز اپراتورهای موبایل و اینترنت از سوی زیرساخت ارائه شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
 
وی با اشاره به کمیته نظارت بر عملکرد خدمات در این ایام به مهر گفت: در صورت بروز هرگونه مشکل و شکایت، سامانه رسیدگی به شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آماده دریافت نظرات هموطنان است و به مشکلات کیفی این بخش رسیدگی خواهد شد.
 
قطعی اینترنت را از شرکتهای اینترنتی پیگیری کنید
 
حامدرضا اسماعیلی سخنگوی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در گفتگو با مهر از آمادگی کامل شبکه ارتباطات زیرساخت برای پاسخگویی به کاربران در ایام نوروز خبر داد و گفت: زیرساختهای ارتباطی مانند تمامی ایام سال کنترل می شود و با توجه به ارتقای شبکه زیرساخت و وجود مسیرهای پشتیبان، مشکلی از بابت قطعی و اختلالات مقطعی در حوزه اینترنت و موبایل نخواهیم داشت.
 
وی افزود: در لایه دسترسی کاربران به اینترنت، شرکتهای ارائه دهنده خدمات باید پاسخگو باشند و در صورت بروز مشکل، کاربران باید ابتدا از شرکتهایی که خدماتتشان را دریافت می کنند پیگیری به عمل آورند.
 
اسماعیلی افزود: در حوزه شبکه ارتباطات زیرساخت کشور تیم فنی به صورت شبانه روزی، شبکه را تحت کنترل دارد.
 
افزایش پهنای باند اینترنت برای سال ۹۴
 
محمود واعظی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به کمیته ای که امسال مختص ایام نوروز تشکیل شده و قرار است شبانه‌روزی در نقاط مختلف کشور و در تهران حضور داشته و شبکه‌های تلفن ثابت، تلفن‌همراه و اینترنت را کاملا زیرنظر بگیرد تا مردم بدون مشکل و به‌راحتی بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند گفته است: یکی از مهم‌ترین وظایف ارسال فوری یک‌ Bts متحرک (دکل مخابراتی) به جاهایی است که تعداد مشترکین افزایش می‌یابد. همچنین این کمیته مشکل ارتباطی را در مناطقی که ترافیک بالا می‌رود با افزایش کانال‌ها به حداقل می‌رساند. از طرف دیگر در ایام عید، بسیاری از مراکز خدماتی- ارتباطی تعطیل هستند و ممکن است در تعطیلات دچار مشکل شوند. به همین‌خاطر چنانچه کابل یا ارتباطی در این مراکز قطع شود این کمیته باید سریعا آن‌ را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کند.
 
وزیر ارتباطات در مورد برنامه های مدنظر برای سال ۹۴ نیز گفت: براساس طرح درنظر گرفته شده، از کل پهنای باند اینترنتی که قرار است افزایش یابد، ۸۰درصد به پهنای باند داخلی و ۲۰درصد به پهنای باند خارجی اختصاص می‌یابد‌. بنابراین در سال جدید این روند ادامه می‌یابد و با پهنای باند بین‌الملل ۱۷۰گیگابایت بر ثانیه (۲.۵برابر سال۹۲) و پهنای باند داخلی حدود ۱۷۰۰گیگابایت بر ثانیه شروع خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: در ابتدای سال ۹۴ بالغ بر ۲۵هزار روستا در نقاط مختلف کشور صاحب اینترنت می‌شوند. همچنین قصد داریم تعداد شهرهایی که دارای نسل ۳و ۴ اینترنت می‌شوند را به بیش از ۵۰۰ شهر برسانیم تا جایی که پایان سال آینده ۷۰درصد مردم به این دو نسل دسترسی داشته باشند. 
 
با وجودی که سازمانهای متولی موضوع برقراری ارتباطات، تلاش خود را برای ارائه خدماتی با کیفیت در ایام نوروز به کار بسته اند اما بد نیست اگر کاربران با کاهش استفاده غیرضروری از ابزارهای ارتباطی، علاوه بر کاهش هزینه ها، طعم شیرین تعطیلاتی آرام و بدون دغدغه و ارتباطات سنتی را تجربه کنند و استفاده از اینترنت و موبایل و وایبر را به روزهای دیگر سال موکول کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.