تحلیل بازار

سخت‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری

March 24, 2015
0:21 سه شنبه، 4ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68486

رایانه‌های جدید به‌جز ویندوز 10 سیستم‌عامل دیگری را قبول نمی‌کنند

برای بسیاری از کاربران ویندوز 10 رویایی است که سرانجام به حقیقت می‌پیوندد. این محصول می‌تواند به صورت جهانی روی تمام رایانه‌های شخصی نصب شود و گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل ویندزو فون 8 به بعد هم می‌توانند نسخه موبایلی آن را در اختیار بگیرند.

 

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، همه این اتفاقات خوب به نظر می‌رسد و البته شرکت آمریکایی مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در کشور چین برای رایانه‌های اصلی و رایانه‌هایی که به صورت قفل شکسته از این محصول استفاده می‌کنند، ویندوز 10 را رایگان به‌روز کند.

اما تکه دیگری از پازل ویندوز 10 امروز پیدا شد. خبرگزاری‌ها در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کردند که در برخی رایانه‌ها ویندوز 10 قفل می‌شود و امکان نصب هیچ سیستم‌عامل دیگری روی آن رایانه وجود ندارد.

این اتفاق مبتنی بر قابلیت جدیدی موسوم به Secure Boot صورت می‌گیرد که اگر این قابلیت فعال شود، جلوی نصب دیگر سیستم‌های عامل حتی نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز را هم می‌گیرد.

این قابلیت از مدت‌ها قبل وجود داشت، اما برخلاف نسخه‌های قبلی ویندوز که مایکروسافت به کاربران امکان نصب نسخه‌های مختلف ویندوز را می‌داد و در برخی موارد کارخانه‌های رایانه‌ساز در تنظیمات خود این قابلیت‌ را برای افراد فراهم می‌کردند، ویندوز 10 با محدودیت‌های بیشتر عرضه می‌شود.

مایکروسافت در نسخه جدید سیستم‌عامل به کارخانه‌ها اجازه نمی‌دهد به صورت گسترده قابلیت Secure Boot را روی رایانه‌های شخصی فعال کنند. این مسئله به آن معنی خواهد بود که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی جدید نمی‌توانند به جز ویندوز 10 سیستم عامل دیگری را در اختیار بگیرند.

این مسئله همچنین نشان می‌دهد که در نسل جدید رایانه‌های شخصی کاربران نمی‌توانند به صورت همزمان دو سیستم‌عامل را در اختیار داشته باشند، امکان استفاده از لینوکس وجود ندارد، نصب Hackintosh غیرممکن می‌شود و به طور کلی کاربر هیچ آزادی برای استفاده گسترده از سخت‌افزار خود در اختیار نخواهد داشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.