سخت‌افزار

گجت

لبه تکنولوژی

April 1, 2015
15:03 چهارشنبه، 12ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68582

ساخت قلم هوشمند برای مبتلایان به پارکینسون

محققان از ساخت قلم لرزاننده جدید خبر داده‌اند که می‌تواند مهارت نوشتن را برای بیماران مبتلا به پارکینسون ارتقا دهد.

 

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ساخت این قلم موسوم به ARC در شرکت بریتانیایی Dopa Solution به اتمام رسیده است و بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه Wired UK، به کمک موتور لرزاننده خود می‌تواند مشکلات نوشتن را برای مبتلایان به پارکینسون کند.

بسیاری از بیماران پارکینسون اختلالی موسوم به میکروگرافی را شامل می‌شوند که به واسطه آن نمی‌توانند با دستان خود متن بنویسند. این شرایط باعث می‌شود که وقتی فرد بیمار مبادرت به نوشتن می‌کند، کلمات ریزتر و ناخواناتر می‌شوند.

«لوسی جونگ» طراح قلم ARC توضیح داد: «ما داستان‌های فراوانی شنیده‌ایم که مبتلایان به پارکینسون برای ادامه کارهای روزانه، نوشتن کارت، امضا کردن سند و هر آنچه که مربوط به نوشتن می‌شود مشکل دارند».

قلم ARC به منظور مقابله با میکروگرافی از سیستم لرزاننده با فرکانس بالا بهره می‌برد تا عضلات موجود در دست فرد را شبیه‌سازی کند. این اقدام به بیمار کمک می‌کند قلم را آسان‌تر در دستان خود نگه دارد و در نتیجه بتواند کلمات را درشت‌تر و خواناتر بنویسد.

قلم ARC نسبت به قلم‌های معمولی اندکی‌ ضخیم‌تر ساخته شده است تا نگهداری آن در دست آسان‌تر باشد. بنابراین مبتلایان به پارکینسون به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.