باندپهن

باندپهن ثابت

April 3, 2015
14:45 جمعه، 14ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68606

سالی که تعرفه‌های تلفن‌ افزایش یافت

سال 93 برای شرکت مخابرات ایران متفاوت بود، زیرا در آخرین روزهای سال 93 مجوز افزایش تعرفه‌ها صادر شد، هر چند مخابراتی‌ها بر این باورند که این افزایش، تورم‌ بخشی و سال‌ها ثابت ماندن نرخ مکالمات را جبران نمی‌کند.
 
تعرفه مکالمه تلفنی آخرین بار در اسفند 82 افزایش یافت. پس از آن، قانون تثبیت قیمت‌ها شامل حال خدمات مخابرات دولتی آن زمان شد و بعد از خصوصی‌سازی نیز، افزایش تعرفه با مخالفت وزارت ارتباطات روبه‌رو شد.
 
سال 93 از این نظر سالی متفاوت برای شرکت مخابرات ایران بود؛ زیرا سرانجام تعرفه‌ها افزایش یافت. هرچند مخابرات معتقد است این افزایش، تورم‌ بخشی و سال‌ها ثابت ماندن نرخ مکالمات را جبران نمی‌کند.
 
پایان سال 92 دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد، تعرفه یکنواخت ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه با تغییر روش پالس محوری به محاسبه کارکرد مشترکان بر مبنای دقایق استفاده و ساده‌سازی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.
علی‌اصغر عمیدیان کارشناس ارتباطات گفت: «بر اساس این مصوبه، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین‌استانی 330 ریال و سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به تلفن‌ همراه سایر اپراتورها 625 ریال تعیین شده است.»
وی افزود: «همچنین میزان آبونمان پرداختی از سوی مشترکان بر اساس نقاط جغرافیایی و رویکرد حمایتی از روستاها و شهرهای کوچک مبتنی بر میزان کارکرد به‌ صورت پلکانی با حداقل هزار ریال و حداکثر 12 هزار ریال تصویب شد.»
عمیدیان همچنین اضافه کرد: «کمیسیون، تعرفه پایه یکنواخت یک دقیقه مکالمه تلفن‌ همراه سیم‌کارت دائمی برای اپراتورهای تلفن ‌همراه بابت تماس‌های درون شبکه‌ای را مستقل از مسافت 499 ریال تعیین کرده که بر اساس پروانه‌های صادره، اپراتورها می‌توانند در شرایط رقابتی تعرفه‌های مذکور را تا حداکثر 20 درصد بالاتر اعمال کنند؛ سقف این تعرفه برابر 599 ریال خواهد بود و این مبلغ برای سیم‌کارت‌های اعتباری می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر باشد.»
اما در نخستین روزهای کاری فروردین 93، داوود زارعیان مدیرکل روبط عمومی شرکت مخابرات ایران، تأکید کرد: «تغییر در شیوه محاسبه هزینه‌ها، تغییری در درآمد‌های مخابرات ایجاد نخواهد کرد.»
وی توضیح داد: «اتفاق اصلی و اساسی آن است که نظام تعرفه‌ای ما از پالس به دقیقه تغییر کرده. پیش از این در مکالمات شهری هر سه دقیقه یک پالس محاسبه می‌شد، اما اکنون دیگر با تغییر شیوه محاسبه هر یک دقیقه به شکل جداگانه‌ای محاسبه می‌شود.»
موضوع تغییر تعرفه مکالمات، گرچه در خبرگزاری‌ها منعکس شده بود، اما همچنان لابه‌لای دید و بازدیدهای نوروزی مانده بود، تا اینکه مدیرعامل همراه اول پس از مجمع عمومی سهامداران این شرکت در جمع خبرنگاران، آن را اعلام کرد.
وحید صدوقی 31 فروردین‌ماه از اعمال تعرفه‌های جدید از ساعت 24 همان روز خبر داد.
او گفت: «پیش از نوروز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، قانونی وضع کرد که بر اساس آن تعرفه‌ها از صورت پالسی به حالت دقیقه‌ای تغییر کند، بر همین اساس سقف تعرفه‌ در نظر گرفته‌شده برای هر دقیقه مکالمه با خط همراه اول دائمی 599 ریال اعلام شد که پیش از این سقف این مبلغ 617 ریال بود.»
وی همچنین عنوان کرد: «در زمینه تلفن‌های اعتباری همراه اول نیز سقف تعرفه اعلام‌شده از سوی رگولاتوری 899 ریال بود، اکنون با حذف جابه‌جایی از مکالمات هزینه تمام مکالمات با سیم‌کارت‌های همراه اول در تمام کشور حالت یکسان پیدا می‌کند.»
صدوقی در ادامه صحبت‌های خود به تعرفه‌های سیم‌کارت‌های اپراتور اول اشاره کرد و افزود: «پیش از این نرخ مؤثر ما در زمینه سیم‌کارت‌های دائمی 537 ریال بود که اکنون این رقم به 570 ریال رسیده و به عبارت دیگر شش درصد افزایش داشته است.»
او در عین حال عنوان کرد:«نرخ مؤثر ما در سیم‌کارت‌های اعتباری نیز 731 ریال بود که اکنون این رقم حدود 9 درصد و هزینه‌ تماس‌های بین‌شهری حدود 41 درصد کاهش یافته است.»
وی یادآور شد:«بخش عمده‌ای از مشترکان همراه اول افرادی هستند که از سیم‌کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند؛ بررسی تعرفه‌های جدید و قدیم گویای آن است که هزینه‌های این افراد کاهش پیدا خواهد کرد.»
مظفر پوررنجبر که آن زمان مدیرعامل مخابرات ایران بود، پس از آن اعلام کرد:«اکنون محاسبه‌ای نداریم که با اعمال شیوه‌ جدید هزینه‌های مردم تا چه اندازه تغییر می‌کند، اما این را می‌دانیم که این تغییرات به نفع مردم است.»
پوررنجبر همچنین عنوان کرد: «قرار بوده مصوبه‌ تغییر تعرفه‌ها به ما ابلاغ شود، ما منتظر این مصوبه هستیم و پس از رسیدن آن تعرفه‌های تلفن ثابت از تاریخ اول فروردین‌ماه امسال تغییر خواهد کرد. البته آبونمان مربوط به هم‌کدی از زمان اجرای طرح هم‌کدسازی دریافت می‌شود.»
مدیرعامل مخابرات ایران با تأکید مجدد بر اینکه با این شیوه هزینه‌های مشترکان افزایش نمی‌یابد و تنها ساختار محاسبه تغییر می‌کند، یادآور شد:«از این پس هزینه هر دقیقه تماس درون‌استانی 30 ریال، بین‌استانی 330 ریال و ثابت و همراه 625 ریال خواهد بود.»
با اجرای کامل طرح هم‌کدی در سراسر کشور طی آذرماه، نرخ آبونمان نیز با تعرفه‌های جدید محاسبه شد.
در شرایطی که شاید تنها نرخ ثابت‌مانده در کشور طی 11 سال گذشته، تعرفه مکالمه تلفنی باشد، همچنان برخی تصور می‌کنند این رقم هر سال، افزایش می‌یابد. اما واقعاً نرخ مکالمه تلفنی در ایران را با چه چیز می‌توان مقایسه کرد؟ سخنگوی شرکت مخابرات ایران، میانگین قبض تلفن در کشور را با قمیت یک آدامس مقایسه می‌کند.
داوود زارعیان درباره امکان افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت گفت:«در حال حاضر هزینه قبض‌های تلفن به قدری پایین است که در هر دوره برای پنج میلیون مشترک قبض صادر نمی‌شود؛ چرا که هزینه‌های تهیه، چاپ و ارسال این قبض‌ها از رقم پرداختی آنها به مراتب بیشتر خواهد بود.»
او در توضیح بیشتر این مطلب اعلام کرد: «اکنون هر خط تلفن ثابت در طول ماه حدود دو تا سه هزار تومان هزینه نگهداری دارد اما بیش از 10 سال است که تعرفه‌های تلفن ثابت افزایش نیافته و با وجود اینکه طی این سال‌ها تورم از دیدگاه کارشناسان اقتصادی بیش از 200 برابر رشد داشته، قیمت‌های ما همچنان ثابت بوده است.»
 
این تعرفه‌ها در حالی از سوی مخابرات ایران اعلام می‌شود که مدیران جدید این شرکت اعلام کرده‌اند تعرفه‌های جدید هم‌کدی جبران ضررهای ناشی از اجرای این طرح را نمی‌کند و در سال 93 از وزیر ارتباطات برای تغییر و تعدیل تعرفه‌ها تقاضا کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.