اپراتورها

تلفن همراه

April 6, 2015
9:03 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68660

فعالیت پیام رسان ها موجب کاهش 9 میلیاردی تعداد پیامک‌های نوروزی شد

از دیروز فعالیت رسمی در سازمان‌ها و ادارات مختلف در بخش‌های دولتی و خصوصی آغاز شده است. مطابق با روند هر سال اولین خبر داغ حوزه ارتباطات و بخصوص اپراتورهای تلفن همراه به ارایه آمار پیامک‌های ارسال شده نوروزی مربوط می‌شود. آماری که امسال مهر تاییدی شد بر تاثیر و ضریب نفوذ نرم‌افزارهای اجتماعی موبایلی در بین کاربران تلفن همراه در کشور.
 
 کاهش 9 میلیاردی پیامک
بر اساس اعلام مراجع رسمی‌کاربران اپراتورهای اول، دوم و سوم در مجموع ۱۹ میلیارد پیامک در فاصله ۱۳ روز تعطیلات عید نوروز امسال ارسال کردند.
بر این اساس کاربران اپراتور اول تلفن همراه ۱۰ میلیارد و ۲ میلیون پیامک و کاربران اپراتور ایرانسل ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پیامک ارسال کرده اند و سهم اپراتور رایتل نیز از ارسال پیامک‌های نوروزی حدود ۵۰۰ میلیون پیامک اعلام شده است.
یکسال پیش اما در چنین روزهایی معاون سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارسال 28 میلیارد پیامک خبر داده بود. حسن رضوانی گفته بود که در 13 روز تعطیلات نوروز 93، مشترکان دو اپراتور تلفن همراه کشور 28 میلیارد و 500 میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که در این میان مشترکان ایرنسل 16 میلیارد و مشترکان همراه اول 5/11 میلیارد پیامک ارسال کردند.
روابط عمومی‌اپراتور اول دیروز اعلام کرد که همراه اولی‌ها در 24 ساعت آغازین تعطیلات نوروزی 94، با ارسال یک میلیارد و 163 میلیون و 676 هزار و 959 پیامک، به استقبال سال نو رفتند. در تعطیلات نوروزی (29 اسفندماه 93 تا پایان 14 فروردین ماه 94) بیش از 10 میلیارد و 700 میلیون پیامک در شبکه همراه اول ارسال شده است. 
همراه اول در طرح نوروزی امسال که از یکم فروردین تا پایان 13 فروردین ماه اجرا شد، برای تمامی‌مشترکان خود به قید قرعه، 5 مبلغ یک هزار تومانی، 2 هزار تومانی، 5 هزار تومانی، 10 هزار تومانی و 50 هزار تومانی اعتبار هدیه در نظر گرفته بود.
با پایان یافتن تعطیلات نوروزی 94، اپراتور دوم تلفن همراه اعلام کرد که در بازه زمانی 29 اسفند 93 تا پایان 13 فروردین 1394 مجموعا 8 میلیارد و 640 میلیون و 836 هزار و 85 پیامک توسط مشترکان تلفن همراه ایرانسل با ضریب موفقیت 99 و 35 صدم درصد تبادل شده است.
امسال نیز مانند سال قبل رسم ارسال پیامک تبریک نوروزی رییس جمهوری نیز صورت گرفت که به نظر می‌رسد نزدیک به 60 میلیون پیامک از آمار پیامکی فوق مربوط به حسن روحانی باشد. البته هنوز اعلام نشده که آیا امسال نیز مانند سال گذشته هزینه پیامک‌های رییس جمهور به شکل داوطلبانه بر عهده اپراتورهای تلفن همراه است و یا از محل دیگری تامین شده است؟ 
 صعودی که سقوط شد
تا همین دو سال پیش نخستین روزهای کاری سال شور و شوق فراوانی در بین مدیران اپراتورها حکم فرما بود. اشتیاقی که باعث می‌شد اپراتورها در خبرهای خود از رکوردهای جدید در بخش ارسال پیامک‌های نوروزی رونمایی کنند. به عنوان مثال تعداد پیامک‌های ارسال شده در نوروز 93 نسبت به نوروز سال قبلش 65درصد افزایش یافته بود. 
همچنین در نوروز سال 92، همراه اول در خصوص تعداد پیامک‌های مبادله شده در 15  روز تعطیلات این طور اعلام کرده بود که در این ایام حدود 7 میلیارد و 700 میلیون پیامک در شبکه این اپراتور رد و بدل شده بود. آمار اعلامی‌از سوی ایرانسل نیز در همان بازه زمانی 9 میلیارد و 279 میلیون پیامک بود. 
پیش از این و در ایام قبل از تعطیلات نوروزی پیش بینی می‌شد که نفوذ بیش از حد نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی موبایلی در بین کاربران امسال تاثیر بسیاری در کاهش تعداد ارسال پیامک‌های نوروزی خواهد داشت. احتمالی که اکنون و با اعلام رسمی‌آمارها به تحقق پیوسته است. 
امسال ایرانی‌ها بسیاری از پیامک‌های تبریک نوروزی خود را توسط نرم‌افزارهایی همچون وایبر، واتس‌اپ، لاین و … ارسال کردند. این نرم افزارها باعث شد تا امسال خلاقیت‌های متفاوتی در ارسال پیام تبریک نوروزی کاربران تلفن همراه به یکدیگر صورت بگیرد. به شکلی که بسیاری از کاربران این نرم‌افزارها با ضبط پیام‌های تصویری از خود و خانواده و ارسال آن به دوستان و آشنایان سال 94 را متفاوت‌تر از دیگر کاربران تلفن همراه تبریک گفتند. از سوی دیگر این نرم‌افزارها امسال استیکرهای متنوع و جذابی نیز برای کاربران ایرانی در نظر گرفته بودند. تصاویری کارتونی مربوط به آداب و رسوم ایرانی و حتی هفت سین و مراسم سیزده به در نوروزی. 
در سال 93 استفاده از پیام رسان‌های رایگان موبایلی نسبت به سال‌های قبل گسترش یافت. معروف‌ترین برنامه ارتباطی بین کاربران ایرانی وایبر است که البته اکنون تلگرام و چند برنامه دیگر سهم بسیاری از بازار وایبر را به خود اختصاص دادند با این حال و بر اساس آمارهایی که پیش از این نیز اعلام شده بود بیشترین کاربران وایبر ایرانی‌های هستند. 
به هر حال از اواسط سال 93 و با باز شدن فضای ارایه خدمات نسل سوم و چهارم توسط اپراتورهای قدیمی‌کشور استفاده از این نرم‌افزارها نیز بیشتر و بیشتر شد به شکلی که مدیرعامل یکی از اپراتورهای تلفن‌همراه از رشد هزار برابری مصرف دیتا توسط مشترکان در طول یک سال خبر داد. افزایش مصرف دیتا نسبت به افزایش تعداد پیامک‌ها به مراتب برای اپراتورها به صرفه‌تر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.