رسانه‌های اجتماعی

April 6, 2015
10:05 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68672

اینستاگرام فیلتر نه، مختل شد

فیلترینگ هوشمند برای اولین بار روی شبکه اجتماعی اینستاگرام اجرایی شد و این روزها وضعیت روحی روانی آن را با اختلالات گسترده به هم ریخته است.
خرداد ماه سال گذشته موضوع نظارت بر شبکه‌های اجتماعی موبایلی نوظهور با اولویت واتس‌آپ، وایبر و اینستاگرام از سوی قوه قضاییه مطرح شد اما از آن جهت که رویکرد دولت کنونی به گفته وزیر ارتباطاتش سلبی نیست قرار شد نحوه تقابل با محتوای نامناسب این شبکه‌ها به گونه‌ای دیگر باشد.
بعد از چندین بار تذکر از سوی نهادهای بالادستی به وزارت ارتباطات مبنی بر ارائه برنامه‌ای جهت نظارت هرچه بیشتر بر محتوای این شبکه‌ها، "فیلترینگ هوشمند" به عنوان اولویت برنامه‌ای دولت مطرح شد زیرا واعظی وزیر ارتباطات معتقد است تمام آنچه که از طریق این شبکه‌ها منتشر می‌شود شامل محتوای نامناسب نیست بلکه نزدیک به 90 درصد مطالبی که روی این شبکه‌ها قرار می‌گیرد جزو محتوای پاک است.
بنابراین دغدغه مسدودسازی این شبکه اجتماعی (اینستاگرام) با 350 میلیون کاربر جهانی که طبق اعلام قوه قضاییه شاکی خصوصی داشت، سریعا رفع شد و البته فیلترینگ هوشمندی که این روزها در فاز دوم خود قرار دارد اما از توانمندی و بنیه آن خبری نیست، قرار شد به مصاف محتوای غیر پاک آن برود.
البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که اینستاگرام نیز برنامه جامعی برای مبارزه با صفحاتی که بیشتر به هرزنامه شبیه است دارد و به عنوان مثال چهار ماه پیش اخطاری را به کاربران خود داد که ممکن است برخی فالوها (دنبال کننده‌ها) دچار تغییراتی شود.
این شبکه اجتماعی علاوه بر اینکه سیستم اطلاع‌رسانی توزیع شده‌ای را برای گزارش‌های مخاطبان دارد که بر مبنای گزارشات ارسال شده به بررسی محتوای صفحه‌ای خاص می‌پردازد اما به شکل دوره‌ای نیز اقدام به پایش این فضا برای از بین بردن موضوعات مرتبط با نژادپرستی می‌کند.
قطعا معیارهای این شبکه با آن چیزی که مد نظر مسئولان و فرهنگ ماست متفاوت است و باید علاوه بر پایش کلی که توسط آنها صورت می‌گیرد به شکل منطقه‌ای نیز مورد پایش کشورها قرار گیرد تا معیارهای فرهنگی تطبیق داده شود.
اکنون با توجه به اینکه وزارت ارتباطات فیلترینگ هوشمند را روی این شبکه استارت زده و اگر جزو کاربران اینستاگرام باشید شاهد برخی مسدودسازی‌ها خواهید بود اما اختلالات این شبکه بسیار وسیع شده است.
کُند شدن بازگشایی پیج‌ها و قطع ارتباط از جمله اختلالات شایع این شبکه بعد از نظارت هوشمند ایران جهت پایش محتوای نامناسب است و علاوه بر اینکه موجب اتلاف هزینه و شارژ سیستم کاربران ایرانی می‌شود، صبر آنها را هم لبریز کرده است.
ممکن است در برخورد با این مشکل چنین عنوان شود که سیگنال‌های دیتا در آن نقطه ضعیف بوده اما چنین مشکلی در نقاط زیر چتر پوشش 3G و 4G موبایل هم مشاهده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.