بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 6, 2015
13:06 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68690

دریافت کارمزد از خدمات الکترونیکی بانکی همچنان در ابهام

دریافت کامزد از خدمات الکترونیکی بانکی به خصوص خدمات ارایه شده از طریق دستگاه‎های کارتخوان از جمله مسائل مهم بانکی است که از سال 93 به سال 94 کشیده است و هنوز چشم‎انداز مشخصی برای تعیین تکلیف آن وجود ندارد.
 
بانک مرکزی سال گذشته عزم خود را برای دریافت کارمزد از خدمات الکترونیکی بانکی جزم کرده بود و همه مدیران بانک مرکزی  از جمله خود ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، در این مورد موضع گیری کرده و بر لزوم دریافت کارمزد از خدمات بانکی الکترونیکی و از جمله خدمات مربوط به دستگاه‎های کارتخوان تاکید کردند. اما مقاومت اصناف در این زمینه این پروژه بانک مرکزی را تا به حال ناکام گذاشته و همه منتظر اعلام نظر شورای پول و اعتبار در این خصوص هستند. از این رو به نظر می‎رسد موضوع کش‎دار دریافت کارمزد از خدمات الکترونیکی بانکی، در سال 94 هم ادامه داشته باشد. 
این در حالی است که عملکرد نظام بانکی  در زمینه ارایه این خدمات در روزهای آخر سال 93 راضی کننده نبود و به خصوص در خدمات مبتنی بر کارتخوان‎ها مشکلات جدی وجود وجود داشت. شاید دریافت کارمزد از این خدمات موجب افزایش کیفیت خدمات شود. البته این موضوع هنوز در ابهام کامل قرار دارد.  پیش از این رییس‌کل بانک مرکزی در ارتباط با مسئله کارمزدها، تأکید کرده بود: مسئله کارمزد خدماتی که از بانکداری الکترونیکی ارائه می‌شود، اجتناب‌‌ناپذیر است و اگر بخواهیم سیستم‌های ما به‌روز شود و استمرار پیدا کند، ناگزیر باید هزینه آن را استفاده‌کننده از این خدمات متقبل شود، لذا براساس بحثی که در دولت انجام شد این موضوع منتفی نشده و این کار عملیاتی خواهد شد. نظام بانکی، زیرساخت‌های الکترونیکی و ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیاز به استمرار دارد تا بتواند بموقع تأمین هزینه شود، بنابراین این اقدام ناچاراً صورت می‌گیرد.
اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی  هم در این باره گفته بود  موضوع کارمزد و دریافت آن یک سیاست حتمی و اجباری است.کمیجانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد بانک مرکزی این طرح را به‌طور کلی کنار بگذارد؟ گفت: کارمزد دریافت هزینه خدماتی است که صورت می‌گیرد و بانک مرکزی از این سیاست کوتاه نمی‌آید. در حال حاضر هزینه تمام‌شده برای هر تراکنش فروشگاهی طبق اعلام بانک مرکزی 200-250 تومان است ولی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قصد دارند در این طرح 100-150 تومان کارمزد از پذیرنده دریافت کنند. با احتساب آمار یک‌ماهه تراکنش‌های پایانه‌های فروش و همچنین با توجه به قیمت تمام‌شده 200-250 تومانی این تراکنش‌ها باید گفت که هر ماه 85میلیارد و 989میلیون تومان برای این بخش هزینه می‌شود. همچنین یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که در طول 12 ماه هزینه‌ای که برای تراکنش‌های فروشگاهی می‌شود چیزی حدود یک‌هزار میلیارد تومان است. اما در صورت اجرایی شدن دریافت کارمزد از پذیرنده‌ها فروشگاه‌ها باید نیمی از هزینه تمام‌شده تراکنش‌های فروشگاهی را خودشان پرداخت کنند. موضوع دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها درحالی در سال  گذشته در دستور کار بانک مرکزی و نظام بانکی قرار خواهد گرفت که 16 بهمن سال 90 بخشنامه‌ای از بانک مرکزی با امضای دبیرکل این بانک به دست بانکداران رسید که محتوای آن ضوابط جدید درباره خدمات الکترونیکی بود. این بخشنامه با هدف ساماندهی پایانه‌های فروش الکترونیکی در نظام بانکی کشور، نظارت دقیق و همه‌جانبه بر عملیات بانکی از طریق پایانه‌های فروش ابلاغ شده بود. حالا همه منتطرند ببینند که آیا سال 94 تکلیف دریافت کارمزد از خدمات بانکی روشن می‎شود؟ آنچه مهم است اینکه بانک مرکزی اگر هم از موضع خود در مورد دریافت کارمزد کوتاه بیاید باید فکری به حال ارتقاء کیفیت خدمات ارایه شده بکند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.