اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 6, 2015
14:40 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68700

نارضایتی وزیر ارتباطات از کیفیت اینترنت در کشور

وزیر ارتباطات با ابراز نارضایتی نسبت به کیفیت اینترنت در کشور از تثبیت تعرفه صوت و دیتای ۳ اپراتور تلفن همراه و افزایش نرخ تلفن ثابت در سال ۹۴ برای جبران هزینه اجرای طرح هم کدی خبر داد.
محمود واعظی در پاسخ به خبرنگار ما در مورد میزان تحقق وعده‌های خود برای دفاع از حقوق مشترکان خدمات مخابراتی، از تلاش این وزارتخانه برای رفع این مشکلات خبر داد اما اذعان کرد که هنوز برخی از این مشکلات مانند کیفیت پایین اینترنت یا کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی به قوت خود باقی است و حتی وی نیز از این موضوعات راضی نیست.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه امسال هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه ارائه خدمات صوت و پیامک 3اپراتور تلفن همراه نخواهیم داشت، افزود: تنها برای جبران هزینه اجرای طرح هم‌کدی، قرارداد 6ماهه‌ای با شرکت مخابرات داریم و مقرر شده تا کمیته ذیربط گزارش خود در مورد کم و کیف تعرفه‌های تلفن ثابت را ارائه و در مورد میزان افزایش این تعرفه تصمیم‌گیری شود. اکنون گزارش اولیه این کمیته ارائه شده و پس از جمع‌بندی تا پایان فروردین‌ماه تعرفه‌ تلفن ثابت اعلام می‌شود.
 
وی اعلام کرد، در یک مقطع که اپراتورها به‌دنبال افزایش رقم قابل توجه تعرفه بودند از آن جلوگیری کرد یم و با این اقدام تعرفه ایرانسل و رایتل افزایش نیافت و افزایش تعرفه همراه اول نیز ناچیز بود. همچنین با اجرای طرح هم‌کدی و یکسان‌سازی‌ تعرفه مکالمات تلفن ثابت و همراه و رومینگ ملی اپراتورها، هزینه‌های مردم کاهش یافت.
 
از سوی دیگر تعرفه کاربران خانگی 20درصد کاهش یافت و تعرفه اینترنت همراه به یک دهم(از 5ریال به نیم ریال) رسید. واعظی در مورد کیفیت مکالمات تلفنی و خدمات اینترنتی افزود: متأسفانه فرسودگی شبکه برخی اپراتورها(شبکه 20ساله همراه اول) موجب شد تا جابه‌جایی برای ورود به نسل سوم و چهارم موجب اختلالاتی در شبکه مکالمات تلفن همراه شود اما اپراتورها همه تلاش خود را برای رفع این مشکل به‌کار گرفته‌اند. وزیر ارتباطات با پذیرش اختلالات اینترنتی در ایام نوروز اعلام کرد، هنوز خودم از کیفیت خدمات اینترنت در کشور راضی نیستم. بارها و بارها به اپراتورها تذکر داده‌ام که مردم باید با آرامش خاطر از اینترنت استفاده کنند و به‌دلیل کیفیت یا سرعت پایین نگران نشوند، بر این اساس کمیته‌ای را برای ارتقای کیفیت اینترنت تشکیل داده‌ایم و اعلام کردم اگر فکر می‌کنید به‌دلیل فرسودگی شبکه نیازمند استفاده از مشاوران خارجی برای بهبود کیفیت اینترنت هستید، بودجه مورد نیاز را تأمین خواهم کرد.
 
جریمه کم‌فروشان اینترنت
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال 94برخی مشکلات اینترنت و مکالمات تلفنی مرتفع خواهد شد در مورد کم فروشی شرکت‌های اینترنتی تأکید کرد، به‌طور مرتب در حال برخورد با کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی هستیم و آنها را جریمه کرده‌ایم اما نمی‌خواهیم هر اقدامی که برای برخورد با آنها می‌شود را علنی کنیم چرا که موجب ضربه به اعتبار این شرکت‌ها می‌شود. همه شرکت‌ها یکسان نیستند اما متأسفانه برخی شرکت‌های اینترنتی کم فروشی می‌کنند و به آنها اعلام کردیم وقتی قراردادی برای تحویل اینترنت با سرعت 128یا 256منعقد کردید باید به همان میزان اینترنت واگذار کنند اما این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا با دور زدن وزارت ارتباطات مشترکان بیشتری را روی یک پهنای باند قرار دهند اما ما این شرکت‌ها را رصد می‌کنیم و امسال شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.
 
برخورد با پارازیت‌های غیرمجاز
واعظی درباره سرنوشت گزارش این وزارتخانه از پارازیت‌ها افزود: گزارشی که از طریق این وزارتخانه به ریاست‌جمهوری ارسال شده بود در شورای‌عالی امنیت ملی در حال بررسی است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. البته در این مدت با همکاری سازمان انرژی اتمی کارگروه مشترکی تشکیل و در نقاط مختلف تهران پارازیت‌ها را رصد می‌کنیم و در هر نقطه‌ای که پارازیت‌ها بیش از حد مجاز باشد تذکر داده و برخورد می‌کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.