تبلت

تلفن همراه

سیستم‌عامل

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری

گوشی

April 6, 2015
15:07 دوشنبه، 17ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68708

اندروید 5.1 گوگل یا iOS 8 اپل؛ کدام بهتر است؟

عبارت «اندروید در مقابل iOS» بارها شنیده شده است و این تصویر را در ذهن ایجاد می‌کند که قرار است به واسطه آن طرفداران هر یک از دو سیستم‌عامل قابلیت‌های برتر را نمایان کنند و نشان دهند کدام یک از این دو محصول بهتر هستند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اما روش‌های بهتری هم در این زمینه وجود دارد. باید اعتراف کرد هر دو سیستم‌عامل iOS 8 و اندروید 5.1 پلتفورم‌های قابل قبولی هستند، امکانات متفاوت و طراحی نسبتا یکسان دارند، کاربردی هستند و قابلیت‌های فراوانی را شامل می‌شوند. بررسی دقیق روی هر دو محصول یاد شده نشان داده است که iOS 8 و اندروید 5.1 در بالاترین سطح قرار دارند و نمی‌توان ایراد اساسی نسبت به آنها گرفت.

طراحی

باید گفت روی اندروید و iOS از نظر طراحی و زیبایی‌شناختی دقت فراوان شده است. زمانی که iOS 7 در سال 2013 عرضه شد، اپل شکل ظاهری سیستم‌عامل موبایلی خود را به طور کلی تغییر داد و اصطلاحا طراحی تخت و بدون برجستگی برای آن ارایه کرد.

سیستم‌عامل iOS با برخی تغییرات هم‌اکنون ظاهر مینیمالیستی و ساده‌تر را به کاربران ارایه می‌دهد و اپل معتقد است که با این کار رضایت بیشتری را در مشتریان جلب کرده است.

اما گوگل متفاوت عمل کرده است. این شرکت در سیستم‌عامل Android Lollipop (5.0) نخستین گام برای تغییرات عمده در طراحی سیستم‌عامل موبایلی خود را برداشت. در حقیقت طراحی جدیدی از شکل داخلی سیستم‌عامل ارایه شد که با نام Material Design شناخته می‌شود.

با این طراحی، نحوه قرار گرفتن آیکون‌های مختلف در کنار یکدیگر، حرکت آنها و استفاده کاربر از برنامه‌های داخل سیستم متناسب با زندگی روزمره و عادی کاربران صورت گرفته است. دکمه‌ها لایه‌بندی شده‌اند، قابلیت‌های لمسی همراه با انیمیشن ارایه می‌شوند و همه چیز به صورت رنگارنگ و سازگار با انگشتان دست کاربر ارایه می‌شود.

انجام چند کار همزمان

اندروید و iOS در زمینه اینکه قابلیت اجرای چند برنامه به صورت همزمان را برای کاربران فراهم کنند، پیشرفت‌های فراوانی را شامل شده‌اند.

رویکرد گوگل در این زمینه بر مبنای طراحی Material Design انجام می‌شود و طی آن بر طبقه‌بندی اطلاعات برای دسترسی آسان تاکید دارد. در حقیقت، ابزارهایی که به تازگی به‌روز شده‌اند در لایه بیرونی قرار می‌گیرند و هر آنچه کاربر بیشتر استفاده می‌کند، در دسترس‌تر است.

تمامی ابزارهایی که کاربر به صورت همزمان آنها را باز کرده است در قالب کارت‌های جداگانه ارایه می‌شوند و به ترتیب زمان، پشت سرهم قرار می‌گیرند تا کاربر به راحتی بتواند مجددا به آنها مراجعه کند یا آنها را ببندد.

برای سیستم‌عامل iOS نیز قابلیت‌های کاربردی در این زمینه ارایه شده که البته با اندروید کاملا متفاوت است. اگر در یکی از گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌های لوحی اپل مبتنی بر iOS روی کلید سخت‌افزاری اصلی دو بار کلیک کنید، منوی مربوط به ابزارهایی که روی یکدیگر باز شده‌اند ارایه می‌شود.

در این منو یک اسکرین‌شات از آخرین کاری که در ابزار مربوطه انجام داده‌اید ارایه شده است و این عکس‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا در صورت تمایل بتوانید به راحتی به آنها مراجعه کنید.

در بالای این لیست شماره تلفن‌هایی که بیشتر سراغ آنها رفته‌اید را در اختیار دارید. اگر روی یکی از این شماره تلفن‌ها کلیک کنید، لیست تمامی تماس‌ها و پیام‌های رد و بدل شده نمایان می‌شود.

ویجت‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها

گوگل در این زمینه سنگ‌تمام گذاشته است. اندروید این امکان را به کاربر می‌دهد که ویجت‌ها با قابلیت‌های مختلف در بخش‌های متفاوت سیستم‌عامل مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، برای نخستین بار کاربران اندرویدی این قابلیت را در اختیار گرفتند که اطلاعیه‌های دریافتی گوشی را به صورت یکجا در پایین هم مشاهده کنند.

البته راه‌اندازی ویجت روی این سیستم‌عامل اندکی دشوار است. برای این کار باید چند صفحه مختلف را دنبال کرد و گزینه‌های مختلف را فعال کرد تا ویجت مربوط به هر ابزار هم نصب شود. در برخی موارد راحت‌تر است که به جای استفاده از ویجت، خود ابزار باز شود تا دردسر دسترسی به ویجت‌ها هم وجود نداشته باشد.

در iOS 8 کاربران اپل برای نخستین بار موفق شدند از ویجت‌ها استفاده کنند. یکی از بهترین ویجت‌های ارایه شده برای این سیستم عامل مربوط به ابزارهای Evernote و Dropbox می‌شد که کاربران با یک کلیک می‌توانستند به تمام قابلیت آنها دسترسی پیدا کنند.

البته باید گفت که برای دسترسی به اخبار و اطلاعات ورزشی، این سیستم‌عامل با ویجت‌های خود مشکلات فراوان دارد و پس از آنکه کاربر اطلاعیه‌های دریافتی رو به اسکرین Today انتقال می‌دهد، باز هم باید چند لحظه‌ای صبر کند تا اطلاعات مربوطه به‌روز شوند.

بخش اطلاعیه‌ها در iOS 8 نسبت به اندروید سطح پایین‌تری دارد. شما حجم گسترده‌ای از اطلاعات را در اختیار می‌گیرید که طبقه‌بندی نشده‌اند و انتخاب مطلب مورد نظر بین آنها بسیار دشوار است.

قابلیت‌های دوربین و تفاوت‌های نرم‌افزاری

آیفون همچنان این ادعا را می‌کند که یکی از بهترین دوربین‌های موبایلی جهان را در اختیار دارد و از نظر سخت‌افزاری و نر‌م‌افزاری امکانات تصویربرداری آن از محصولات مشابه بهتر است. با این وجود باید اعتراف کرد که iOS قابلیت‌های جدید برای تصویربرداری را به کندی در اختیار می‌گیرد و سرعت پیشرفت اندروید در این زمینه بیشتر است.

خوشبختانه اگر بخواهید قابلیت‌های بیشتر در زمینه تصویربرداری در اختیار بگیرید، ابزارهای کارآمد فراوانی روی فروشگاه اینترنتی App Store ارایه شده است. فقط توجه داشته باشید که هیچ یک از این ابزارها را نمی‌توان به عنوان برنامه اصلی تصویربرداری مورد استفاده قرار داد و همه آنها باید در کنار برنامه ارایه شده از سوی اپل به کار گرفته شوند.

اما کیفیت دوربین گوگل در سیستم‌عامل موبایلی این شرکت پاشنه آشیل اندروید است. بسیاری از گوشی‌های هوشمند پیشرفته از جمله HTC One M9 و Nexus 6 در بخش‌های مختلف در بالاترین سطح قرار دارند، اما دوربین آنها کیفیت چندان قابل ملاحظه‌ای ندارد.

گوشی هوشمند Galaxy S6 که دوربین 20 مگاپیکسلی را در خود جا داده است، گزینه‌های فراوانی را شامل می‌شود تا کاربر مطابق سلیقه خود بر اساس آنها تصویربرداری کند. فروشگاه Play Store نیز ابزارهای فراوانی را در زمینه دوربین ارایه کرده است تا مبتنی بر آنها بتوان از امکانات بیشتر بهره برد.

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

این همان مسئله‌ای است که اندروید به خوبی در آن ظاهر نمی‌شود و به صورت تکه‌تکه کاربران از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. به عبارت دیگر، حتی اگر یکی از دستگا‌ه‌های Nexus را در اختیار داشته باشید، برای به‌روز کردن سیستم‌عامل خود باید مدت زیادی منتظر بمانید.

البته گوگل نسخه جدید تمام ابزارهای خود را روی فروشگاه Play Store ارایه می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید ابزارهای اصلی از جمله Chrome، Gmail و دیگر سرویس‌های ارایه شده از سوی گوگل را به صورت مستقیم در اختیار بگیرید تا بخش‌بخش اندروید خود را به‌روز کنید.

سیستم Play Services گوگل نیز روش دیگری است که به کمک آن می‌توانید قابلیت‌های ارایه شده از سوی مراکز توسعه‌دهنده نرم‌افزاری را در اختیار بگیرید و آنها را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

اما در آیفون وiPad نیاز نیست تا این حد منتظر بمانید. هر زمان که اپل نسخه جدید سیستم‌عامل iOS را عرضه کند، به صورت مستقیم لینک به‌روزرسانی روی گوشی‌های این شرکت ارایه می‌شود و کاربر می‌تواند بدون هرگونه معطلی دستگاه خود را به‌روز کند.

مشکل اصلی در این زمینه این است که اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که می‌خواهید دایم به‌روزرسانی‌های کوچک روی دستگاه خود داشته باشید و هر بار از قابلیت‌های جدید بهره‌مند شوید، اپل این امکان را برای شما فراهم نمی‌کند و iOS فقط سالی یک بار به صورت کلی به‌روز می‌شود.

امنیت

امنیت در دستگاه‌های موبایلی مهم‌ترین نکته به نظر می‌رسد و هر روز اخبار فراوان در مورد هک شدن دستگاه‌های موبایلی به چشم می‌خورد.

خبر خوب این است که هر دو سیستم‌عامل یاد شده در زمینه امنیت گام‌های موثر برداشته‌اند. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر اپل را مورد توجه قرار دهیم،‌ اکوسیستم کنترلی آن امکانات فراوانی را در اختیار شما می‌گذارد که به کمک آن می‌توانید دستگاه خود را کاملا ایمن کنید.

در حالت کلی باید توجه داشت که اندروید در مقابل بدافزارها آسیب‌پذیرتر است و برنامه‌های مخرب به صورت گسترده‌تر این پلتفورم را هدف می‌گیرند. با این وجود اگر شما ابزارهای جدید خود را از روی سایت Play Store در اختیار بگیرید و تمام به‌روزرسانی‌های انجام شده از طرف گوگل را دنبال کنید، مشکلی برای‌تان به وجود نخواهد آمد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.