تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 8, 2015
21:37 چهارشنبه، 19ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68750

بانک مرکزی: علت کاهش سقف خرید کارت‌های بانکی مبازره با پولشویی است

روز گذشته بانک مرکزی در بخش نامه‎ای سقف خرید با استفاده از کارت‎های بانکی و از طریق پایانه‎های فروش را در سطح حداکثر 50 میلیون تومان محدود کرد.
 
بخش نامه بانک مرکزی باعث ایجاد واکنش‎های منفی از سوی استفاده کنندگان از کارت‎های بانکی شد. به طوری که کم‎تر از 2 ساعت بعد از اعلام این بخش نامه شبکه‎های اجتماعی پر شد از اعتراضانی که که گاه رنگ  و بوی طنز تلخ هم به خود می‎گرفتند. این نوع واکنش از سوی کاربران شبکه‎های اجتماعی که عمدتا هم استفاده کننده از خدمات بانکی به شیوه الکترونیکی هستند نشان می‎دهد که مردم نسبت به ایجاد محدودیت در استفاده از خدمات مدرن تا چه حد حساس هستند. 
 
 محدویت برای کم‎تر از یک درصد 
این واکنش‎ها در حالی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی تنها 7 صدم درصد از تراکنش‎های ثبت شده در نظام بانکی سقفی بالاتر از 50 میلیون تومان دارند در نتیجه اینت محدودیت شامل تعداد بسیار اندکی از استفاده کنندگان از این خدمات می‎شود اما می‎تواند موجب جلوگیری از پولشویی شود. 
البته واکنش‎ها به این بخشنامه بانک مرکزی باعث شد مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی هم یک روز بعد از انتشار آن دلایل صدور این بخش نامه و نحوه اجرایی شدن آن را تشریح کند. 
عبدالمهدی ارجمندنژاد با تشریح جزییات بخش نامه این بانک مبنی بر کاهش سقف خرید کارت‌های بانکی تا 50 میلیون تومان اعلام کرد که این دستورالعمل از 20 فروردین در بانک‌ها و موسسات اعتباری اجرایی خواهد شد.
 استفاده از تجربه دیگر کشورها 
وی با بیان اینکه مردم ایران عموما از دو کارت اعتباری و برداشت بالاخص برداشت برای خرید استفاده می‎کنند به توضیح درباره دلایل کاهش سقف خرید این کارت‌ها پرداخت و گفت: کارت‌های فعلی دارای سقف خاصی نبوده و قابلیت خرید تا چند صد میلیارد تومان را نیز دارا هستند. این در حالی است که در تمام دنیا این کارت‌ها برای منظور خاص یعنی پرداخت‌های خرد مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین دلیلی برای برداشت بیش از حد متعارف از این کارت‌های خرید وجود ندارد در عین حال که خریدهای کلان را می‌توان با حواله، چک و یا ساتنا انجام داد.
وی دلیل دیگر اقدام بانک مرکزی برای کاهش سقف برداشت از کارت‌های خرید را حجم پایین مبادلات با ارقام بالای 50 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: بررسی‎های ما نشان داد که تنها حدود 0.07 درصد یعنی کمتر از یک درصد از پرداخت‌های انجام شده بالای 50 میلیون تومان است از این رو این سقف برای حداکثر خرید در بخش نامه اخیر بانک مرکزی گنجانده شد.
 
 مبارزه با پولشویی 
ارجمندنژاد با بیان این که همان درصد بسیار ناچیز برداشت‌های بالای 50 میلیون تومان از کارت‌های خرید امکان پولشویی و تخلفات مالی را فراهم می‌آورد، توضیح داد: در حالی حداکثر وجه پرداختی به افراد در روز از سوی بانک‌ها حدود 15میلیون تومان است که قابلیت فعلی کارت‌های خرید این امکان را فراهم می‌کند که افراد از طریق اصناف و یا جاهای دیگر 50 میلیون و یا ارقام بالاتر را کارت کشیده و وجه نقد دریافت کنند که دراین حالت رصد پول برای شبکه بانکی با مشکل همراه شده و زمینه تخلفات را فراهم می‌آورد.
مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با بیان این‌که در این رابطه تاکنون چندین نمونه پولشویی وجود داشته و پرونده‎های آن به قوه قضاییه ارائه شده است گفت: در یکی از پرونده‌ها در یکی از شهرستان‌ها حجم زیادی از پول جابه جا شده بود که این مبلغ به هیچ عنوان با ماهیت کارت و مغازه‌ای که وجه را دریافت کرده بود همخوانی نداشت.
 
 فواصل زمانی کاهش سقف خرید با کارت‌های بانکی
وی در ادامه توضیحاتی در مورد بندهای بخش نامه بانک مرکزی برای کاهش سقف خرید از طریق کارت‌های بانکی تا 50 میلیون تومان ارائه کرد و گفت: براساس بند اول این بخش نامه بانک‏ها و موسسات اعتباری موظفند تا از 20 فروردین ماه امسال به گونه‎ای عمل کنند که امکان خرید بالای 50 میلیون تومان درهر تراکنش برای صاحب کارت وجود نداشته باشد. به عبارتی دیگر دارنده کارت می‎تواند در روز در هر تراکنش فقط تا 50 میلیون تومان خرید کند.
ارجمندنژاد ادامه داد: محدودیت دیگر تعیین شده در بخش نامه بانک مرکزی به این موضوع مربوط است که ظرف سه ماه بعد از صدور بخش نامه بانک‎ها و موسسات اعتباری باید قابلیتی را فراهم آورند که اگر میزان خرید شخصی بالای 50 میلیون تومان باشد بتواند با احراز هویت و ماهیت معامله امکان این خرید را برای وی فراهم آورد.
مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: از اول اردیبهشت ماه نیز بانک‎ها و موسسات اعتباری موظفند تمامی‌نقل و انتقالات غیر شتابی (درون بانکی) خود را تا سقف 50 میلیون تومان تعیین کنند.براین اساس از اول اردیبهشت ماه سال جاری تمامی‌سقف‌های خرید در روز به 50 میلیون تومان خواهد رسید. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.