رگولاتوری

April 10, 2015
15:45 جمعه، 21ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68788

تناقض آرای دو نهاد قانونی و بلاتکلیفی مرکز تحقیقات مخابرات

درباره مرکز تحقیقات مخابرات ایران دو حکم وجود دارد. مصوبه دیوان عدالت اداری که می‌گوید مرکز تحقیقات مخابرات باید به مرکز ملی فضای مجازی بازگردد و مصوبه شورای عالی اداری که می‌خواهد این مرکز در وزارت ارتباطات بماند.
 
محمد حسن انتظاری در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف مرکز تحقیقات مخابرات و آیا اینکه این مرکز به مرکز ملی فضای مجازی باز می‌گردد یا در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باقی می‌ماند، گفت: این موضوع از طریق قانونی در حال طی شدن است. در این باره قانون هر چه بگوید همان است و قانون فصل الخطاب است.
دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی پیش از این در واکنش به حکم دیوان عدالت اداری درباره انحلال مرکز تحقیقات مخابرات گفته بود: این حکم قانونی است و باید انجام شود.
در دولت دهم و در زمان ریاست دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی با حکم شورای عالی اداری (به ریاست رییس جمهور) مرکز تحقیقات مخابرات (متعلق به وزارت ارتباطات) به پژوهشگاه فضای مجازی تغییر نام داد و به مرکز ملی فضای مجازی ملحق شد.
در همان دولت، بار دیگر شورای عالی اداری با حکم دوباره مرکز تحقیقات مخابرات را احیا کرد و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازگرداند.
اما مهدی اخوان رییس وقت مرکز ملی فضای مجازی این حکم را نپذیرفت و به دیوان عدات اداری شکایت کرد. یک سال و نیم بعد دیوان عدالت اداری شکایت اخوان را بررسی اعلام کرد: جابجایی پژوهشگاه وابسته به مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات مغایر قانون است و در نتیجه مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر بازگشت مرکز تحقیقات مخابرات به وزارت ارتباطات را لغو کرد.
سپس در دولت یازدهم بار دیگر شورای عالی اداری در مصوبه‌ای تصمیم به بازگشت مرکز تحقیقات مخابرات به وزارت ارتباطات گرفت. اکنون دو مصوبه دیوان عدالت اداری و شورای اداری درباره مرکز تحقیقات مخابرات وجود دارد. مصوبه دیوان که می‌گوید مرکز تحقیقات مخابرات باید به مرکز ملی فضای مجازی بازگردد و مصوبه شورای عالی اداری که می‌خواهد مرکز تحقیقات مخابرات در ذیل وزارت ارتباطات اداره شود.وزیر ارتباطات درباره این مغایرت معتقد است: آخرین تصمیم در مورد این مرکز توسط شورای عالی اداری گرفته شده و به امضای رییس جمهور رسیده است. اما ریس دیوان عدالت اداری از بررسی مجدد موضوع مورد اختلاف میان وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی برای دراختیار گرفتن مرکز تحقیقات مخابرات ایران سخن گفته است.به گزارش فناوران، مرکز تحقیقات مخابرات یک نهاد تحقیقاتی است که به دلیل در اختیار داشتن بودجه بالا و مشخص نبودن شیوه اختصاص این بودجه به طرح‌های تحقیقاتی همواره مورد توجه بسیاری از فعالان این صنف بوده است. پیش از این بسیاری از فعالان و پژوهشگران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از رانت‌های درونی این مرکز در اعطای پروژه‌های تحقیقاتی و تعیین هزینه‌های بسیار بالا برای انجام این پروژه‌ها خبر می‌دانند. از سوی دیگر و در طول تاریخ راه‌اندازی این مرکز تا به امروز سرنوشت اغلب طرح‌هایی که در این مرکز با هزینه‌های سرسام آور انجام شده است  به درستی مشخص نشده است. طرح‌هایی که گویا با دریافت هزینه‌های بالا نگاشته می‌شوند تا در آرشیو این مرکز مدفون شوند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.