سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 10, 2015
15:46 جمعه، 21ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68789

اتحادیه: فروشگاه‌های کامپیوتری ضرر هم بکنند، حق افزایش قیمت ندارند

ثبات قیمت کالاهای کامپیوتری و تجهیزات دیجیتال پس از انتشار خبرهای خوش هسته‌ای موضوعی که موجب اعتراض خریداران کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی شده است.
 
خریداران که تجربه تغییرات سریع قیمت هنگام افزایش نرخ دلار آزاد را دارند، حالا انتظار دارند با کاهش نرخ دلار آزاد نسبت به اواخر اسفند ماه قیمت ها کاهش بیابد.
این درحالی است که گروهی از فروشندگان بازار نه تنها زیر بار کاهش قیمت نمی‌روند، بلکه به بهانه رشد نرخ مالیات و تعرفه واردات برخی از اقلام کامپیوتری قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. همین موضوع موجب شده است که خریداران گله‌مند به اتحادیه صنف فناوران رایانه شکایت کنند.
در پاسخ به اعتراض‌ها نسبت به گران فروشی، رییس اتحادیه صنف فناروان رایانه تهران گفته است که اتحادیه به اعضای این صنف اعلام کرده که حق افزایش یا کاهش قیمت ندارند و حق این را نیز نخواهند داشت که کالایی را نفروشند و در انتظار تغییر قیمت‌ها بمانند. 
به گفته سیدمهدی میرمهدی، در صورت کاهش نرخ دلار نیز، فروشندگان و واردکنندگان موظف هستند به قیمت روز دلار و حتی با ضرر، اجناس را به فروش برسانند. 
وی افزود: امکان شکایت از صنف رایانه، در سایت اینترنتی این اتحادیه به نشانی www.itunion.ir فراهم شده است و مشتریان از هر واحد صنفی شکایت داشته باشند می‌توانند به صورت مستقیم با تلفن ثابت 88920926 یا با نشانی اینترنتی اتحادیه تماس بگیرند. 
رییس اتحادیه فناوران رایانه با بیان اینکه به دلیل مذاکرات ممکن است مصرف کننده برای خرید کالاهای خارجی از جمله کالاهای کامپیوتری دست نگه دارد، به خبرگزاری مهر گفت: ممکن است در آینده قیمت دلار کاهش یابد و به طور قطع این کاهش قیمت، می‌تواند در قیمت کالاهای کامپیوتری که اغلب آن وارداتی است تاثیر بگذارد اما این حدس و گمان در قیمت‌های فعلی این کالاها تاثیری نداشته و قیمت کالاهای دیجیتالی ثابت است. 
کارشناسان نیز به خریداران کالاهای کامپیوتری که در انتظار کاهش قیمت هستند توصیه کرده اند که بهتر است خریداران به کاهش سریع قیمت‌ها دل نبسته و اگر قصد خرید دارند از بازار خرید خود را انجام دهند. زیرا امکان کاهش قیمت دلار به قیمت کمتر از 2500 تومان، ان هم در شرایطی که نرخ دلار دولتی دو هزار و 800 تومان است وجود ندارد. به همین دلیل نباید در انتظار کاهش نرخ دلار آزاد به نرخ کمتر از 2500 تومان بود و در نتیجه از کاهش چشمگیر قیمت خبری نیست.آنها همچنین از احتمال رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش تعرفه، رشد نرخ مالیات و هزینه‌های جانبی و عوامل دیگر خبر می‌دهند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.