امنیت

فناوری اطلاعات

April 11, 2015
13:32 شنبه، 22ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68839

گردش اطلاعات خصوصی کاربران در پنج قاره جهان

شرکت امنیتی بیت‌گلس با انجام آزمایشی نشان داد اطلاعات شخصی کاربران در شبکه تاریک، یا بخش پنهانی شبکه اینترنت، سفری عجیب در پیش رو دارد.
این شرکت امنیتی مسیر سفر اطلاعات شخصی کاربران را در شبکه تاریک ردیابی کرده و متوجه شد اطلاعات در کل پنج‌قاره مختلف و 22 کشور جهان دست به دست می‌شوند.
 
متخصصان این شرکت در آزمایشی که به منظور ردیابی مسیر اطلاعات خصوصی کاربران انجام دادند،‌جدولی از هزار و 568 نام،‌ آدرس، شماره‌های تلفن و کارت‌های اعتباری،‌ شماره‌های ملی و دیگر اطلاعات ساختگی را تهیه کرده و نشانی دیجیتال روی آن هک کردند که می‌توانست پس از باز شدن صفحه، با سرور شرکت تماس گرفته و آدرس IP،‌اطلاعات جغرافیایی و ابزار مورد استفاده برای نمایش دادن صفحه اکسل را به سرور ارسال کند.
 
این فایل اکسل روی هفت وب‌سایت شبکه تاریک که گفته می‌شود بیشترین مراجعه‌کنندگان آنها تبهکاران سایبری هستند، و همچنین برروی سایت اشتراک‌گذاری دراپ‌باکس قرار گرفت. بیت‌گلس دریافت در عرض 12 روز پنج قاره جهان و 22 کشور مختلف از جمله آمریکا،‌بریتانیا،‌نیجریه، فرانسه و روسیه به این اطلاعات ساختگی دسترسی پیدا کردند. این صفحه اطلاعاتی که بیشتر در کشورهای نیجریه،‌روسیه و برزیل مورد بازدید قرار گرفته‌بود،‌ هزار و 81 بازدید‌کننده داشته و 47 بار دانلود شده‌بود.
 
به گفته نات کائوزیک مدیر شرکت بیت‌گلس، دو گروه خاص از افراد به این اطلاعات علاقه خاصی داشته و به آن دسترسی یافته و به اشتراک گذاشتند، گروهی از نیجریه و گروهی از روسیه. احتمال داده می‌شود این افراد درحال سنجش صحت اطلاعات بوده‌اند و یا شاید آنها را به فروش رسانده‌اند. به گفته متخصصان، ارزش یک کد امنیت اجتماعی در شبکه تاریک 50 دلار است.
 
گوشه‌های تاریک‌تر وب به ایجاد چالش‌های بزرگتر تکنولوژیکی برای سازمان‌های قضایی و اجرایی ادامه می‌دهند. تبهکاران سایبری با کمک پروتوکل‌های نامتعارف به ایجاد ارتباط میان عوامل قابل اعتماد پرداخته و شبکه تاریک را ایجاد می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.