بازی

فناوری اطلاعات

April 12, 2015
12:17 یکشنبه، 23ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68884

Clash of Clans قربانی می‌گیرد!

بازی‌های آنلاین طرفداران زیادی در دنیا و ایران دارند. به ویژه بازی محبوب «Clash of Clans» (برخورد قبایل) در طول ایام نوروز پای ثابت مهمانی‌ها بود و دیگر تماشای کسانی که با دقت در حال ارتقای اکانت بازی خود هستند یا در حال آماده شدن برای یک war هستند، به صحنه‌ای عادی بدل شده است.
 
اما سواستفاده از این اشتیاق زیاد این روزها حسابی دردسر آفریده است و بسیاری گرفتار کلاه‌بردرای شده‌اند. موضوعی که سرپرست تشخیص جرایم سایبری پلیس فتای ناجا در مورد آن هشدار داده است.
 
  سودجویی در خرید و فروش اکانت
سرپرست تشخیص جرایم سایبری پلیس فتای ناجا درباره دام برخی مجرمان سایبری برای کودکان و نوجوانان علاقمند به بازی‌های آنلاین هشدار داد. 
سرگرد حمید کیانی گفت: کاربران زیادی در جامعه هستند که علاقه شدید به بازی‌های کامپیوتری دارند و در کنار خرید این بازی‌ها حتی حاضر هستند اکانت‌های مراحل بالاتر را نیز خریداری کنند؛ اکانت‌هایی که به شما اجازه می‌دهد به سرعت به مراحل پایانی بازی برسید.
وی تصریح کرد: امروزه خرید و فروش اکانت بازی‌های رایانه‌ای در دنیای وب و فضای مجازی با استقبال زیادی روبرو و به امری عادی تبدیل شده است، برخی از هموطنان با ایجاد اکانت کاربری و رساندن بازی به مرحله‌ای که برای کاربران جذابیت لازم را داشته باشد، اقدام به فروش اکانت کاربری خود می‌کنند. این امر باعث شده تا سایت‌های زیادی در فضای سایبر به خرید و فروش بازی و اکانت‌های بالاتر بازی‌های جذاب روی بیاورند.
 
  بازی با روان کودکان
کیانی با بیان اینکه مجرمان سایبری نیز به خرید فروش بازی‌های کامپیوتری روی آورده‌اند، گفت: متاسفانه برخی از افراد سودجو با انتشار مواردی خلاف واقع و انجام تبلیغات اغواگرایانه اقدام به سواستفاده از کاربران می‌کنند، متاسفانه اکثر خریداران اکانت‌های بازی‌ها کودکان و نوجوانان هستند که به راحتی در دام کلاهبرداران می‌افتند. به گونه‌ای که در برخی پرونده‌ها دیگر مباحث مالی و اخاذی مطرح می‌شود که پیامدهای روانی زیادی مثل استرس و… برای کودکان و نوجوانان دارد.
وی به خانواده‌ها توصیه کرد: حتما نظارت مستمر بر فعالیت‌های سایبری کودکان و نوجوانان خود داشته باشند تا عزیزانشان در دام مجرمان سایبری نیفتند.
کیانی ادامه داد: خانواده‌ها حتی در نوع خرید بازی برای کودکان باید نظارت داشته باشند چرا که برخی از بازی‌ها با شئونات و فرهنگ ایرانی و اسلامی خانواده‌ها همخوانی ندارد و این امر باعث می‌شود تا کودکان آنها آسیب ببینند.
سرپرست تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه خانواده‌ها برای خرید بازی حتما به سایت‌ها و فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنند، گفت: در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای حتما از نظرات مشاوران تربیتی و روانشناسان استفاده کنید تا کودکان شما کمتر آسیب ببینند.
کیانی به خانواده‌ها توصیه کرد: برای فرزندان و کودکان در زمینه بازی‌های آنلاین و آفلاین دستورالعملی تهیه و حدودی برای دسترسی آنها تعریف کنیم و ساعت بازی‌ها را محدود کنیم چرا که این بازی‌های اعتیادآور است و سلامت جسمی کودکان را به خطر می‌اندازد.
وی با بیان اینکه بسیار مراقب افراد شیاد و کلاهبردار، هنگام خرید و فروش امکانات و تجهیزات مجازی در بازی کامپیوتری باشید، گفت: همچنین کاربران نوجوان نیز برای خرید اکانت‌های بالاتر بازی‌ها از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی استفاده کنند و از خرید اکانت‌ها از کاربران شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنند چرا که فروشندگان شبکه‌های اجتماعی قابل اعتماد نیستند و احتمال اینکه جزو مجرمان سایبری باشند دور از انتظار نیست.
سرپرست تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص دانلود بازی‌ها نیز عنوان کرد: برخی سازندگان این بازی‌ها با انتشار نسخه‌های جعلی بازی که محتوای ویروس و بدافزار است روی اینترنت قصد آسیب رساندن به کاربرانی را دارند که برای دریافت این بازی‌ها پولی پرداخت نمی‌کنند و به صورت غیر مجاز این بازی‌ها را دانلود می‌کنند و کاربران زمانی که این بازی‌ها یا اپلیکیشن‌ها را دانلود می‌کنند گرفتار بدافزارها و ویروس‌ها می شوند و یا اطلاعات مهم آنها به سرقت می‌رود.
کیانی از هموطنان خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن را در بخش ثبت گزارشات مردمی با پلیس فتا ما در میان بگذارند.
  «Clash of Clans» چیست؟ 
بازی کلش آو کلنز (Clash of Clans) یک بازی استراتژیک است. این بازی را می‌توان دومین بازی آنلاین محبوب شده در میان ایرانی‌ها دانست. اولین بازی که در این زمینه به شهرت جهانی رسید و ایرانی‌ها هم از آن استقبال کردند، «تراوین» بود، بازی متعلق به شرکتی آلمانی است که مجوز فعالیت دامنه دات‌آی‌آر آن نیز از طرف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صادر شده بود که بعد از چند سال فعالیت از سوی کارگروه مبارزه با مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شد، اما سایت‌های مشابه آن با عناوین دیگری هم اکنون در حال فعالیت هستند.
 «Clash of Clans» محصول شرکت «Supercell» است. این شرکت فنلاندی در زمینه ویدئو گیم فعالیت دارد. این شرکت از سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرده و به غیر از «Clash of Clans» بازی‌های پرمخاطب دیگری مانند «Boom Beach» و «Hay Day» را نیز عرضه کرده است که آنها هم مانند کلش آو کلنز بازی‌های آنلاین هستند. ساختار«Clash of Clans» مانند اکثر بازی‌های استراتژیک آنلاین بر اساس ایجاد یک سرزمین و همکاری با سایرین برای پیروزی در نبرد با سایر رقبا است. ایجاد حس همکاری و رقابت که عامل اصلی محبوبیت بازی‌های آنلاین به شمار می‌رود نیز در این بازی به خوبی رعایت شده است.
 
  تنها رد پای کلش در بنیاد بازی‌های رایانه‌ای 
محبوبیت بازی کلش آو کلنز آنقدر بالا است که مدیران ارشد ورزش کشور در یک جلسه رسمی مشغول بازی کردن باشند بدون اینکه متوجه باشند دوربین‌های تلویزیون اقدام آنها را ثبت و ضبط کرده است. بهرام شفیع، مجری برنامه ورزش و مردم این نکته را در برنامه تلویزیونی که معاون وزیر ورزش نیز حضور داشت، افشا کرد. شفیع گفت: «در جلسه هم اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی بچه‌های فیلمبردار ما صحنه‌های خوبی را شکار کرده‌اند. آنها از یکسری روسای فدراسیون فیلم گرفته‌اند که در این جلسه مشغول بازی کردن«کلش آو کلنز» بودند! آیا واقعا این شایسته است که در چنین جلسه‌ای همه موبایل به دست بگیرند و بازی کنند؟» 
به رغم موفقیت «Clash of Clans» در سطح جهانی و در میان مخاطبان ایرانی، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تا به حال توجه خاصی به این بازی نداشته و به دلیل در دسترس نبودن مدیرعامل این بنیاد، این امکان فراهم نشد تا از برنامه آتی این بنیاد درباره «Clash of Clans» باخبر شود! تنها اشاره اینکه می‌توان از کلش آف کلنز در سایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مشاهده کرد درآمد روزانه پنج میلیون دلاری این بازی است! درآمدی فوق‌العاده برای یک بازی که بخشی از آن نیز از سوی ایرانی‌ها پرداخت می‌شود.
 با جست‌و‌جوی کوتاهی در فضای مجازی سایت‌های زیادی را با موضوع خرید و فروش اکانت کلش آف کلنز و «gem» در دسترس خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.