امنیت

فناوری اطلاعات

April 12, 2015
19:29 یکشنبه، 23ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68902

دستور اوباما برای تدوین برنامه تحریم‌های سایبری

اوباما به طور رسمی رویکرد دولت آمریکا را در مورد جلوگیری از حملات سایبری تاکید کرد تا تحریم‌های مالی علیه هکرهای مخرب خارجی و شرکت‌هایی که آگاهانه از ثمرات جاسوسی سایبری سود می‌برند، اعمال شوند.
طبقه‌بندی اخیر می‌تواند شامل شرکت‌های دولتی روسیه، چین و سایر کشورهایی باشد و در صورت اعمالِ تحریم‌ها، زمینه را برای اختلافات عمده دیپلماتیک فراهم کند.
اوباما، پس از امضای دستور اجرایی تدوین نخستین برنامه تحریم‌ها در برابر حملات سایبری، در بیانیه‌ای چنین گفت: تهدیدات سایبری از جمله جدی‌ترین دشواری‌های اقتصادی و امنیت ملی برای ایالات متحده‌ است.
این دستور جدیدترین تلاش دولت امریکا برای ارایه گزینه‌هایی غیر از اقدامات تلافی‌جویانه مستقیم در برابر تهدیدات سایبری‌ کشورها و گروه‌های خلافکار است. این اقدام به ایالات متحده امکان اعمال تحریم بر افراد و شرکت‌ها را می‌دهد، هرچند هیچ مجازات خاصی هنوز اعلام نشده است.
جان اسمیت، مدیر بخشی از وزارت خزانه‌داری آمریکا که مجری این تحریم‌ها خواهد بود چنین می‌گوید: ما از یافتن این ابزار تازه که امکان افشاگری در مورد فعالیت‌های مخرب سایبری و منزوی کردن عاملان آن را برایمان فراهم می‌کند بسیار هیجان‌زده‌ایم.
اوباما اعلام کرد که تحریم‌های مذکور در مورد کسانی اعمال خواهد شد که با هدف آسیب رساندن به زیرساخت‌های حیاتی، تخریب سیستم‌های کامپیوتری، و سرقت اسرار تجاری یا اطلاعات حساس، به فعالیت‌های خرابکارانه دست می‌زنند. فعالیت‌های هکری‌ای مشمول این تحریم‌ها می‌شوند که موجب آسیب به امنیت ملی یا سلامت اقتصادی ایالات متحده تلقی شوند.
بنا بر اعلام کاخ سفید، این تحریم‌ها، که با ذکر نام کشورها یا شرکت‌های مورد هدف خود اعمال خواهند شد، با توقیف سرمایه‌های آنان در ایالات متحده و ممانعت از فعالیت آن‌ها در سیستم مالی امریکا همراه خواهد بود و در مورد «شرکت‌هایی که آگاهانه از اسرار تجاری مسروقه سود ببرند» نیز اجرا خواهند شد. مسئولان سرویس‌های اطلاعات-امنیت و مجریان قانون در ایالات متحده می‌گویند که از مدت‌ها پیش شواهدی دال بر مشارکت شرکت‌های دولتی چین و دیگر کشورها در جاسوسی‌ سایبری‌ از دارایی‌های معنوی شرکت‌های غربی یافته‌ بودند اما نمی‌توانستند علیه این فعالیت‌ها اقدامی صورت دهند.
جیمز لویس، یکی از متخصصان سایبری در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی امریکا می گوید: دولت عمیقا در مورد این موضوع فکر کرده که چطور ذینفعان این گونه اقدامات را با عواقبی دردناک مواجه کند. آن‌ها مدت‌های مدیدی از مجازات در امان بوده‌اند، پس ایده خوبی‌ست که کمی بابت سرقت‌هایشان رنج بکشند.
دولت اوباما این اقدام را در پی طرح اتهام مشارکت دولت کره شمالی در حمله سایبری سال گذشته به سونی پیکچرز صورت داده است. دولت ایالات متحده تحریم‌های متعددی را بر افراد مرتبط با هک سونی اعمال کرده اما این افراد به طور خاص بابت نقش‌شان در این رخداد مورد هدف قرار نگرفته‌اند.
در ماه فوریه، جیمز فلاپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی امریکا، حملات سایبری را در زمره خطرناک‌ترین تهدیداتی قرار داد که این کشور با آن‌ها روبه‌روست. او گفت که تهدیدات سایبری روسیه «شدیدتر از چیزی‌ست که تا به حال ارزیابی می‌کردیم.»
مسئولان دولتی امریکا از سال‌ها پیش در مورد رشد تهدیدات سایبری هشدار می‌دادند. شرکت‌های بزرگ امریکایی، از جمله تارگت (Target) و هُم دیپات (Home Depot)، هدف حملات هکری‌ای قرار گرفته‌اند که اطلاعات مشتریان‌شان را در معرض خطر قرار داده است.
مسوولان اطلاعاتی و امنیتی امریکا علناً اعلام کرده‌اند که سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه دست به کاوش و نفوذ در زیرساخت‌های حیاتی، شامل شبکه‌‌های برق، زده‌اند تا در صورت وقوع درگیری به این زیرساخت‌ها خسارت وارد کنند.
این ادعا نیز مطرح شده است که هکرهایی از روسیه و چین در سرقت گسترده اسرار تجاری شرکت‌ها- که بعضی‌هایشان تحت حمایت دولت نیز بودند- مشارکت داشته‌اند. مدیر سابق موسسه امنیت ملی امریکا، کیت الکساندر، آن را بزرگ‌ترین نقل و انتقال غیرقانونی ثروت در تاریخ خوانده است. چین و روسیه هرگونه مشارکتی را در سرقت‌های سایبری انکار می‌کنند.
در ماه مه گذشته، وزارت دادگستری امریکا به اتهام جاسوسی سایبری از شرکت‌های امریکایی باهدف کسب سود اقتصادی، علیه پنج هکر نظامی چینی اعلام جرم کرد. رییس اف‌بی‌آی، جیمز کامی، در آن زمان گفت که جاسوسی مذکور به نفع شرکت‌های چینی بوده است اما نه نام این شرکت‌ها اعلام شد و نه اقدامی رسمی علیه آن‌ها صورت گرفت.
مسوولان دولتی ایالات متحده می‌گویند که در ردگیری منشأ حملات سایبری کارآزموده‌تر شده‌اند، هرچند این کار به دلیل ساده بودنِ پنهان‌کاری‌ها بسیار دشوار تلقی می‌شود.
جان کارلین، دستیار دادستان کل امنیت ملی امریکا، می‌گوید: «این تحریم‌ها ابزار تازه قدرتمندی است که ما در صدد کاربرد آن‌ایم. او می‌افزاید: دولت دارد درس‌هایی را به کار می‌بندد که در جنگ علیه تروریست‌ها و حامیان آن‌‌ها آموخته است. او می‌گوید: هیچ مسیر بی‌هزینه‌ای در عرصه سایبری وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.