رگولاتوری

April 14, 2015
19:20 سه شنبه، 25ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68971

وعده های فضایی وزیر ارتباطات: پرتاب یکی از چهار ماهواره آماده ایران/پیگیری ثبت نقاط مداری جدید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چهار ماهواره در انتظار پرتاب گفت: با مسؤولیت سازمان فضایی یکی از چهار ماهواره در انتظار پرتاب انتخاب و به فضا پرتاب می‌شود.
 
دکتر محمود واعظی در حاشیه مراسم معارفه رییس سازمان فضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اثرات ماهواره در حوزه‌های مختلف چون محیط زیست، کشاورزی و مخابرات صدا و سیما افزود: ماهواره یکی از زیرساخت‌های اساسی شبکه‌های مخابراتی است که ما در بخش مخابرات علاوه بر استفاده از فیبر نوری و رادیو می‌توانیم از ماهواره‌ها به عنوان پشتیبانی ارتباطی استفاده کنیم.
 
وی با اشاره به افزایش کانال‌های صدا و سیما اظهار داشت: در حال حاضر صدا و سیما اقدام به اجاره ماهواره‌های خارجی می‌کند که به دلایل غیر منطقی اقدام به تحریم کشور می‌کنند.
 
واعظی با تاکید بر ضرورت طراحی و ساخت ماهواره ملی یادآور شد: در این راستا لازم است تا با همکاری نهادهای مختلف اقدام به طراحی ماهواره ملی شود که این اقدام یکی از اولویتهای سازمان فضایی خواهد بود.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به تصمیم شورای عالی اداری در اواخر سال گذشته در خصوص بازگشت سازمان فضایی به وزارت ارتباطات گفت:سازمان فضایی نقش حمایتی برای بخش‌های دولتی و خصوصی دارد که در امر تحقیق و تولید فناوری‌های فضای فعال هستند از این رو این سازمان نقش تعاملی با سایر نهادها دارد.
 
وی با بیان این که طراحی و ساخت ماهواره ملی یک برنامه زمان‌بر است، گفت:‌ ما در این حوزه گام‌های اولیه را برداشتیم و درصدد آن هستیم که ضمن طراحی این ماهواره کمبودهای علمی کشور را از این طریق بر اساس قراردادهایی که با شرکت سازنده منعقد می‌شود، جبران کنیم.
 
واعظی با تاکید بر این که در سال 94 نیز برنامه پرتاب ماهواره‌ها را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد:‌برنامه پرتاب ماهواره‌ها دنبال می‌شود که این امر مستلزم تدوین برنامه‌های جدید یک ساله سازمان و برنامه ششم است.
 
وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره‌های در انتظار پرتاب توضیح داد: در حال حاضر علاوه بر ماهواره های شریف‌ست و تدبیر ماهواره‌های دیگری در پژوهشگاه فضایی و دانشگاه امیرکبیر داریم و از آنجایی که هدف ما پرتاب ماهواره نیست، درصدد هستیم که ماموریت‌هایی که برای هر یک از این ماهواره‌ها تعریف شده است، مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا دستوراتی که از زمین برای آنها ارسال می‌شود از سوی ماهواره‌ها اجرایی می‌شود یا خیر.
 
وی با تاکید بر این که به دنبال انجام کارهای موازی نیستیم،‌ گفت: بر این اساس از میان این ماهواره‌ها با مسوولیت سازمان فضایی یکی از این ماهواره‌ها انتخاب و به فضا پرتاب می‌شود.
 
واعظی همچنین حفظ نقاط مداری را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فضایی عنوان و خاطرنشان کرد: IUT برای واگذاری نقاط مداری شرایط و مقرراتی را تدوین کرده است که در صورتی که در زمان مقرر از نقاط مداری استفاده نشود آن نقاط به سایر متقاضیان واگذار می‌شود.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر این که امکان بازپس‌گیری نقاط مداری از دست رفته ایران وجود ندارد، تاکید کرد: در مقابل ما درصدد حفظ و ثبت نقاط مداری هستیم که در این راستا درصددیم که چند نقطه مداری جدید را به ثبت برسانیم و دنبال نهایی کردن این نقاط هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.