سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 14, 2015
19:59 سه شنبه، 25ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68983

پتانسیل‌های ایران برای تبدیل شدن به بازار منطقه‌ای IT

به اعتقاد برخی فعالان حوزه ارتباطات، IT از بخشهایی بوده‌ که تقریبا در کمتر زمینه‌ای مستقیما مورد تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته با این حال هیچ‌گاه از تبعات تحریم‌های بانکی نیز بی‌نصیب نمانده‌ است اما در صورت به نتیجه رسیدن توافق لوزان، ایران می‌تواند به یک بازار منطقه‌ای IT تبدیل شود.
 
محمدرضا کریمی – رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران – در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که صنعت فناوری اطلاعات و تله‌کام ایران هیچ‌گاه مورد تحریم مستقیم بین‌المللی نبوده است، گفت: با این حال یکسری محدودیت‌هایی برای دسترسی IP آدرس‌های ایران به امکاناتی مانند خدمات مایکروسافت و گوگل وجود داشت که از سال قبل این محدودیت‌ها کمتر شده بود.
 
او با اشاره به این‌که از سال گذشته دسترسی ایران به برنامه‌های گوگل پلی باز شد و محدودیت‌های استفاده از خدمات کمتر شده بود، درباره‌ی میزان تاثیر توافق لوزان در بازار فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: تحریم‌های پولی و بانکی باعث شده است که شرکت‌های فعال برای تجارت‌های جهانی خود دچار مشکل شوند و به همین دلیل بیشتر شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند به صورت مستقیم نقل و انتقالات را انجام دهند.
 
وی با ابراز امیدواری از این‌که به نتیجه رسیدن توافقات ایران در زمینه‌های هسته‌ای به بهبود فعالیت‌های مالی فعالان حوزه ارتباطات بینجامد، گفت: ایران در زمینه فناوری اطلاعات و با توجه به پتانسیل‌های مخابراتی که در کمتر کشور‌های همسایه وجود دارد می‌تواند نقش اثر‌گذاری را در بازار‌های همسایه ایفا کند.
 
رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به تعداد زیاد کاربران فناوری و ضریب نفوذ بالای 100 درصد موبایل در ایران اظهار کرد: این در حالی است که کشور‌های منطقه تجربه کمتری در این مورد دارند و لازم است ایران از این لحاظ تقویت شده و وارد بازار‌های جهانی شود.
 
وی درباره‌ی میزان علاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای ورود به بازار IT‌ ایران خاطر نشان کرد: با توجه به جایگاه ایران در منطقه این کشور پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به مرکز سرویس‌دهی منطقه دارد.
 
کریمی افزود: امیدواریم مانند هند که در آسیای شرقی به عنوان یک بازار منطقه‌ای کار می‌کند برای ایران نیز این اتفاق بیفتد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.