اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 14, 2015
20:20 سه شنبه، 25ام فروردینماه 1394
کد خبر: 68989

وزیر ارتباطات در مجلس: برای اینترنت موبایلی نیز ضابطه داریم / پهنای باند داخلی 2400 گیگابیت است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هزینه باند داخلی از 500 گیگابیت قبل از دولت یازدهم به 2400 گیگابیت و پهنای باند بین‌الملل از 70 گیگابیت به 170 گیگابیت افزایش یافته است.
 
محمود واعظی که برای پاسخ به سوالات حجت‌الاسلام آقاتهرانی و پژمان‌فر در مجلس حضور یافته بود، در پاسخ به این پرسش که دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی چیست؟ پاسخ داد: تجارت الکترونیک و دیگر برنامه‌هایی که در زمان رای اعتماد به مجلس وعده دادم را با وجودی که در زمان تحویل وزارتخانه تنها 14 درصد از تکالیف برنامه پنجم توسعه تحقق یافته بود را پذیرفتم و در حالیکه نیمی از زمان این برنامه گذشته بود ولی همه مسئولیت‌های اجرای برنامه پنجم توسعه را پذیرفتم و گفتم تا پایان سال 94 همه این وظایف را انجام می‌دهم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به پژمان‌فر و آقاتهرانی پرسید: آیا طی یازده سال گذشته و در دوره‌های قبل از بنده نباید از مسئولان وقت در خصوص توسعه شبکه و پهنای باند و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات سوال می‌پرسیدید؟ آیا می‌توانید شبکه ملی اطلاعات را بی‌آنکه پهنای باند را افزایش دهیم اجرا کنیم؟
 
وی ادامه داد: اینترنت یکی از خدمات شبکه ملی اطلاعات است و ما همه خدمات این شبکه را به صورت همزمان در دست انجام داریم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تکلیف ماده 2 برنامه پنجم توسعه، گفت: پروژه شبکه ملی اطلاعات نه به وزارت ارتباطات ابلاغ شده و نه بنده مسئولیتی در برابر آن دارم ولی بر اساس وظایف کاری این وزارتخانه در خصوص پیام صوتی یا همان MMS در چهار ماده و 39 بند که در تاریخ 25/6/87 به تصویب رسیده بود و شورای انقلاب فرهنگی این مصوبه را به وزارت ارتباطات ابلاغ و وزارت ارتباطات نیز آن را به اپراتورها ابلاغ کرده بود عمل کردیم. همچنین ضوابط میزبانی و تبادل اطلاعات را که در هشت ماده و 104 بند به تصویب رسیده بود و ابلاغ شده بود را اجرا می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه برای توسعه پهنای باند محدودیت داریم، گفت: چون شبکه ملی اطلاعات قرار است تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و راه‌اندازی این شبکه نیز در هیچ سندی به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است که پهنای باند گسترش نیابد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه توجه به ظرفیت‌های داخلی در پروژه‌های ملی جزو اولویت‌های برنامه‌هایم می‌باشد، افزود: در پروژه خط تهران اصفهان و تهران خوزستان و پروژه بسیار بزرگی به نام «توانا» به طور کل از تجهیزات و توانایی‌های داخلی استفاده کردیم.
 
وی با تشریح آماری در خصوص درصد میزبانی داخلی گفت: قبل از دولت یازدهم 10 درصد از محتوا در داخل و 90 درصد از خارج انجام می‌شد اما پس از روی کار آمدن این دولت 35 درصد از میزان داخلی با 65 درصد از میزان خارجی استفاده می‌کنند. برای هر دو بخش اینترنت خانگی و موبایل نیز ضابطه داریم و اینکه فقط برای اینترنت خانگی ضابطه وجود دارد را رد می‌کنم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به هیات رییسه مجلس خواست تا از طرح ابهامات جدید خارج از سوالات نمایندگان سوال‌کننده جلوگیری شود، گفت: وقتی صحبت‌هایم تمام می‌شود ابهامات جدیدی توسط سوال‌کنندگان مطرح می‌شود که این مساله در خصوص همه وزرا اتفاق افتاده است و وزرا وقت پاسخگویی به این مطالب جدید را ندارند که هیات رییسه باید فکری اساسی برای آن کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد به آمار پنج درصدی پژمان‌فر، گفت: پهنای باند داخل قبل از دولت یازدهم 500 گیگابیت بود ولی امروز به 2400 گیگابیت رسیده است. پهنای باند بین‌الملل نیز 70 گیگابیت بود که اکنون به 170 گیگابیت افزایش یافته است. همه همت‌مان را گذاشتیم تا پهنای باند داخلی را گسترش دهیم و اپلیکیشن‌های فاخر را توسعه دهیم.
 
وی ادامه داد: سرانه پهنای باند بین‌الملل حدود یک کیلوبیت بر ثانیه بود که هم‌اکنون به دو کیلوبیت بر ثانیه افزایش یافته است. تعداد خانواده‌ها و محل‌های کسب برای استفاده از اینترنت پرسرعت از سه میلیون و 300 هزار نفر به هشت میلیون و 400 هزار نفر افزایش یافته است. اینترنت موبایل نیز که در گذشته وجود نداشت اکنون به 10 میلیون کاربر رسیده است. کلیه این موارد زیربنای شبکه ملی اطلاعات است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد به این اظهار پژمان‌فر مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات به جز چند پاورپوینت توضیح دیگری ندارد، گفت: وقتی ما را برای جلسه نیم ساعته دعوت می‌کنید به جز یک پاورپوینت زمان دیگری برای صحبت نمی‌دهید. کمیسیون‌ها یک نصفه روز وقت‌شان را به ما اختصاص دهند تا مشروح برنامه‌ها و تعهداتی را که تشریح کرده‌ام را بیان کنم. کارنامه بنده کاملا روشن است.
 
وی با رد گران بودن قیمت اینترنت در ایران، گفت: شرکت زیرساخت پهنای باند را در اختیار شرکت‌های خصوصی و شرکت مخابرات قرار می‌دهد و آنان نیز هم‌راستا با کشورهای اطراف رقم‌های مناسبی برای عرضه به مشتریان ارائه می‌دهند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مصوبات مجلس در خصوص کارگزاران روستایی را عینا اجرا می‌کند، گفت: کارگزاران روستایی یکی از دغدغه‌های نمایندگان است. قرارداد مستقیم با کارگزاران روستایی را که مصوبه مجلس است را عینا اجرا می‌کنم. البته نباید فراموش کرد که علت این مشکلات واگذاری نادرست شرکت مخابرات بود. اگر این اقدام درست انجام شده بود امروز با قدرت بیشتری اینجا قول می‌دادم.
 
وی در عین حال تاکید کرد: از همه قدرت و ابزارهایم استفاده می‌کنم تا مصوبات مجلس در خصوص کارگزاران روستایی را اجرایی کنم. در حال حاضر تعداد زیادی قرارداد بسته شده ولی عده‌ای می‌گویند چرا قراردادها به صورت غیرمستقیم بسته شده است؟ این مساله را هم حل می‌کنم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.