باندپهن

باندپهن ثابت

April 15, 2015
9:46 چهارشنبه، 26ام فروردینماه 1394
کد خبر: 69001

توضیح مدیرعامل مخابرات درباره بازار سیاه خط‌وط ثابت و موبایل/ قیمت خطوط رند را مالکان تعیین می‌کنند نه مخابرات

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: قیمت‌های میلیاردی برخی خطوط رند ثابت و همراه ارتباطی با مخابرات ندارد و طبق قانون مالک یک خط مجاز است برای آن قیمت‌گذاری کند.
 
بحث قیمت خط‌های رند تلفن ثابت و موبایل موضوع تازه‌ای نیست و گویی قیمت‌های بالای این خطوط که در موارد متعدد حتی به رقم‌های میلیاردی هم می‌رسد امری مرسوم و رایج شده است.
از سوی دیگر شرکت مخابرات نیز مدتی است واگذاری شماره‌های خیلی رند را متوقف کرده و چه در زمینه تلفن ثابت و چه سیار خط‌های خیلی رند واگذار نمی‌شود همین موضوع موجب شده در میان مردم و فعالان بازار این شائبه ایجاد شود که شرایط ایجاد شده در بازار سیاه خط‌های رند، بعضا از سوی خود این شرکت مدیریت می‌شود.
حتی در موارد متعدد فعالان بازار سیم کارت و خطوط تلفن ثابت این گونه اعلام می‌کنند که ورود خطوط رند به بازار اغلب از سوی اشخاص مرتبط با شرکت مخابرات انجام می‌شود و به نوعی به شکل غیرمستقیم این شرکت در قیمت گذاری خطوط رند تعیین کننده است.
کاظم ابراهیمی‌، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در این باره با تفکیک خطوط رند به خط‌های ثابت و همراه گفت:‌ در زمینه شماره‌های تلفن ثابت کمیسیونی برای تصمیم‌گیری وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت در مزایده‌های این بخش شرکت کنند. در این میان براساس قوانین و مقررات مزایده، خط مربوطه قیمت گذاری واگذار می‌شود.
البته این اظهارات مدیر عامل مخابرات در شرایطی صورت می‌گیرد که خطوط رند تلفن ثابت به چهار گروه برنزی، نقره‌ای، طلایی و الماس طبقه بندی شده و دراین میان مدت‌هاست واگذاری شماره‌های طلایی و الماس که رندترین شماره‌ها به شمار می‌روند انجام نشده است.
مدیر عامل مخابرات درباره تاثیر عدم واگذاری این شماره‌ها در شرایط بازار این گونه اعلام کرد که شماره‌های رند کامل، غالبا مانند سال‌های گذشته برای دوایر فنی مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل این خط‌ها همچنان حفظ شده‌اند تا براساس سیاست‌هایی که بعدها تعیین می‌شود در مورد آنها تصمیم گیری شود.اما ابراهیمی‌درباره خطوط رند موبایل نیز به سایت شرکت همراه اول اشاره کرد و گفت:‌ برای واگذاری شماره‌های رند همراه نیز از طریق سایت mci.ir پنلی در نظر گرفته شده که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آن به ثبت نام بپردازند و براساس قیمت و قوانین مزایده نسبت به خرید اقدام کنند.
وی ادامه داد: البته پس از واگذاری این شماره‌ها، کنترل آن‌ها از دست مخابرات خارج می‌شود و ممکن است توسط افراد بازار کاذبی برای آن‌ها ایجاد شود اما درنهایت این موضوع ارتباطی به شرکت مخابرات ندارد و تصمیم گیری درباره آن از دست ما خارج است.
ابراهیمی ‌در پاسخ به این سوال که مخابرات با سیاست‌گذاری‌های خود و کنترل شیوه عرضه سیم‌کارت تا چه اندازه می‌تواند چنین بازار کاذبی را کنترل کند توضیح داد: همان طور که اشاره شد ما دخالتی در بازار پس از فروش اول نداریم و نمی‌توانیم وارد این قضیه شویم چرا که ما خطی را براساس قوانین و مقررات واگذار کردیم و طبق قانون مالک جدید مجاز است به شیوه دلخواه برای خط واگذا رشد قیمت گذاری کند.
وی در توضیح این مطلب که در شرایطی که عرضه‌ای برای سیم‌کارت‌های رند وجود نداشته باشد طبیعی است که قیمتها سیر صعودی داشته باشد گفت: اکنون عرضه سیم کارت وجود دارد.
مدیرعامل مخابرات در پاسخ به این که حتی از سوی خود شرکت ارتباطات سیار نیز بارها اعلام شده که واگذاری‌های این شرکت در نهایت مربوط به کدهایی مانند 8، 9 و صفر می‌شود توضیح داد: بله عرضه سیم کارت‌های جدید از طریق این کدها صورت می‌گیرد و دیگر کدهایی مانند کد یک اصلا ظرفیت خالی ندارند حتی سایر کدهای قبل از 9 نیز امکان عرضه ندارند و در نهایت شاید تنها کمی‌ظرفیت درخصوص کدهای 7 و 8 باقیمانده باشد اما کدهای ابتدایی و قبل از 7 اصلا ظرفیت خالی ندارند و قیمت تعیین شده برای آن‌ها عموما از سوی دارندگان و خریداران اولیه این سیم کارت‌ها صورت می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.