اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 17, 2015
18:24 جمعه، 28ام فروردینماه 1394
کد خبر: 69080

چالش‌های گوگل؛ از رقبا تا کمیسیون اروپا

هنگامی که اساسنامه گوگل در سال۱۹۹۶ به تصویب رسید بر برقراری سامانه اطلاعات جهانی و قابل دسترس بودن آن برای عموم تاکید شده بود.
این در حالی است که براساس نظر برخی منتقدان گوگل، این شرکت به شعار تبلیغاتی خود وفادار نمانده است، شعاری که توسط برخی مهندسان گوگل ابداع شده و می‌گوید: "ابلیس نباشید."
 
گوگل که پروژه تحقیقاتی دو دانشجوی دکترا به نام‌های لری پیج و  سرگی برین در دانشگاه استنفورد بود خیلی زود به موتور جستجو در سراسر جهان تبدیل شد.
 
این شرکت به بیش از یک میلیون سرور مرکزی اطلاعات در سراسر جهان خدمات می‌دهد و پردازش بیش از یک میلیارد جستجوی اینترنتی در روز را بر عهده دارد. در اکتبر سال ۲۰۱۴ این شرکت دومین بنگاه اقتصادی جهان از لحاظ میزان سرمایه بود. گوگل با در اختیار داشتن ۱۰۷.۴ بیلیون یورو پس از رقیب خود اپل قر ار گرفت.
 
بیشترین درآمد گوگل، حاصل از تبلیغاتی است که این شرکت بنابر نوع جستجوی اینترنتی هر کاربر، در کنار نتیجه جستجو قرار می‌دهد.
 
رقبای این شرکت می‌گویند که نحوه پردازش اطلاعات به گونه‌ای است که تبلیغات مربوط به خدمات و محصولات مورد حمایت این شرکت در بالای دیگر محصولات وابسته به دیگر شرکت‌ها قرار می‌گیرد. به دلیل طرح این شکایت‌ها، گوگل در آمریکا و اروپا تحت نظر قرار گرفت.
 
در سال ۲۰۱۱، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نزدیک ۹ میلیون مدرک و سند را بر اساس داده‌های شرکت‌هایی چون آمازون، تریپ ادوایزر و یلپ جمع آوری کرد. این شرکت‌ها گوگل را به سو استفاده از داده های صفحاتشان متهم می‌کردند.
 
در سال ۲۰۱۳، پس از بررسی‌های انجام شده، گوگل تبرئه شد. با این حال این شرکت پذیرفت تا در سیاست‌های تبلیغاتی خود اصلاحاتی را انجام دهد.
 
ماه آوریل گذشته، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد برخی از اعضا خواهان پیگیری قضایی گوگل بودند. بنا بر نظر این اعضا، شواهدی در دست بوده که نشان می‌داد گوگل از سیاست‌های ناعادلانه رقابتی بهره برده است.
 
با این‌همه گوگل در برابر چالشی تازه قرار گرفته است. این شرکت باید به اتهامات مطرح شده از سوی کمیسیون اروپا پاسخگو باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.