لبه تکنولوژی

April 18, 2015
10:05 شنبه، 29ام فروردینماه 1394
کد خبر: 69088

شناسایی مجرمان با فناوری جدید تشخیص عنبیه

دانشمندان مرکز بیومتری کارنگی ملون به تازگی فناوری را ابداع کرده‌اند که میتواند هویت افراد را از فاصله 12 متری و صرفا بوسیله اسکن عنبیه تشخیص دهد.
 
در یک فیلم ویدئویی برای نمایش این فناوری ماریوس ساویدس – مدیر مرکز بیومتری – پشت فرمان یک خودرو مینشیند و همکاران وی که با فاصله ای به اندازه یک خودرو پشت سرش هستند، هویت ساویدس را صرفا بوسیله یک دوربین که به سمت آینده خودرو تنظیم شده تشخیص می‌دهند.
 
سیستم کامپیوتری متصل به دوربین تصویر عنبیه چشم ساویدس را با اطلاعات موجود در مرکز داده خود تطبیق میدهد و به درستی نام و مشخصات وی را ارائه می‌دهد.
 
مرکز بیومتری کارنگی در تشریح این پروژه میگوید که این سیستم میتواند هویت افراد را از فاصله 12 متری تشخیص دهد.
 
این فناوری اسکن عنبیه میتواند سریعتر و ایمن تر به پلیس در شناسایی هویت رانندگان کمک کند. همچنین میتواند برای شناسایی مجرمان مظنون تحت تعقیب که چهره خود را تغییر داده اند مورد استفاده قرار بگیرد.
 
ساویدس گفت: به رغم اینکه من ریش گذاشته بودم و کاملا متفاوت به نظر می‌رسیدم اما چشمانم دقیقا مثل قبل هستند.
 
پلیس آمریکا اخیرا تمایل زیادی به استفاده از فناوریهای بیومتری نشان می‌دهد.
 
ایالت سیاتل اخیرا اعلام کرد که به بزرگترین شهر آمریکا تبدیل خواهد شد که از نرم افزار تشخیص چهره استفاده می‌کند. پلیس فدرال آمریکا(اف بی آی) تابستان گذشته سیستم مشابهی را مورد استفاده قرار داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.