امنیت

فناوری اطلاعات

April 20, 2015
8:55 دوشنبه، 31ام فروردینماه 1394
کد خبر: 69139

دزدان اینترنتی ایمیل تان را بشناسید

روزانه شاید نامه‌های بی‌شمار و ناشناخته‌ای در میل باکس‌تان یا در پوشه اسپم خود دریافت کنید که ممکن است برای شما جذاب، عجیب و جالب باشد.
نامه‌هایی که شخص فرستنده را نمی‌شناسید و معمولا با نام‌های ناشناخته لاتین مواجه هستید. لازم است بدانید که برخی از این نامه‌ها حاوی یک پروسه کلاهبرداری خطرناک مالی از شما است که با پیشنهادهای وسوسه‌کننده همراه است. کلاهبرداری‌هایی که روش‌های قانع کردن شما را شناسایی کرده‌اند و به راحتی ممکن است شما را به دام بیندازند. این دست کلاهبرداری‌ها کم نیستند و شمار آنها که گرفتار این بازی می‌شوند هم کمتر از آنها نیست.
به گزارش فارنت، شناسایی این دست کلاهبرداری‌های اینترنتی با مراجعه به دادسراهای جرائم اینترنتی قابل رویت است. اخیرا من یکی از این ایمیل‌های مرموز و وسوسه‌کننده را دریافت کردم. ایمیلی که در آن فردی به نام بوبوآباچا از نیجریه ادعا می‌کرد وکیل خانواده‌ای ثروتمند است که مورد ظلم و ستم دولت این کشور قرار گرفته‌ است. وی درخواست انتقال وجه از حساب خود به حساب شخصی بنده در ایران را داشت تا به این طریق بتوانند پول را به کشور ما انتقال دهند و نهایتا خود نیز به ایران مسافرت کنند. من نیز با آگاهی کامل از این مطلب، به افتتاح حساب ارزی اقدام کردم اما در ادامه، آنها برای جلب اعتماد خواستار پرداخت مبلغ ۲۰۰ دلار به حسابی خاص شده تا سوئیفت کد نیز نهایتا ارسال شود. نهایتا در این مرحله تصمیم به قطع همکاری گرفتم. اما این فرد بارها و بارها شخصا با تلفن همراهم تماس گرفته و صحبت می‌کرد تا به این‌ترتیب اطمینان من را کاملا جلب کند.
نمونه‌هایی از این دست کم نیستند. نمونه‌هایی که در آنها یک زن بیوه، یک خانواده متمول که تحت فشار دولت قرار گرفته‌اند، شخصی بیمار که نیاز به معالجه شدن در ایران دارد یا حتی دختری جوان که به‌طور تصادفی ایمیل شما را یافته قصد انتقال وجه به حساب شما در ایران را دارد، تنها مثال‌هایی خاص از این کلاهبرداری‌های اینترنتی هستند. با این اوصاف بد نیست نگاهی عمیق‌تر به انواع و اقسام این کلاهبرداری‌های اینترنتی و منشأ آنها داشته باشیم.
 
آفریقای جنوبی و اسکمرهای ۴۱۹
کشورهای آفریقای جنوبی، معروف‌ترین بازیگران اصلی کلاهبرداری‌هایی هستند که ۴۱۹ scam نامیده می‌شوند و از سوی دیگر عنوان «کلاهبرداری رایگان پیشرفته» برای آن در نظر گرفته شده است.
اگر از یک حساب ایمیل برای مدت طولانی استفاده کرده باشید مطمئنا از انواع و اقسام این ایمیل‌های دریافتی اطلاعاتی مختصر دارید. ایمیل‌هایی که هریک به طریقی خواستار کمک‌های شما هستند تا نهایتا شما را به فردی ثروتمند یا به نوعی شریک خود مبدل کنند.
بد نیست بدانید که سرمنشأ این نوع کلاهبرداری‌های اینترنتی مربوط به دهه ۱۷۰۰ در اسپانیا بوده که پیش از این عنوان «زندانی اسپانیایی» نیز برای آن در نظر گرفته شده بود. نسخه مدرن این کلاهبرداری در دهه ۱۹۸۰ در نیجریه راه‌اندازی شد و با توجه به کد درنظر گرفته شده برای این جرم، از عنوان ۴۱۹ برای آن استفاده می‌شود.
اگرچه نیجریه یکی از اصلی‌ترین کشورها در زمینه ارتکاب این نوع جرم اینترنتی است اما دیگر کشورهای غرب آفریقا نیز به روند استفاده از این روش دامن زده‌اند. Basil Udotai، مسوول رسیدگی به جرائم سایبری در نیجریه در این‌باره می‌گوید: رفته رفته بر تعداد مجرمان اینترنتی با ملیت‌های مختلف که ادعا می‌کنند نیجریه‌ای هستند افزوده می‌شود. شهرت مجرمان نیجریه‌ای و مشکلاتی که ممکن است در خصوص پیگیری افراد مالباخته و شاکی یا وکلا برای آنها پیش بیاید و حتی مواردی که منجر به خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی برای افراد مالباخته شده باعث می‌شود این افراد چنین ادعایی داشته باشند.
مطالعات نشان داده از مجموع ۸۵ درصد از ایمیل‌های مرتبط با کلاهبرداری‌های اینترنتی ۴۱۹، ۵۱ درصد از آنها از عنوان نیجریه در ایمیل خود استفاده کرده‌اند. این در حالی است که کشورهایی مانند ساحل عاج، بورکینافاسو، غنا و سنگال نیز سهم عمده‌ای در این جرائم دارند. بررسی‌های انجام شده در ردیابی آی‌پی آدرس‌ها نیز نشان‌دهنده آن است که چیزی در حدود ۵۴ درصد از آی‌پی‌های استفاده شده مرتبط با آمریکا و اروپا است. با وجود شهرت کشورهای غرب آفریقا، تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان داد تنها چیزی در حدود ۶ درصد از جرائم سایبری از داخل نیجریه رقم می‌خورند. در این مطلب اشاره شده که ۱۶ درصد از این جرائم از بریتانیا و چیزی در حدود ۶۱ درصد از ایالات متحده آمریکا رهبری می‌شوند. به عنوان یکی از نمونه‌های بارز می‌توان به سرقت بیت‌کوین‌ها توسط دو مامور FBI و پولشویی پس از آن در هفته گذشته اشاره کرد. اسکمرهای آمریکایی معمولا از مهارت بیشتری در مقایسه با همکاران آفریقایی خود برخوردارند.
تاکتیک‌های مورد استفاده آنها متفاوت بوده که در ادامه به نمونه‌هایی از آنها اشاره خواهیم کرد. بهبود موقعیت سایت شما در موتورهای جست‌وجو که در آن از شرکت‌های مختلف وجه مشخصی اخذ می‌شود تا SEO بهبود یابد اما هیچ بازدهی مشاهده نمی‌شود، کلاهبرداری‌های مربوط به فروش‌های اینترنتی بلیت که در آن وب‌سایت‌ یا وب‌سایت‌هایی ادعا می‌کنند بلیت‌های مربوط به کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی را با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسانند، حملات Phishing که در آن وب‌سایتی جعلی در برابر کاربر قرار می‌گیرد تا اطلاعات حساس مانند جزئیات حساب بانکی و شماره کارت بانک خود را در آن وارد کند از جمله نمونه‌های شایع هستند.
 
این پول‌ها چگونه خرج می‌شوند؟
درآمد حاصل از این نوع کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌توانند در هر جایی هزینه شوند. این درآمدها معمولا در خرید خودرو، خانه، قایق و آیتم‌های لوکس به طور غیرمستقیم یا حتی در مصارف غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گروه‌های سازمان‌یافته وضعیتی به‌مراتب خطرناک‌تر دارند و از این درآمد در راه قاچاقمواد مخدر، ایجاد حلقه‌های آدم‌ربایی و فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کنند. کلاهبرداری‌های اینترنتی به یک صنعت تبدیل شده‌اند. صنعتی مخرب که در سال ۲۰۱۴ در تحقیقات انجام شده اعلام شد هزینه آن برای اقتصاد جهانی چیزی در حدود ۴۴۵ میلیارد دلار بوده است. این رقم برای هر مرد، زن و کودک روی زمین چیزی در حدود ۷۴ دلار خواهد بود. این درآمد در جایگاه سوم درآمدهای جهان قرار می‌گیرد و تنها شرکت‌ Sinopec، فعال چینی حاضر در بازارهای نفت و گاز و Walmart در آمدی بیشتر از این صنعت مخرب دارند. متاسفانه همچنان اطلاعات جامع و کاملی در خصوص نحوه انجام این کلاهبرداری‌های اینترنتی در اختیار مردم قرار نگرفته اما پاسخ ندادن به ایمیل‌های وسوسه‌انگیز و نهایت دقت در انجام مبادلات اینترنتی می‌تواند تضمین‌کننده آسایش شما باشد. با افزایش بهره‌گیری از تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت اشیا، روش‌ها و ترفندهایی که فراروی اسکمرها قرار می‌گیرد مطمئنا توسعه بیشتری پیدا خواهندکرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.