اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 20, 2015
9:42 دوشنبه، 31ام فروردینماه 1394
کد خبر: 69145

رئیس سازمان IT: سهم محتوا و صفحات فارسی در فضای وب

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تحقق ۵۰ درصد اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات پرسرعت کشور خبر داد و گفت: سهم محتوای فارسی موجود در فضای وب حدود ۰.۹ درصد است.
 
 
نصرالله جهانگرد گفت: برنامه ریزی لازم در راستای افزایش سطح دسترسی مردم به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیکی صورت گرفته که امیدواریم شاهد تحقق اهداف پیش بینی شده در این بخش برای سال ۹۴ باشیم؛ برهمین اساس یک برنامه مشخص برای افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات تصویب شده که با حمایت مجلس و بر اساس منابع پیش بینی شده، در حال اجرا و پیاده سازی است.
 
وی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، باید تا پایان برنامه، ۶۰ درصد خانوارها به شبکه پرسرعت دسترسی داشته باشند که با توجه به آمار و اطلاعات موجود، برای تحقق این برنامه باید ۱۸ میلیون خط پرظرفیت ایجاد و به متقاضیان ارائه شود که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن محقق شده است.
 
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: از سوی دیگر و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، باید ظرفیت شبکه داخلی بین استانی به ۲۰ ترابایت و داخل شهری به ۶۰ ترابایت افزایش پیدا کند؛ همچنین ظرفیت اینترنت بین الملل نیز باید به چهار ترابایت افزایش پیدا کند تا در تعامل با شبکه پرظرفیت داخلی، امکان سرویس دهی با کیفیت بهتر برای کاربران را فراهم کند.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال گذشته امکان ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر موبایل برای تمامی اپراتورهای تلفن همراه کشور فراهم شد تصریح کرد: تا پایان سال ۹۳، بیش از ۲۰۰ شهر خدمات نسل سوم و ۵۰ شهر خدمات نسل چهارم را به متقاضیان عرضه کردند که با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان فصل جاری ۵۰۰ شهر خدمات نسل سوم را به مردم ارائه خواهند کرد.
 
وی تاکید کرد: با فراهم شدن زیرساخت های لازم، کسب و کارها در این بخش رونق گرفته به طوری که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار برنامه به زبان فارسی بر بستر اندروید تهیه و در دسترس کاربران تلفن همراه قرار گرفته است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اهمیت توسعه خط و زبان فارسی در فضای وب گفت: هم اکنون، میزان صفحات موجود در وب به زبان کشورها یکی از مولفه های تامین منافع ملی کشورها در فضای مجازی محسوب می شود؛ براساس اطلاعات موجود، محتوای فارسی موجود در فضای وب حدود ۰.۹ درصد از حجم شبکه های جهانی را به خود اختصاص داده و حجم صفحات فارسی حدود یک درصد از کل صفحات موجود در وب را تشکیل می دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.