امنیت

فناوری اطلاعات

April 21, 2015
8:24 سه شنبه، 1ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69170

نگرانی مقامات آمریکایی از همکاری آی بی ام با شرکت‌های فناوری چینی

مقامات آمریکایی از همکاری گسترده آی بی ام با شرکت‌های چینی در عرصه فناوری اظهار نگرانی کرده‌اند. آنها مدعی هستند که این شرکت‌ها پیوندهای نزدیکی با دولت چین دارند.
 
یکی از چهره‌های مهم فعال در عرصه فناوری در چین، شن چانشیانگ است که قبلا در زمینه تامین امنیت سایبری زرادخانه‌های موشکی این کشور و تحقیقات در مورد حفظ امنیت نیروی دریایی چین فعال بوده و تلاش هایی را برای کاهش وابستگی چین به فناوری‌های آمریکایی انجام داده است.
حال این مهندس نظامی 74 ساله که از مقامات برجسته حوزه امنیت سایبری چین است همکاری خود را با  شرکت آمریکایی آی بی ام بی سروصدا آغاز کرده تا استفاده از فناوری‌های کلیدی این شرکت در چین ممکن شود.
 
بر همین اساس آی بی ام در 16 ماه گذشته مجوزهای لازم را بر مبنای قوانین صادراتی آمریکا دریافت کرده تا اطلاعات مهمی را در زمینه سرورهای پیشرفته و نرم افزارهای مورد استفاده در آنها به شرکت چینی Teamsun ارائه دهد.
 
هدف چین از این کار خلق فناوری‌های بومی پیشرفته در این حوزه و پایان اتکا به محصولات آمریکایی به علت دغدغه های امنیتی آنان است.
 
با توجه به رقابت‌های گسترده سیاسی و اقتصادی چین و آمریکا این همکاری‌ها موجب نگرانی دولت اوباما شده و کاخ سفید در تلاش است انتقال فناوری‌های پیشرفته را به چین از طریق شرکت‌هایی همچون آی بی ام ناممکن کند. دولت آمریکا و منتقدان می‌گویند آی بی ام با این کار منافع بلندمت سیاسی و تجاری را فدای منافع کوتاه مدت اقتصادی خود می‌کند.
 
علیرغم این انتقادهای تند آی بی ام هنوز تغییری در رفتار خود نداده و طرح‌های فراوان تجاری خود را در چین کماکان دنبال می‌کند. انتقال دانش فنی ساخت تراشه‌های پیشرفته مورد استفاده در سرورها به شرکت چینی Suzhou PowerCore یکی دیگر از زمینه‌های همکاری دو طرف است. این شرکت تغییر استراتژی حرفه‌ای خود و توجه به خدمات کلود، دیتا و موبایل در کنار ارائه خدمات نرم افزاری، سخت افزاری و … را نیز در این تصمیمات موثر می داند. ارائه این خدمات تنها در سه ماهه چهارم سال 2014 حدود 4.9 میلیارد دلار درآمد برای این شرکت به ارمغان آورده که 20 درصد از کل درآمد آی بی ام در قاره آسیا را در بازه زمانی یاد شده شامل می‌شود. باید منتظر ماند و دید این همکاری‌ها تا زمان کسب توانایی ساخت محصولات مستقل فناوری توسط چین ادامه می‌یابد یا دولت اوباما جلوی تداوم آن را خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.