امنیت

فناوری اطلاعات

April 21, 2015
10:19 سه شنبه، 1ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69186

اطلاعات مربوط به تحریم روسیه به دست هکر‌ها افتاد

رسانه های آمریکایی مدعی شده‌اند هکرهای مرتبط با دولت روسیه از آسیب‌پذیری‌های اعلام شده ویندوز و برنامه فلاش برای سرقت اطلاعات مربوط به برنامه‌های تحریم روسیه بهره گرفته‌اند.
 
آنها توانسته‌اند از مباحثی که در این زمینه در سطوح مختلف دولت آمریکا و چند دولت متحد این کشور در جریان بوده اطلاعات قابل توجهی کسب کنند. دولت آمریکا از هرگونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.
اولین بار شرکت امنیتی آمریکایی FireEye‌ در تاریخ 13 آوریل از این مساله مطلع شده است. یکی از اهداف حملات یاد شده دولتی ثالث بوده که در زمینه سیاست گذاری تحریم روسیه در حال بحث با دولت آمریکا و رد و بدل کردن اطلاعات بوده است. FireEye  می‌گوید حمله هکری مذکور قبل از سرقت هرگونه اطلاعاتی متوقف شده است.
 
این گروه هکری که Advanced Persistent Threat 28 یا  APT28‌توصیف شده، به علت اجرای حملات سایبری پیشرفته و استفاده از بدافزاری موسوم به Sofacy شهرت دارد. حملات تازه آن پیچیده توصیف شده و اطلاعات موجود نشان می‌دهد هکرها در آن واحد از دو آسیب‌پذیری اعلام شده اما برطرف نشده در ویندوز مایکروسافت و برنامه فلاش شرکت ادوب برای نصب کدهای مخرب خود بهره گرفته‌اند.
 
ادوب به تازگی آسیب پذیری برنامه فلاش خود را برطرف کرده، اما مایکروسافت کماکان در حال فعالیت در این زمینه است. این مشکل ویندوزهای 8 و به بعد را در برنمی‌گیرد.
 
FireEye اولین بار گروه هکری APT28 را در اکتبر گذشته شناسایی کرده بود و مدعی حمایت دولت روسیه از آن است. دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهور روسیه این ادعاها را تکذیب کرده است. از جمله اهداف این گروه هکری می‌توان به مراکز عملیاتی ویژه سازمان ناتو، دولت‌های لهستان و مجارستان و وزارتخانه‌های دفاع و کشور گرجستان اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.