تجارت الکترونیک

April 24, 2015
19:03 جمعه، 4ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69298

اعتبارات بانک مرکزی امسال الکترونیکی می شود

روز گذشته علی اصغر میر محمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی، خبرنگاران اقتصادی رسانه‎های مختلف را به طبقه هفدهم ساختمان مشهور میرداماد دعوت کرده بود تا از دستاوردهای بانک مرکزی در بخش اعتبارات در سال 93 و برنامه‎های این بانک در این بخش برای سال 94 صحبت کند. بخش اعتبارات بانک‎ها و بانک مرکزی شاید ملموس‎ترین و تاثیرگذارترین بخش در سیاست‎های پولی باشد و اثراتی که سیاست‎های اصولی در این بخش بر رفع مشکلات اقتصادی دارد قابل توجه است.
 
 
اما جدا از آمار و ارقام و برخی موضع‎گیری جالب و تا حدی هم چالش بر انگیز مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی یک نکته مهم در صحبت‎های این مقام مسئول به چشم می‎خورد. آن هم اینکه بخش اعتبارات بانک مرکزی هم می‎خواهد الاهه تکنولوژی را در آغوش بکشد و با استفاده از فناوری‎های نو در این بخش آشتی کند. وقتی صحبت به برنامه‎های آینده رسید، میر محمد صادقی چندین بار از کلمه «راه‎اندازی سامانه» استفاده کرد. با این حساب می‎توان امیدوار بود با استفاده از خدمات الکترونیکی در بخش اعتبارات کمی روندهای طافت‎فرسای فعلی در این بخش تلطیف شود. 
 مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در این نشست خبری، در خصوص برنامه‎های آتی این بخش گفت: یکی از طرح‎هایی که دنبال می‎کنیم عرضه اوراق بهادار اسلامی به صورت الکترونیکی، در سال 94 است. از این طریق امیدواریم دسترسی آسان‎تر و عادلانه‎تر شود. این اما همه طرح‎های الکترنیکی بخش اعتبارات بانک مرکزی نیست چرا که 
میرمحمدصادقی در ادامه گفت: ایجاد سامانه الکترونیکی ویژه ضامنین، ایجاد سامانه ره‎گیری اطلاعات جعلی  و ایجاد سامانه حساب مشتریان با اولویت حساب‎های جاری از طرح‎های بخش اعتبارات بانک مرکزی در سال 94 است. 
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این نشست  از آغاز پرداخت فایناسن چین در سال ۹۴ خبر داد و گفت: افزایش وام مسکن، جعاله، خودرو، ازدواج و خرید کالا در دستور شورای پول و اعتبار قرار دارد.
وی  با تأکید براینکه صف وام ازدواج به نصف رسیده است افزود: درسال 93 یک میلیون و 282 هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت شد ضمن آنکه بانک‎های پرداخت کننده این تسهیلات از 12 به 20 افزایش یافته است.
 شروط موافقت با وام مسکن 
میرمحمدصادقی در ارتباط با طرح‌های بانک مرکزی در حوزه راه و مسکن، گفت: خط قرمز بانک مرکزی عدم درگیری منابع بانک در طرح‌های وزارت مسکن بوده است ضمن آنکه شرط دیگرمان این بود که این طرح‌ها ابتدا به صورت پایلوت در بانک‌های خصوصی انجام شود.
وی همچنین در ارتباط با افزایش وام خرید مسکن گفت: ابهاماتی برای طرح 60 میلیون تومان وام مسکن وجود دارد که مکاتباتی با بانک مسکن انجام دادیم که رفع ابهام شود به محض اینکه رفع شد این طرح به شورای پول و اعتبار ارایه می‌شود. 
وی در خصوص طرح وام 80 میلیون تومانی وزارت راه و شهرسازی هم گفت: بانک مرکزی با این طرح مخالفت بوده و از دستور کار خارج شده است. 
 پرونده افزایش وام خودرو و خرید کالا 
میرمحمدصادقی با بیان اینکه سقف تسهیلات خودروهای فرسوده 20 میلون تومان است, افزود: برنامه ای برای افزایش وام خرید خودرو و کالا داریم که این موضوع هم اکنون در دستور شورای پول و اعتبار است و امیدواریم در سه ماهه اول به نتیجه برسد.
 فاینانس  19 طرح از طریق چین 
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به ارائه توضیحاتی در ارتباط با فاینانس چین پرداخت و گفت: فاینانس چین که مربوط به توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و چین است شامل طرح‌های دولتی و غیردولتی می‌شود که برهمین اساس 12 طرح دولتی گشایش اعتبار شد که تأمین ریالی آن از بانک مرکزی در سال‌های آتی انجام می‎شود.
 کنایه به شروط بانک‎ها برای کاهش نرخ سود
مدر کل اعتبارات بانک مرکزی هر چند سعی داشت وارد بحث سود بانکی نشود و گفت این موضوع به حیطه کاری‎اش مربوط نیست اما در مقابل سوالات خبرنگاران مجبور شد به قول خودش نطر کارشناسی‎اش را بدهد و این نظر کارشناسی هم شامل برخی کنایه‎ها بود. 
وی با با بیان اینکه از هر توافق و تفاهمی از سوی بانک‎ها برای کاهش نرخ سود استقبال می‎کنیم گفت: البته این کاهش‎ها از نظر من باید مرحله‎ای و تدریجی باشد. 
وی با تأکید براینکه نرخ سود یکی از ابزارهای مهم  سیاست‎گذاری پولی است گفت: باید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار  در این باره تصمیم بگیرند.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه الزامات مطرح شده برای کاهش نرخ سود بانکی که از سوی  شورای هماهنگی بانک‌ها را مورد نقد قرار داد و گفت: یکی از این الزامات را گفته‎اند جریمه اضافه برداشت کم شود. این خط قرمز بانک مرکزی است. دوستان می‌دانند که ورود پول پر قدرت بانک مرکزی به بانک‎ها به معنای افزایش پایه پولی است. قطعا این دوستان هم با این موضوع موافق نیستند. اضافه برداشت تخلف است و حالا برخی می‎خواهند جریمه این تخلف کاهش یابد. این نرخ بازدارنده است و به معنای عدم استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی است. بنابراین کاهش نرخ جریمه در تمامی ارکان بانک مرکزی با  مخالفت جدی همراه  است. 
وی با بیان یکی دیگر از اقدامات کاهش نرخ سود که مورد توجه بانکی‎ها است گفت: نظارت جدی و برخورد با موسسات غیرمجاز از دیگر الزامات بود که مورد موافقت ما است اقدامات، هشدار و توصیه‌هایی را مطرح کرده ایم که مردم در این بخش‌ها سپرده گذاری نکنند. البته این موسسات خدماتی هم می‎گیرند که باز از ناحیه بانک‎ها انجام می‎شود درخواست ما این است که این خدمات کور شود. 
 فروش بسیار پایین  اوراق مشارکت 
میرمحمدصادقی در رابطه  با حوزه اوراق مشارکت گفت: پارسال فروش خوبی نداشتیم و این آمار خوب نبود و شاید به زیر 5 درصد رسیده باشد.وی اضافه کرد: 32.5 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت درسال قبل داشتیم ولی به دلیل بدهی سنگین شرکت‌های دولتی بانک‌ها و بانک مرکزی مایل به مشارکت با آنها نبوده‎اند. البته این را هم گفت که اوراق مشارکت شهرداری‌ها به دلیل سودهای قطعی پتانسل بالایی نزد مردم دارند ضمن آنکه شهرداری‌ها سودهای بالاتری به دارندگان اوراقشان پرداخت کرده اند.میرمحمدصادقی در ارتباط با اوراق گواهی سپرده نیز گفت: 145 هزار میلیارد ریال گواهی سپرده درسال قبل صادر شده که 58 درصد به فروش رسیده است؛ نسبت فروش به انتشار گواهی سپرده کاهش یافته که شاید یکی از دلایل آن نرخ سود باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.