اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 24, 2015
20:58 جمعه، 4ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69314

امسال عرصه فناوری برای ورود بخش‌خصوصی مهیا شود

سوسن صادقی – ایران : توسعه شبکه ملی ارتباطات، اجرای رومینگ ملی، ارتقای نسل سوم و چهارم، رساندن فیبر نوری به در منازل، افزایش پهنای باند و زیرساخت‌ها، بهره‌مندی و زمینه‌سازی از توان بخش خصوصی و… . جزو برنامه‌های حوزه ارتباطات در سال 94 است ولی سؤال اغلب فعالان و کارشناسان این است که کدام یک از موارد ذکر شده باید در اولویت وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد؟!
 
توسعه با تمرکز بر بخش خصوصی
«دولت به بخش خصوصی توجه دارد ولی به طور معمول از گذشته این توجه شامل حال شرکت‌های وابسته به دولت شده است از این رو مهمترین موضوعی که از دولت انتظار می‌رود، باور پیداکردن به اراده بخش خصوصی به صورت واقعی است.»
باقر بحری، نایب رئیس سازمان نظام صنفی تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان این مطلب گفت: در یک مقطع زمانی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات شرکت‌های دولتی به‌وجود آمد که اسم آنها را گذاشته‌اند «شرکت خصوصی» و در واقع اکثر پروسه‌ها تحویل آن شرکت‌های وابسته به دولت می‌شود از این رو دولت نباید تنها به این شرکت‌ها توجه کند بلکه شرکت‌های خصوصی دیگری که در عرصه فناوری و ارتباطات فعال هستند را ببیند و به بخش خصوصی میدان دهد.
باقر بحری با بیان اینکه دولت باید در سال جدید تسهیل رقابت در عرصه ‌آی تی را جزو اولویت‌های خود قرار دهد، افزود: شرایط نابرابری بین شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و نهادها وجود دارد که این شرکت‌های وابسته از امکانات دولتی براحتی استفاده می‌کنند و حتی مالیات نمی‌پردازند و از این رو شرکت‌های خصوصی واقعی در مقابل شرکت‌های وابسته به دولت توان مقابله و رقابت ندارند.
رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به اینکه دولت باید توجه به بخش خصوصی را در سال جدید از اولویت‌های خود قرار دهد گفت: دولت باید بخش خصوصی را نیز باور کند و با حمایت از آن، به بخش تولید کمک کرده و رشد را تسهیل کند و اینکه مهمترین کاری که دولت باید در اولویت کاری خود در حوزه آی سی تی قرار دهد، بحث اجرای شبکه ملی ارتباطات است چرا که این طرح به صورت کامل اجرا نشده است.
به گفته این نماینده مجلس، دولت باید هر چه سریعتر در جهت دولت الکترونیک نیز گام بردارد و زیرساخت‌ها را سریعتر آماده کند چرا که دولت می‌تواند از این طریق ارز وارد کرده و کسب درآمد کند.
 
ضرورتی به نام قوانین حمایتی
«در سال 94 باید کمی نگاه‌ها به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات متفاوت‌تر از قبل باشد چرا که شرکت‌هایی هستند که به سختی هر چه تمام روی پا ایستاده‌اند هر چند تعداد زیادی از آنها تعطیل شده و مهاجرت کرده‌اند اما اگر حمایت شامل حال آنها شود براحتی از صحنه رقابت کنار نمی‌کشند.»
این جملات را مجتبی حیدری عضو هیأت مدیره پاساژ پایتخت در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت و در ادامه افزود: باید در بحث کالاها و حوزه فناوری بستر مناسب برای امور کارها فراهم شود تا شرکت‌های خصوصی غیروابسته در شرایط بهتری کار کنند. اگر شرایط خوب و متفاوتی فراهم شود شرکت‌هایی که فعال هستند به تعطیلی کشیده نمی‌شوند.
این فعال بازار آی تی انتظار دارد که دولت در بخش خصوصی دخالت نکند و در وضع قوانین حمایتی، از «ان‌جی‌او»ها و نهادهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مشورت بگیرد تا قانون و راهکار مدونی را ارائه دهند و یکی از همین کارها ارائه یارانه به بخش خصوصی است.
 
سپردن اجرا به بخش خصوصی
«دولت در سال گذشته در خصوص تدوین آیین‌نامه‌ها و سیاستگذاری‌ها بسیار خوب عمل کرد ولی اجرای این سیاستگذاری‌ها هنوز عملی نشده است از این رو باید دولت سال‌جاری را سال سپردن طرح‌ها به بخش خصوصی قرار دهد.»
صابر فیضی مدیرعامل سابق مخابرات ایران با بیان مطلب فوق افزود: دولت کماکان باید سیاستگذاری کرده و اجرا را به بخش خصوصی بسپارد تا بخش خصوصی وارد کار شده و در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و کار را پیش ببرد از این رو تدوین و تصویب آیین‌نامه و مقررات باید به گونه‌ای باشد که بخش خصوصی بتواند براحتی طرح‌ها و برنامه‌ها را اجرا کند.
فیضی با اشاره به اینکه در تصمیم‌گیری‌های قبلی مقرر شد که از تصدیگری دولت در تمام بخش‌ها جلوگیری شود خاطرنشان کرد: دولت باید کار را به صاحبان فن و سرمایه بخش خصوصی بسپارد و نباید در اجرا دخالت کند. اگر سیاستگذاری دولت به صورت صحیح تدوین شود کار و اجرا با کمک بخش خصوصی بخوبی پیش می‌رود.
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برنامه بعدی که دولت باید در سال جدید جزو اولویت کاری خود قرار دهد را بحث زیرساخت اعلام می‌کند چرا که اعتقاد دارد ایران از نظر زیرساخت حوزه فناوری در مقایسه با کشورهای دنیا خیلی عقب است و باید هرچه سریعتر این عقب‌ماندگی زیرساختی را جبران کند چون در حال حاضر رتبه ایران در بحث زیر ساخت در دنیا دو رقمی است و طبق برنامه پنجم توسعه باید یک رقمی شود بنابراین باید برای جبران عقب ماندگی کاری انجام داد که این کار تنها با همکاری بخش خصوصی عملی خواهد شد.
 
توسعه زیرساخت IT اولویت فناوری
«دولت باید حمایت خود از شرکت‌های قدرتمند و حامی حقوق مصرف‌کننده را لحاظ کند تا بتوانند با پشتوانه دولت و بهره‌گیری از متخصصین، خدمات خود را در بالاترین سطح ارائه دهند.>
سهیل شریعتمداری یکی از فعالان بخش آی تی با بیان مطلب فوق افزود: ارتقای پهنای باند و حمایت از شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت باید در اولویت باشد چرا که افزایش و توسعه زیرساخت آی تی در کشور برای همه بسیار مهم است و همه گروه‌های سنی و طبقات جامعه در شهر و روستا، چه در منزل و چه محل کار را درگیر می‌کند، بنابراین بالاترین کیفیت خدمات را از دولت مطالبه دارند.
شریعتمداری خواستار نگاه بی‌طرفانه و به دور از ایجاد فضای رقابتی ناسالم از سوی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌جاری است.
این کارشناس در ادامه گفت: نبود برنامه‌ای مدون برای توسعه صنعت آی تی در سال‌های گذشته، دلیل اصلی نارضایتی بخش خصوصی به شمار می‌رفت چرا که سرعت توسعه زیرساخت و همکاری با جامعه جهانی در دولت قبل کند بود و هماهنگی مطلوبی برای افزایش پهنای باند وجود نداشت که خوشبختانه در این دولت نگاه ویژه‌ای به این بخش شده و دولت توانسته بخشی از ناکارآمدی گذشته را جبران کند و امید است که با برنامه‌ریزی بهتر این روند ادامه داشته باشد.
از نگاه محمد یوسفی‌زاده یکی دیگر از فعالان عرصه آی تی توسعه پهنای باند و انتقال آن به شهرستان‌ها جزو اولویت‌های این حوزه است.
این کارشناس اعتقاد دارد سال گذشته این بخش توسعه خوبی یافته از این رو نباید بی‌انصافی کنیم ولی هنوز نیاز جامعه، بیشتر از اینهاست و به توسعه بیشتری نیاز دارد از این جهت باید با فناوری به روز و مدرن این انتقال‌ها سر و سامان پیدا کند.
یوسفی‌زاده خاطرنشان کرد: وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازها را درست شناسایی کرده و درگیر طرح‌های بزرگی است و از ارتقای شیب تعداد مصرف‌کننده و میانگین مصرف مردم می‌توان فهمید که روند توسعه مثبت است و طرح‌هایی هم که در دست دارند اگر به مرحله اجرا برسد حتماً وضعیت مطلوب‌تر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت خدمات حوزه اینترنت پرسرعت تغییراتی که در حوزه رگولاتوری انجام شده را درست و مثبت ارزیابی کرده و گفت: این تغییرات نیاز روز حوزه فناوری و ارتباطات است. قانونی که 10 سال گذشته نوشته شده برای همان دوران مفید است و اکنون این قوانین باید بر اساس نیاز آینده نوشته شود از این رو تغییرات در مجوز‌ها در رگولاتوری مثبت است و جای تشکر دارد و امیدواریم بخش خصوصی هم بتواند مجری خوبی برای دولت باشد.
وی با بیان اینکه این مجموعه مدیریتی آی سی تی به بخش خصوصی ارج می‌گذارد، افزود: دولت فعالان بخش خصوصی را برای گرفتن نظرات و تصمیم‌هایی منطقی و به روز دعوت می‌کند از این رو جای تشکر دارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.