رگولاتوری

April 25, 2015
18:56 شنبه، 5ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69372

ارشاد می‌خواهد همه پیامک‌های تبلیغاتی را پیش از ارسال بخواند

ساماندهی ارسال خدمات پیامکی در شبکه‌های ارتباطی با الزام ارایه دهندگان خدمات پیام کوتاه موبایل، مبنی بر دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد فاز اجرایی شد.
 
آیین‌نامه ساماندهی و نظارت بر خدمات پیامکی شبکه‌های ارتباطی بهمن ماه سال ۹۳ در جلسه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. تا پیش از این ضوابط و دستورالعمل خاصی برای عرضه خدمات پیامکی در کشور وجود نداشت و شرکت‌های ارایه دهنده این خدمات و نیز وزارت ارتباطات به عنوان برقرارکننده زیرساخت‌های ارتباطی، مشکلات محتوایی موجود در ارایه این سرویس را برعهده نمی‌گرفتند. اما شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد سیاستگذار در حوزه فضای مجازی کشور، با تصویب آیین‌نامه‌ای، الزاماتی برای دست اندرکاران این خدمات تدوین کرد تا ناهنجاری‌ها و معضلات متعدد در عرصه پیامک‌های تجاری و تبلیغاتی خاتمه یاید.
محمدرضا کشاورزی معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در این مورد گفت: پیش نویس آیین‌نامه ساماندهی و نظارت بر خدمات پیامکی سال گذشته در مرکز ملی فضای مجازی تدوین و در کمیسیون عالی ارتقای محتوای فضای مجازی، پس از چندین جلسه بحث و تبادل نظر با حضور اعضا از دستگاههای مختلف، به جمع بندی نهایی رسید. این آیین‌نامه در نهایت با تصویب اعضای شورایعالی فضای مجازی اواخر سال گذشته تصویب و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.
وی با تاکید براینکه وزارت ارشاد نقش محوری در اجرای مصوبه ساماندهی پیامک انبوه خواهد داشت و دبیرخانه اجرای این مصوبه در وزارت ارشاد ایجاد شده است گفت: از این پس وزارت ارشاد اجرای این آیین نامه را در برنامه دارد و مرکز ملی فضای مجازی نیز در این زمینه نقش نظارتی بر اجرای مصوبه ساماندهی پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده را خواهد داشت.
دبیر کمیسیون عالی ارتقای محتوا مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه تا یک سال قبل که مرکز ملی فضای مجازی به حوزه پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده ورود کند هیچ نوع سازوکاری در کشور برای قوانین و مقررات در این بخش وجود نداشت، افزود: براین اساس جلسات متعددی با متولیان این بخش همچون وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات محتوا و اپراتورهای موبایل گذاشته شد و در نهایت جمع بندی برای تدوین آیین نامه آغاز شد که کلیات این آیین نامه پس از تصویب در کمیسیون ارتقای محتوای فضای مجازی، در دو جلسه شورای عالی فضای مجازی ارایه و به بحث گذاشته شد و در نهایت به تصویب رسید.
کشاورزی با بیان این که اعتراضاتی که از گذشته تاکنون در مورد پیامک‌های انبوه و خدمات پیامکی از سوی مردم اعلام می‌شد، گفت: مشکلاتی از قبیل پیامک‌های آزاردهنده و تلاش مشترکان برای لغو آنها، حذف پیامک‌های اطلاع رسانی، هزینه‌های اضافی برای مشترکان از پیامک‌های ناخواسته و دریافت پیامک‌هایی که از نظر فرهنگی مغایر با فرهنگ کشور است از جمله معضلات جامعه است که سبب شد ساماندهی این بخش در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: با ابلاغ این مصوبه جایگاه قانونی وزارت ارشاد به عنوان حاکمیت برای ساماندهی این بخش، تعیین شد.
دبیر کمیسیون عالی ارتقای محتوا مرکز ملی فضای مجازی در این باره تاکید کرد: برای دریافت مجوز ارسال پیامک ارزش افزوده، اپراتورهای ارایه دهنده خدمات پیامکی قبل از ارسال پیامک، ملزم به ارایه بسته پیامکی به وزارت ارشاد هستند که این پیامک پس از ثبت و بررسی در سیستم آنلاین وزارت ارشاد، اجازه انتشار خواهد یافت.
وی از تشکیل کارگروه نظارت بر ارسال پیامک در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: در این کارگروه که مسوولیت آن را مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال عهده‌دار است، نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارشاد و وزارت بهداشت نیز عضو هستند و بر محتوای پیامک‌های ارزش افزوده قبل از ارسال نظارت خواهد داشت.
معاون مرکز ملی فضای مجازی احقاق و رعایت حقوق مشترکان را از جمله سیاست‌های مدنظر در این مصوبه برشمرد و به مهر گفت: محتوای پیامک‌های ارزش افزوده و انبوه چنانچه مغایر با موازین و مقررات مدنظر در مصوبه شورای عالی فضای مجازی باشند تخلف محسوب شده و اپراتورهای ارسال کننده، ارایه دهندگان این خدمات و حتی شرکت و یا سازمانی که این محتوا را ایجاد کرده است مشمول جریمه خواهد شد.
کشاورزی از لزوم دریافت مجوز از وزارت ارشاد برای انتشار پیامک‌های ارزش افزوده و تبلیغاتی خبر داد و تاکید کرد: شرکت‌های خدماتی پیامکی باید با ارایه ضمانت نامه مالی از وزارت ارشاد مجوز بگیرند و در صورت تخلف مطابق آیین‌نامه با آنها برخورد صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه سیستم به صورت آنلاین نسبت به ارایه مجوز بسته‌های پیامکی قبل از انتشار، اقدام می‌کند، گفت: در مصوبه تاکید براین است که مشخص شود ارائه دهندگان خدمات محتوا در حوزه پیامک آیا صلاحیت ارایه این خدمات را دارند و یا خیر.
کشاورزی در مورد مصادیق مورد توجه مصوبه ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده گفت: مصادیق به صورت جزیی در مصوبه شورای عالی فضای مجازی دیده نشده است اما آنچه که برخلاف موازین شرعی کشور باشد با آن برخورد خواهد شد. از طرفی راه‌اندازی کارگروه ساماندهی پیامک‌ها در وزارت ارشاد با این هدف شکل گرفته تا با تدوین آیین‌نامه‌ای، مصادیق مجرمانه و ممنوعه مدنظر در پیامک‌ها ذکر شود.
معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه هم اکنون وزارت ارشاد برای این آیین‌نامه اجرایی مقدمات کار را فراهم کرده است، پیش بینی کرد که در سال جاری اجرای این آیین‌نامه رنگ عملیاتی به خود گیرد و ساماندهی فضای پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده در کشور انجام شود.
وی با تاکید براینکه نظارت قبل از ارسال پیامک ارزش افزوده و بعد از ارسال پیامک انبوه نظارت حاکمیت خواهد بود افزود: البته در این میان نظارت باید از سمت ارائه‌دهندگان خدمات نیز صورت گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.