اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

April 26, 2015
11:02 یکشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69395

غول‌های فناوری به کمک نپالی‌ها شتافتند

کشورهای مختلف در پی وقوع زلزله نپال به کمک زلزه زدگان شتافتند و اکنون شرکت های فناوری در تلاشند تا با استفاده از فناوری های روز دنیا به نجات نپالی‌ها بپردازند.
صدها نفر در زلزله ۷.۹ ریشتری روز گذشته نپال جان باختند و این موضوع در حالی است که هر ثانیه بر آمار کشته شدگان افزوده می شود. شدت این زلزله به حدی بود که ساکنان مناطق شمالی هند و بنگلادش نیز آن را احساس کردند. زلزله در عمق ۱۵ کیلومتری زمین روی داد و بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه طول کشید.
 
این زمین لرزه با وقوع ریزش بهمن در قله اورست همراه بوده و ده ها کوهنورد نیز در این حادثه گرفتار شدند. شدت این زمین‌ لرزه به اندازه‌ ای بود که در هند نیز احساس شده و سه نفر بر اثر ریزش آوار جان خود را از دست دادند. پلیس نیز در دهلی نو مشغول تخلیه ساختمان‌ های مسکونی است. این زمین‌ لرزه باعث ایجاد شکاف‌ های عمیقی در بزرگراه‌ های این کشور شده و به تنها فرودگاه بین‌ المللی این کشور نیز آسیب‌ هایی را وارد کرده است.
 
کشورهای مختلف ضمن ابراز همدردی با مردم و مقامات نپال کمک های انسان دوستانه ای را به این نقطه زلزله زده ارسال کردند. اکنون غول های فناوری مانند فیس بوک و گوگل نیز به کمک نپالی ها شتافتند تا با استفاده از خدمات فناوری بتوانند به نجات بازماندگان زلزله بپردازند.
 
نپالی ها با استفاده از سرویس های مختلف اینترنتی می توانند به یافتن خانواده یا دوستان خود بپردازند که اطلاعی از آنها ندارند. برای مثال، فیس بوک از روز گذشته و در پی وقوع زلزله در نپال سرویس جدیدی را با نامSafety Check راه اندازی کرده که بازماندگان این زلزله می توانند زنده بودن خود را به خانواده یا دوستانشان اطلاع داده و آنها را از محل اقامت خود مطلع کرده و از نگرانی بیرون آورند.
 
گوگل، دیگر غول فناوری نیز سرویسی با نام Person Finder را در صفحات خود قرار داده تا بدین وسیله به نپالی ها کمک کند تا از محل و موقعیت خانواده یا دوستان خود آگاه شده و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.