سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 27, 2015
10:57 دوشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69424

70 درصد ایرانی ها ابراز الکترونیکی کم قابلیت می خرند

در سه سال اخیر و در پی افزایش قیمت کالاهای کامپیوتری به نظر می رسد که محصولات حوزه کامپیوتر و دیجیتال با کاهش چشمگیر سطح تقاضا مواجه شده و در سبد تعداد زیادی از خانواده ها جایگاه پایینی دارند.
 
این در حالیست که بررسی آمار فروش و حجم واردات برخی از کالاها نشان از رشد تقاضا نسبت به سال های قبل دارد.
کالاهایی نظیر گوشی موبایل، تبلت و دستگاه های هیبریدی.
کارشناسان اما می گویند: این رشد حجم واردات که در مورد برخی از کالاها رخ داده است نشانه اوضاع خوب بازار نیست و بازار در بدترین شرایط خود به سر می برد.
آنها می گویند: برای سنجش وضعیت بازار باید فاکتورهای گوناگونی را مد نظر قرار داد و تنها نباید به حجم واردات کالاها که در اکثر موارد کارشناسی نشده هستند اکتفا کرد و بر این اساس حکم قطعی در مورد وضعیت و شرایط بازار صادر کرد.
محمد لواسانی یک واردکننده در این زمینه می گوید: شاید حجم تقاضا در مورد برخی از کالاها نظیر گوشی موبایل یا تبلت نسبت به سال های قبل افزایش یافته باشد؛ اما با توجه به رشد تعداد کاربران کالاهای دیجیتالی و همچنین کاهش سن کاربری این کالاها به این نتیجه می رسیم که محصولات حوزه دیجیتال و آی تی چنان جایگاهی در سب خرید خانواده ها نداشته و اکثر خانواده ها کالاهای کامپیوتری را در رده های پایین ملزومات مورد نیاز خود قرار می دهند.
وی افزود: متاسفانه در زمینه واردات و میزان تقاضا برای نوت بوک شاهد یک کاهش شدید هستیم و اگر هم واردات تبلت و گوشی افزایش یافته است به دلیل این است که تبلت کالایی است که تا دو سال قبل به صورت محدود وارد کشور می شد و حالا دروازه های کشور برای ورود نمونه های ارزان گشوده شده است.
این کارشناس بازار ازفزود: موضوع دیگری که مطرح است این است که با توجه به اینکه دولت به سوی الکترونیکی شدن پیش می رود و باید محصولات حوزه آی تی نیاز اساسی به حساب آیند. اما با توجه به قیمت گران این کالاها اکثر خریداران یا به سراغ کالاهای ارزان قیمت می روند و یا اینکه سعی می کنند نیاز خود را از طریق دست دوم فروشان تامین کنند. 
وی افزود شاید بتوان گفت در شرایط فعلی نیمی یا حتی 70 درصد از شهروندان توان خرید محصولات مورد نیاز خود را با کانفیگ (قابلیت های فنی) مورد نظر ندارند و ناچارند کالای مورد نظر را از میان محصولات ارزان قیمت با قابلیت های فنی نه چندان مطلوب خریداری کنند.
یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که محصولات آی تی ودیجیتال جزو نیازهای اساسی مردم به حساب نمی آیند می گوید: در تمام دنیا این کالاها به راحتی در اختیار کاربران قرار گرفته و جزو نیازهای اساسی هستند. اما در کشور ما که به سوی الکترونیکی شدن پیش می رود  دسترسی به کالاهای آی تی و دیجیتال مرهون صرف هزینه بالایی است و شاید بهتر باشد دولت برای رسیدن به هدف خود که الکترونیکی شدن است، به جای صرف هزینه برای تبلیغات انبوه اقدامات اساسی انجام دهد و مسیر واردات و دسترسی عموم مردم را به این کالاها هموار کند.
کارشناسان با تایید این موضوع می گویند: تمایل کاربران به خرید کاربران مستعمل و یا بی کیفیت یا قدیمی و از رده خارج، اما ارزان به خوبی نشان دهنده وضعیت بد بازار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.