سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 27, 2015
11:01 دوشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69425

طرح‌های کلان الکترونیکی در دستور کار وزارت اقتصاد/ تمام سامانه‌های اقتصادی کشور یکپارچه می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از وجود هشت پروژه در دست اجرای این وزارتخانه همزمان با برنامه جامعی که تدوین شده است خبر داد و گفت: اجرای طرح نظام جامع مالیاتی که استان کرمانشاه بعنوان پایلوت اجرای آن مشخص شده است از جمله این پروژه‌هاست.
 
وی تاکید کرد که اصلاح نظام مالیاتی کشور از مهمترین برنامه‌های وزارت اقتصاد است زیرا باعث کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی بسیار حیاتی و مهم است. نظام یکپارچه نوین گمرکی در چارچوب طرح ساماندهی تجارت فرامرزی از دیگر پروژه‌هایی بود که طیب نیا به آن اشاره کرد و افزود: با اجرای این پروژه بود که سال ۹۳ موفق شدیم ۶۵ درصد در درآمدهای گمرکی افزایش ایجاد کنیم.
طیب نیا همچنین راه اندازی خزانه داری الکترونیک را از دیگر پروژه‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: با راه اندازی این سامانه، ارتباط آنلاین میان خزانه داری و همه دستگاه‌های ذیربط برقرار می‌شود.
پروژه یکپارچه سازی تبادل اطلاعات الکترونیک برای مرتبط کردن همه سامانه‌های اقتصادی کشور از دیگر طرح‌هایی بود که به گفته وزیر اقتصاد در دستور کار قرار گرفته است.
طیب نیا گفت: این وزارتخانه همچنین پروژه ای برای روزآمد کردن و متوازن سازی نظام مالیاتی و اصلاح شاخص‌هایی چون نظام بانکی، بهبود و ارتقای بازار سرمایه کشور و… در دست اجرا دارد تا از چالش‌های جدی که در نظام مالی کشور با آن مواجه هستیم، کاسته شود. پروژه مدیریت بدهی و دارایی‌های دولت نیز در دست اجرا است.
وزیر اقتصاد در این مورد، اظهار کرد: تا امروز هیچ سامانه‌ای برای شناسایی بدهی‌های دولت وجود نداشته است اما ما تصمیم داریم با ایجاد سامانه‌ای بدهی‌های دولت را شناسایی و به صورت لحظه ای بتوانیم آنها را رصد کنیم.
وی تاکید کرد که دولت هم اینک به بخش خصوصی بدهی‌های زیادی دارد و چون پرداخت نشده است در نتیجه بخش خصوصی نیز از توان بازپرداخت بدهی‌های شان به بانکها عاجز می‌شوند و این دومینو متاسفانه به فضای کسب و کار آسیب رسانده است.
وی همچنین مدیریت دارایی‌های دولت را با این هدف عنوان کرد که دارایی‌های دولت به سرمایه تبدیل شوند و در ادامه گفت: پروژه بهبود فضای کسب و کار هم از دیگر پروژه‌ها است.
طیب نیا تاکید کرد: اگر فضای کسب و کار بهبود یابد، شاهد رونق مشارکت بخش خصوصی خواهیم بود ضمن اینکه اگر خواهان چابک سازی بخش خصوصی و کاستن از بار اقتصاد دولتی هستیم ناگزیر باید این برنامه را در دستور کار قرار دهیم. وی تاکید کرد: با اجرای این برنامه مودیان غیر از پرداخت مالیات، هزینه دیگری نمی‌پردازند و بانک‌ها هم باید زمینه دسترسی آسان فعالان اقتصادی به تسهیلات را فراهم نمایند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همه باید بپذیریم که امروز در جنگی قرار داریم که از جنگ تحمیلی هم سخت تر است و اگر می‌خواهیم موفق شویم باید مدیریت جهادی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: کشورمان آنقدر ظرفیت دارد تا در حوزه اقتصادی بتواند شکوفا شود و نشانه این کار هم بهبود ۲۲ پله ای فضای کسب و کار در ایران بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید است.
وزیر اقتصاد گفت: دولت برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی برنامه‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به تمرکز دولت روی حوزه‌هایی چون افزایش درآمدهای گمرکی، درآمدهای مالیاتی و… اشاره کرد. وی گفت: افزایش ۶۵ درصدی درآمد گمرکی، رشد ۹۵ درصدی سود سهام دولت و رشد ۴۲ درصدی درآمدهای مالیاتی از جمله آثار اجرای این برنامه‌ها بوده است. طیب نیا گفت: قرار است سامانه‌ای در دولت راه اندازی شود تا اطلاعات مودیان مالیاتی و فعالان عرصه صادرات و واردات را ثبت کند و به این ترتیب راه برای هرگونه فرار مالیاتی بسته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.