اینترنت و شبکه

رگولاتوری

May 1, 2015
22:45 جمعه، 11ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69546

رئیس مجلس: از تحول در عرصه ارتباطات استقبال شود

دکتر لاریجانی صبح پنجشنبه، 10 اردیبهشت‌ماه در مراسم بهره‌برداری از خدمات و توسعه شبکه پهن باند استان قم که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم قرآن و حدیث برگزار می‌شد، با تبریک ایام ماه رجب گفت: ابتدا از تلاش‌های سنجیده وزیر ارتباطات و همکارانش برای توسعه فناوری‌های اطلاعاتی در استان قم و کل کشور تشکر می‌کنم زیرا موقعیت فناوری اطلاعات و نقش آن و اینکه در چه جایگاهی در عصر حاضر قرار دارد، به خوبی درک شده است؛ البته نگرانی‌هایی در ورود به این عصر وجود دارد که این تنش‌ها و نگرانی‌ها جزو ذات و طبیعت دوره گذار است.
 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عصر ارتباطات، عصر خاصی است که اقتضائات به خصوصی دارد؛ زمانی عصر کشاورزی مطرح بود و بعد از آن وارد عرصه صنعتی شدن شدیم که این موضوع نیز تنش‌هایی را به دنبال داشت و حتی باعث شد در شرایط اجتماعی و رفتار حکومت‌ها تاثیرگذار باشد و تغییراتی ایجاد کند.
 
دکتر لاریجانی افزود: شرایط عصر ارتباطات یک واقعیت بوده و تاثیرات متفاوت و عمیق‌تری از عصر صنعتی شدن دارد و شرایط اجتماعی و سرعت دست یابی به علوم جدید و همچنین روی موضوعاتی مانند رفتار حکومت‌ها و مفهوم امنیت تاثیرگذار است بنابراین در این دوره گذار باید کشورهای موفق‌تر بتوانند مختصات عصری را بهتر بشناسند و عملکرد سریعتری داشته باشند تا بتوانند از مواحد عصر ارتباطات درست استفاده کنند.
 
اولویت ندادن به موضوع ارتباطات موجب عقب ماندگی است
 
وی افزود: کشورهایی که توجه به موضوع ارتباطات را در اولویت قرار ندهند، مجبورند منفعلانه عمل کنند و دچار عقب افتادگی خواهند شد؛ بنابراین باید به عصر ارتباطات توجه لازم بشود و به دلیل اینکه کشورهایی که در دهه‌های اخیر به موضوع ارتباطات به صورت جدی توجه نشان دادند بیشتر توسعه یافتند.
 
دکتر لاریجانی افزود: کشورهایی در آسیا از ابعاد مختلف پیشرفت داشتند که به موضوع ارتباطات توجه کردند.
 
رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: با تذکرات مقام معظم رهبری شورای عالی مجازی در کشور تشکیل شد تا پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد البته در این زمینه باید همه بخش‌ها و دستگاه‌ها کار کنند.
 
وی افزود: باید از تحول در عرصه ارتباطات استقبال شود البته برای دغدغه‌ها در این موضوع نیز باید راه‌حل پیدا کرد زیرا این موضوع یک تحول استراتژیک است و باید توجه داشت که اگر زمانی طول عمر مفید علم چند دهه بود الان طول عمر علم به دو سال رسیده است بنابراین برای توسعه علمی باید در صحنه ارتباطات به فناوری‌ها و دانش مجهز شد.
 
از اوقات فراغت استفاده بهینه شود/ ضرورت توجه به دغدغه ها در حوزه توسعه فناوری اطلاعات
 
رئیس مجلس با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی گفت: مراجع دینی و عالمان به توسعه فناوری‌های ارتباطی توصیه می کنند به دلیل اینکه رشد علم به این موضوعات وابسته است، اگر در عصرهای کشاورزی و صنعت اوقات فراغت کمتر بود، در عصر ارتباطات به دلیل ذخیره شدن زمان، اوقات فراغت بیشتر شده است؛ بنابراین باید از این اوقات فراغت استفاده بهینه شود.
 
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در برنامه پنجم توسعه روی موضوعاتی مانند فناوری اطلاعات و توسعه فناوری اطلاعات تاکید شده البته در این زمینه دغدغه‌های قابل احترامی نیز وجود دارد که باید به آن هوشمندانه توجه شود.
 
دکتر لاریجانی گفت: وقتی شبکه‌های عظیم ارتباطی به وجود آمد، علاوه بر اطلاعات مفید ممکن است اطلاعات مضر نیز در دسترس مردم قرار گیرد بنابراین باید تلاش شود کانال‌های مفید معرفی و دسترسی به این کانال‌ها برای مردم آسان باشد.
 
وی گفت: شبکه ملی ارتباطات برای رشد جامعه و صیانت فرهنگی ضروری است بنابراین باید در دسترس قرار بگیرد.
 
دکتر لاریجانی با بیان اینکه دغدغه دیگر در این زمینه مسئله امنیت اطلاعات است و باید از دستبرد به اطلاعات جلوگیری شود، ادامه داد: کشورهای دیگر از قدرت نرم در عصر ارتباطات استفاده می‌کنند و این یک واقعیت بوده بنابراین باید حضور فعال در شبکه‌های ارتباطی با دقت نظر صورت گیرد و استانداردها لحاظ شود.
 
وزارت ارتباطات برای رسیدگی به دغدغه‌ها در عصر ارتباطات راه‌حل‌هایی پیدا کند
 
وی افزود: در برخی مقالات نحوه ورود و روش کشورها برای تغییر الگوی سبک زندگی یک ملت مشخص شده، البته برخی کشورها علاوه بر استفاده از قدرت نرم صراحتا موضوعاتی را  بیان می‌کنند به طور مثال کنگره آمریکا تصویب کرد منابع و سلاح‌هایی را در درون حاکمیت عراق به برخی از گروه‌ها بدهد که البته این موضوع را به عنوان مبارزه با داعش مطرح می‌کند این در حالی است که این کار، بدون احترام به حاکمیت عراق صورت می‌گیرد و آمریکایی ها با سلاح دادن به گروه‌های مختلف حاکمیت عراق را نقض می‌کنند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلیل این کار آن است که آنها فهمیدند بعد از فتوای آیت الله سیستانی، مردم عراق در مبارزه با تروریسم کار بزرگی کردند و توفیق یافتند؛ لذا آمریکایی‌ها می‌خواهند اخلال ایجاد کنند که البته این دسیسه‌ها از جنس سخت است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از دکتر واعظی و همکارانشان می‌خواهم برای رسیدگی به دغدغه‌ها در عصر ارتباطات راه‌حل‌هایی پیدا کنند، همچنین در زمینه توسعه فناوری‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهند و با برنامه ریزی‌های علمی و توجه به بخش خصوصی زمینه جهش اقتصادی کشور را فراهم کنند و نباید فراموش کرد که با نگاه دولتی که در گذشته وجود داشت معجزه‌ای صورت نگرفت.
 
گفتنی است در ابتدای این مراسم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و استاندار قم از حمایت‌های مجلس در زمینه توسعه فناوری‌های ارتباطی تشکر کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.