اپراتورها

تلفن همراه

May 2, 2015
12:37 شنبه، 12ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69566

اعتراض شرکتهای پیامکی به اعمال یکباره افزایش نرخ SMS

مصوبه افزایش نرخ پیامک موبایل که اسفندماه سال ۹۳ به تصویب مجلس رسید از سوی اپراتورهای موبایل با حدود یک ماه تاخیر به شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیامک ابلاغ شد که این موضوع اعتراض این شرکتها را برانگیخت.
افزایش نرخ پیامک تلفن همراه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۴ دیده شده و براساس آن مقرر شد که اپراتورهای تلفن همراه، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده کنندگان این خدمات هزینه بیشتر دریافت کنند.
 
اسفندماه سال ۹۳ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب یک بند الحاقی به تبصره ۱۹ لایحه بودجه سال ۹۴ مقرر کردند که اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی موظفند علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده کنندگان پیامک دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند؛ درآمد ناشی از این افزایش به سازمان هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تعلق خواهد گرفت.
 
با توجه به تایید نهایی بودجه سال ۹۴ از سوی شورای نگهبان، اپراتورهای موبایل از ابتدای فروردین ماه ملزم به اجرای این قانون شدند و براین اساس نرخ پیامک از اول فروردین ماه ۹۴ با یک تومان افزایش محاسبه شده است.
 
حال با گذشت بیش از ۴۰ روز از الزام برای افزایش نرخ این خدمات، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیامک طرف قرارداد اپراتورهای موبایل به اعمال یکباره این مصوبه از سوی اپراتور همراه اول و ایرانسل اعتراض دارند.
 
این شرکتها به تاریخ ابلاغ نامه افزایش تعرفه پیامک کوتاه از سوی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل انتقاد کردند.
 
گفته شده است که نامه های ابلاغی از سوی همراه اول ۷ اردیبهشت و از سوی ایرانسل ۱۹ فروردین به شرکتهای پیمانکار پیامک  ارسال شده و این درحالی است که براساس این ابلاغیه، افزایش قیمت پیامک در فاکتورهای فروردین ماه این شرکتها یعنی پیش از ارسال ابلاغیه نیز اعمال خواهد شد.
 
حال با وجود ارسال پیامک ها و تسویه اپراتورها با کاربران، این تاخیر اپراتورهای موبایل در اطلاع رسانی به پیمانکاران خدمات SMS، مشکلات عدیده ای را برای اپراتورها و کاربران ایجاد کرده که ضررهای احتمالی به همراه خواهد داشت.
 
میرمحمدی مدیر یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیامک – CP – در این باره به مهر گفت: این بی توجهی و عدم اطلاع رسانی از سوی اپراتورهای موبایل موضوع تازه ای نیست و نیمه دوم سال گذشته نیز اپراتور همراه اول با لغو یکطرفه تخفیف های اعلام شده جهت ارسال پیام های انبوه تبلیغاتی، نسبت به افزایش قیمت ارسال این پیامکها در حدود ۲۲  ریال اقدام کرد که این تغییرات نیز با وجود اعتراضات گسترده کاربرها بصورت تحمیلی اجرا شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.