رگولاتوری

May 3, 2015
11:20 یکشنبه، 13ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69600

دبیر شورای فضای مجازی تاکید کرد: 10 درصد صادرات غیرنفتی به نرم‌افزار اختصاص یابد

دبیر شورای عالی فضای مجازی، حجم فعلی صادرات نرم افزار را به هیچ عنوان شایسته کشور ندانست و اظهار کرد: پیشنهاد ما آن است که در قالب برنامه ششم توسعه این حوزه به گونه‌ای مورد توجه قرار گیرد که حداقل 10 درصد صادرات غیر نفتی کشور به این حوزه اختصاص پیدا کند.
 
محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به مشکلات متعددی که پیش روی صادرکنندگان این حوزه وجود دارد، شورای عالی فضای مجازی به این بحث ورود کرده و در جلسات مختلفی که مرکز ملی فضای مجازی با سازمان‌های مختلف مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان توسعه تجارت و گمرک داشته این بحث را پیگیری کرده و در نهایت با این سازمان ها به یک پیشنهاد واحد رسیده‌ایم.
 
وی ادامه داد: اکنون در زمینه صادرات نرم افزار وضعیت کشور وضعیت بسیار نامناسبی است در حالی که کشور بهترین فارغ‌التحصیلان را در رشته‌های برق و کامپیوتر دارد. با این وجود در عین دسترسی به این نیروی انسانی قوی شاهدیم که بیشترین مهاجرت فارغ‌التحصیلان نیز به این بخش مربوط می‌شود در حالی که با ایجاد محیطی سالم و مناسب برای کسب و کار می توان این نیروها را در داخل کشور حفظ کرده و از توان آنها در جهت منافع ملی و توسعه کشور بهره برد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین متذکر شد: حتی برای ورود شورای عالی به این بحث اختلاف‌نظرهایی وجود داشت و عده‌ای اظهار می‌کردند که این مساله جزو وظایف دولت به شمار می‌رود اما به هر صورت ما به این موضوع ورود کردیم چون این بحث یک بحث موثر ملی در فضای مجازی است و صادرات نرم افزار مسلما در حوزه کاری شورای عالی فضای مجازی است و گرنه این موضوع تاکنون توسط نهادهای متعدد تصمیم‌گیر در این خصوص حل شده بود.
 
انتظاری در ادامه صحبتهای خود به آمارهای موجود درباره صادرات نرم افزار اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر درآمد سالانه این بخش حدود 200 میلیون دلار است در حالی که به راحتی می توان این عدد را تا سقف چند میلیارد دلار افزایش داد. مشکل این بخش نیز به راحتی در شورای عالی فضای مجازی قابل حل است. در واقع دراین حوزه با نوعی خلاء قانونی مواجه هستیم که به غیر از این شورا نهاد دیگری توان حل آن را ندارد.
 
وی ادامه داد: این موضوع در سطح دولت قابل تصمیم گیری نیست و لازم است تصمیمی که دولت در این زمینه می گیرد به مجلس ارجاع داده شود اما شورای عالی فضای مجازی این اختیار را دارد که تصمیم جامع در این باره گرفته و با ابلاغ مصوبه ای در این خصوص این مشکل را برطرف کند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با آخرین وضعیت رسیدگی به این موضوع نیز بیان کرد: در نهایت قرار بر آن شده است که دولت در جهت حل موضوع و رفع موانع و ایجاد مشوق‌ها و آموزش‌های لازم اقدام و در یک بازه زمانی شش ماهه با تمرکز بر روی این بحث نقطه نظرات خود را به شورا انتقال دهد؛ این مسأله امر مهمی است که هم به توسعه صادرات کشور بر پایه اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند و هم می تواند در بحث اشتغال‌زایی متخصصان نخبه کشور موثر باشد.
 
به گزارش ایسنا، براساس مصوبه راهکارهای توسعه صادرات نرم افزار که در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده، دولت مکلف شده تا برای تشویق تولید نرم افزار، تسهیل صادرات نرم‌افزار و خدمات مهندسی و رفع موانع و ارایه آموزش‌های لازم در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورده و نتیجه آن را هر شش ماه به شورای عالی فضای مجازی کشور گزارش دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.