تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 4, 2015
15:03 دوشنبه، 14ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69629

مسوول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت: بخش خصوصی وارد عرصه ارایه سرویس‌های سلامت الکترونیکی شود

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارایه سرویس‌های حوزه سلامت الکترونیکی حمایت می‌کند.
 
حسین ریاضی مشاور وزیر و مسوول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان این مطلب گفت: در برنامه تحول حوزه سلامت، بسته‌ای نیز به عنوان فناوری اطلاعات درنظر گرفته شده است تا بتوان سلامت الکترونیکی در کشور را توسعه داد.
وی افزود: فناوری اطلاعات یک ابزار و پشتیبان و حمایت کننده از برنامه‌های تحول سلامت است و سبب مدیریت و نظارت بر کیفیت خدمات سلامت می‌شود. برای مثال سرویس‌هایی که همین الان نمی‌توانیم در نقاط دورافتاده مثل دسترسی به پزشک ارایه دهیم را می‌توان با ابزارهایی مانند تله‌مدیسین جبران کرد. 
مسوول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان این که در برنامه راهبردی دولت یازدهم برای حوزه سلامت، نقش پررنگی برای فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است گفت: در دولت‌های پیش در وزارت بهداشت روی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کار شد و در این دولت توسعه کاربردها مدنظر قرار گرفته است.
ریاضی گفت: در طول یک سال و نیم گذشته تعدادی از سرویس‌های حوزه سلامت عملیاتی شده و روی ‌سایت وزارت بهداشت قرار گرفته است و برنامه گسترده‌ای برای عملیاتی شدن سرویس‌های دیگر در طی دو سال و نیم آینده داریم.
وی با بیان این که وزیر بهداشت حمایت زیادی از توسعه فناوری اطلاعات در بخش سلامت دارد گفت:  ما برنامه منسجمی در این حوزه داریم و به همین دلیل بودجه آن نیز تامین شده است.
مسوول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان این که بخشی از این سرویس‌ها جنبه حاکمیتی دارد گفت: این گونه خدمات از سوی دولت تامین می‌شود اماخدماتی که جنبه حاکمیتی نداشته باشد، را باید بخش‌خصوصی پای کار بیاید.
وی ادامه داد: در همه دنیا سرویس‌های الکترونیکی را بخش‌خصوصی بهتر و قوی‌تر از دولت اجرا می‌کند و به همین دلیل علاقه‌مندیم در ایران نیز همین موضوع روی دهد. برای مثال در سرویس‌های خدمات الکترونیکی سلامت روی موبایل، بخش‌خصوصی سرویس‌های زیادی می‌تواند طراحی و اجرا کند و ما هم از این موضوع حمایت می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این وعده حمایت تاکنون بالفعل هم شده است یا خیر گفت: بله. اتفاقا 27 و 28 اردیبهشت ماه جشنواره سلامت همراه با هدف حمایت از همین سرویس‌ها در شیراز برگزار می‌شود. از فعالان این حوزه هم دعوت کرده‌ایم هم محصولاتی را که توسعه داده‌اند جهت ارزیابی و حمایت معرفی کنند و هم اگر ایده‌ای در این حوزه دارند که هنوز تبدیل به محصول نشده است را اعلام کرده تا با کمک هم آن را به مرحله اجرا برسانیم. براساس این گزارش مهلت ارسال آثار تا امروز 13 اردیبهشت ماه تعیین شده است و 24 اردیبهشت ماه نتایج داوری اعلام خواهد شد. این جشنواره تخصصی‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره فن‌بازار و ایده‌بازار بخش سلامت در کشور است و به همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در دو بخش ایده و برنامه‌های کاربردی توسعه یافته حوزه سلامت، برگزار می‌شود.
بسترسازی و فرهنگ‌سازی جهت حرکت به سوی استقرار دولت همراه از طریق آموزش، شناسایی برترین ‌پدیدآورندگان برنامه‌های کاربردی حوزه سلامت الکترونیکی همراه، شناسایی برترین‌ایده‌پردازان حوزه سلامت الکترونیکی همراه، ایجاد انگیزه جهت توسعه کمی و کیفی برنامه‌های کاربردی حوزه سلامت الکترونیکی همراه، ایجاد بستر مناسب برای تجاری‌سازی ایده‌های برتر، تشویق عموم مردم و متخصصان حوزه سلامت به استفاده از فناوری اطلاعات در جهت ارتقا سلامت، توسعه نرم‌افزارهای کاربردی فارسی زبان و کاربرپسند حوزه سلامت الکترونیکی همراه برای تمام فارسی‌ زبانان، حفاظت عموم مردم در برابر تبلیغات گمراه‌ کننده، افزایش سواد اطلاعاتی مرتبط با نرم‌افزارهای دستگاه‌های هوشمند و همراه، خاص حوزه سلامت، استفاده از قابلیت‌های داخلی برای معرفی آثار ایرانی در رسانه‌های مختلف به منظور ایجاد بازار داخلی از اهداف این جشنواره است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.