اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 4, 2015
15:21 دوشنبه، 14ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69631

واکنش نایب رییس کمسیون اینترنت نصر تهران به کیفیت پایین اینترنت: حجم پهنای باند اینترنت پاسخگوی میزان تقاضا نیست

با روی کار آمدن دولت یازدهم، افزایش پهنای باند در دستور کار وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفت و وزیر و معاون او در جلسات مختلفی اذعان داشتند که دولت عزم جدی برای گسترش پهنای‎باند دارد و در این راستا قرار است پهنای باند اینترنت تا پایان سال 94 هشت برابر شود. علی رغم اینکه وزیر تا حدودی به وعده خود عمل کرد و پهنای‎باند اینترنت کشور از آغاز به کار او تقریبا سه برابر شده است، اما به هیچ وجه تغییری در کیفیت اینترنت ایجاد نشده و حتی می‌توان گفت نسبت به سال‌های گذشته این کیفیت نامطلوب‌تر نیز شده است. از آنجایی که سرعت و کیفیت دو مقوله مهم برای کاربران اینترنت به شما می آید، این موضوع نارضایتی مشترکان اینترنت را در پی داشته و اکثر آنها انگشت اتهام‎شان به سوی شرکت‌های PAP است.
 
 تناسب نداشتن حجم پهنای باند با میزان مصرف
اما نایب رییس کمیسیون اینترنت نصر تهران در این خصوص تمام قد از عملکرد شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت پرسرعت دفاع کرده و معتقد است، در حال‌حاضر حجم پهنای باند کشور هیچ تناسبی با میزان افزایش مصرف ندارد و این مهم تنها دلیل افت کیفیت اینترنت در کشور است.علی توسلی افزود: هرچند پهنای‎باند اینترنت از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تقریبا سه برابر شده است، اما باید در نظر بگیریم که تعداد کاربران اینترنت نیز از آن زمان تاکنون چندین برابر شده‌اند و این حجم پهنای‌باند پاسخگوی نیاز بازار اینترنت نیست.
وی در توضیح گفت: بر اساس آمارهای موجود از سال گذشته تاکنون بیش از 8 میلیون گوشی هوشمند در کشور به فروش رسیده است که این نشان از افزایش تعداد کاربران اینترنت دارد. 
در همین رابطه مدیرعامل شرکت شاتل نیز برنامه‎ای تلویزیونی تاکید کرد: کاربری اینترنت بسیار متفاوت شده است و تعداد افرادی که در یک خانه از سرویس اینترنت استفاده می‌کنند، افزایش یافته و انتظار داریم از همان مصارف اینترنت در دنیای توسعه یافته مانند مدیاها، اپلیکیشن‌ها و ویدیوها برخوردار باشیم با این تفاوت که کاربر اینترنت در کره جنوبی با همین مصارف از پهنای باند 50 مگابیتی استفاده می‌کند و کاربر ایرانی با همان مصرف از سرویس 512 کیلوبیتی استفاده می‌کند.
نخجوانی همچنین افزود: طی یک سال و نیم گذشته در حوزه کمبود پهنای‌باند تحولات بسیار خوبی در کشور اتفاق افتاده است و این درحالی است که خیلی از شرکت‌های اینترنتی برای اینکه اینترنت را به دست مردم برسانند، با اینترنت جیره‌بندی شده مواجه بودند اما طی یک سال گذشته با تلاش شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند اینترنت کشور دو برابر شده است و کاربرانی که اعتراض دارند، اعتراض‌شان به جا است چون سرویس دریافتی را با تقاضا و نیاز خود مقایسه می‌کنند.
 لزوم آزادسازی ورود پهنای باند
نایب رییس کمیسیون اینترنت نصر تهران همچنین با بیان اینکه کاربران اینترنت سرعت بالاتر و پهنای‌باند بیشتر را راه‏حل اصلی مشکلات اینترنت می‏دانند،گفت: به اعتقاد من و شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت پرسرعت تنها راه حل مشکلات اینترنت آزادسازی ورود پهنای‌باند به کشور است.توسلی افزود: تا زمانی که ورود پهنای‌باند آزاد نشود مشکلات اینترنت کشور کماکان باقی خواهد ماند. بنابراین بهتر است دولت هرچه سریع‌تر راهکاری در این خصوص ارایه دهد.
وی همچنین اضافه کرد: باید شرایط به صورتی باشد که هر شرکت PAP با توجه به نیاز خود پهنای‌باند را خریداری کند و برای رسیدگی به شرکت زیرساخت تحویل دهد. در واقع این گونه زیرساخت نقش گمرک را ایفا کرده و می‌تواند بر ورود پهنای‌باند به کشور نظارت داشته باشد.توسلی نسبت به رفع مشکلات اینترنتی کشور بسیار خوش‌بین بوده و معتقد است، مشکلات کشور یکی یکی در حال رفع شدن است و کاملا بدیهی است که مشکلات در خصوص پهنای باند نیز رفع خواهد شد. زیرا دولت هیچ چاره‌ای جز آزاد کردن پهنای باند ندارد.
 نیاز به افزایش 10 برابری پهنای‌باند
توسلی در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به حجم پهنای‌باند کاربر اینترنت حق دارد از کیفیت اینترنت راضی نباشد، گفت: هرچند پهنای باند سه برابر شده است، اما کشور به 10 برابر آن نیاز دارد و دولت باید زمینه ورود این حجم پهنای باند را فراهم کند.
وی با بیان اینکه فرایند خرید پهنای باند از دولت بسیار پیچیده است، گفت: شیوه ارایه پهنای‎باند ایراد دارد و شرکتی که باید خیلی سریع پهنای‎باند خود را به دلیل تقاضای بالا افزایش دهد معمولا دو ماه در انتظار می‎ماند.
نایب رییس کمیسیون اینترنت نصر تهران ضمن تاکید مجددا بر اینکه شرکت‎های PAP تلاش می‎کنند تا  سرویسی با کیفیت به مشتری ارایه دهند، گفت: سامانه‎های سنجش سرعت 
یکی از ملاک‎ها و معیارهایی که کاربران با مراجعه به این سامانه و انجام آزمون‎های مربوطه می‎توانند از کیفیت خط ارتباطی خود مطلع شوند که با وجود این سامانه و نظارت مستمر برروی آن احتمال ارایه سرویس با کیفیت پایین از سوی شرکت‎ها به صفر می‎رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.