تلفن همراه

گوشی

May 6, 2015
11:10 چهارشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69686

گلکسی اس ۶ دربرابر آی‌فون ۶/ رقابت‌ها و شباهت‌ها

چالش و رقابت بین شرکت‌های سامسونگ و اپل مدت‌ها است که توجه بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه فناوری را به خود جلب کرده‌است.
در این بین طرفداران این شرکت‌ها هم وارد این بازی شده‌اند و هر یک به نوعی سعی دارند ثابت کنند ‌برند محبوبشان از لحاظ کیفیت و کارآیی برتر است و همچنان جدل بر سر اینکه کدامیک از دیگری کپی می‌کند پابرجا است. یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعاتی که مربوط به این دو شرکت می‌شود بعد از رونمایی سامسونگ از گلکسی S6 مطرح شد. این گوشی که اخیرا وارد بازار جهانی شده است تحول چشمگیری در طراحی و سخت‌افزار داشته است و در مقایسه با مدل‌های پیشین خود تغییرات جدی‌ داشته که همین تحولات در ظاهر، ساختار فروش بسیار خوبی را برای کره‌ای‌ها به ارمغان آورده است؛ فروشی که شاید حتی خود مدیران سامسونگ هم انتظارش را نداشتند.  همزمان با رونمایی از این محصول، همانگونه که همه انتظار داشتیم موج مقایسه‌ها به راه افتاد. مقایسه پرچمدار جدید سامسونگ با پرچمداران دیگر برندها و صد البته واضح است که در راس آنها آی‌فون ۶ قرار می‌گیرد به‌خصوص اینکه با دیدن گلکسی S6 اولین چیزی که به ذهن فرد می‌رسد شباهت بی‌نظیر این گوشی با آی‌فون ۶ است. در ادامه سعی کرده‌ایم این دو گوشی را از لحاظ ظاهری و ساختاری در کنار هم قرار دهیم تا ببینیم آیا سامسونگ موفق شده خود را به اپل برساند و آیا توانسته از اپل جلو بزند یا هنوز اتهام کپی‌برداری در پرونده‌اش محفوظ است.  البته مقایسه این دو گوشی که هریک در جایگاه خود قابلیت‌های چشمگیری دارد، کار ساده‌ای نیست زیرا عوامل و ویژگی‌های بسیاری را باید در نظر گرفت و کاربران نظرهای مختلفی درباره این دو گوشی دارند.

طراحی
گوشه‌های گلکسی S6 که بر خلاف مدل‌های پیشین گوشی‌های سامسونگ از جنس فلز ساخته شده‌اند، دریچه‌های مربوط به درگاه میکرو USB، محل قرار‌گیری سوکت هدفون در سمت چپ و سوراخ‌های مربوط به اسپیکر در نگاه اول هر بیننده‌ای را به یاد آی‌فون و آی‌پد می‌اندازد. سامسونگ در ساخت آخرین پرچمدار خود نهایت تلاش خود را کرده که گوشی بی‌نقصی تحویل مشتریانش دهد، به‌طوری که در گلکسی S6 بسیاری از مشکلات گوشی‌های پیشین به چشم نمی‌خورد. صاف بودن بدنه‌ پشتی موجب شده به کارگیری سنسور سنجش ضربان قلب ساده‌تر از گذشته باشد و اسپیکر بهبود یافته‌ دستگاه نیز به پایین منتقل شده تا به‌صورت ناخواسته توسط سطوح پوشانده نشود. به‌طور کلی در این گوشی ظرافت‌هایی به کار رفته که در گوشی‌های پیشین دیده نمی‌شد هرچند همه این ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌های اصولی ما را در وهله اول به یاد
 آی‌فون ۶ می‌اندازد.

  ابعاد
سامسونگ S6 با قطر هفت میلی‌متر، طول 14.2 سانتی‌متر، عرض 7 سانتی‌متر و وزن 132 گرم جثه بزرگ‌تری نسبت به آی‌فون دارد و کمی هم سنگین تر از آی‌فون
۱۲۹ گرمی است. آی‌فون ۶ با طول 13.8 سانتی‌متر، عرض 6.7 سانتی‌متر و قطر 6.9 میلی‌متر وارد بازارهای جهانی شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید گلکسی S6 یک‌دهم میلی‌متر از آی‌فون ۶ باریک‌تر است. هرچند این باریکی از طرفی باعث شده است که برجستگی پشت دوربین در گلکسی S6 به مراتب بیشتر از
آی‌فون 6 باشد و به‌طور کلی این باریکی در هر دو گوشی باعث شده است که دوربین آنها برجسته باشد و جالب اینکه هر دو شرکت به برآمدگی دوربین گوشی‌هایشان تن داده‌اند تا از ضخامت گوشی‌ بکاهند.
  سنسور اثر انگشت
سنسور اثر انگشت در گلکسی S6 نیز همچون نسل قبل با دکمه‌ فیزیکی هوم یکپارچه شده است. اما سامسونگ این بار از سنسور جدیدی استفاده کرده است که برای استفاده از آن نیازی به کشیدن انگشت روی دکمه نیست و مانند آی‌فون، کافی است انگشت خود را روی دکمه بگذارید و کمی فشار دهید تا اثر انگشت اسکن و مجوز ورود صادر شود. این سنسور از نظر سرعت و عملکرد در سطح آی‌فون خود قرار می‌گیرد.

نمایشگر
پافشاری سامسونگ بر فناوری مولد باعث شده کیفیت تصویر گلکسی S6 تا حد جالب توجهی بالا برود. نمایشگر 1/ 5 اینچی گلکسی S6 از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بهره می‌برد که منجر به ارائه‌ تراکم 577 پیکسل بر اینچ می‌شود هرچند این موضوع همچنان محل بحث است که آیا چنین چگالی پیکسلی روی نمایشگرهای موبایل کاربردی خواهد بود یا خیر.
با مقایسه تعداد پیکسل‌ها در این گوشی و آی‌فون ۶ متوجه می‌شویم که تعداد پیکسل‌ها در گلکسی S6، چهار برابر آی‌فون ۶ با تراکم پیکسلی ۳۲۶ است. رنگ‌ها در نمایشگر سامسونگ کاملا شفاف به نظر می‌رسند و میزان روشنایی صفحه نمایش به شدت بالا رفته است. با این حال نمی‌توان کیفیت بالای صفحه نمایش آی‌فون ۶ را انکار کرد.

دوربین
دوربین ۱۶ مگا‌پیکسلی گلکسی S6 دارای لرزشگیر اپتیکال است که پیش از این در گلکسی نوت 4 هم استفاده شده بود؛ با این فرق که برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری به آن افزوده شده است، از جمله حالت HDR اتوماتیک جدید، فوکوس خودکار که اجسام متحرک تصویر را دنبال می‌کند و قابلیت دو بار فشردن (دابل تَپ) دکمه Home که نرم‌افزار دوربین را تنها در 0.7 ثانیه فعال می‌کند.
در آن سوی میدان، دوربین هشت مگا‌پیکسلی آی‌فون 6 را می‌بینیم که در مقایسه با مدل پیشین خود تفاوت‌های جالب توجهی در سرعت و کیفیت داشته است. دوربین
آی‌فون 6 دارای بورد، سنسور، یک لرزشگیر اپتیکال نرم‎‎افزاری و یک سیستم فوکوس خودکار به نام Focus Pixels است.
سامسونگ هنگام معرفی پرچمدار جدیدش، وقتی نوبت به دوربین رسید، دست به اقدامی جالب زد که حتی می‌توان گفت چندان هم به نفعش نبود؛ مقایسه دوربین گلکسی S6 با دوربین آی‌فون ۶ به‌نوعی نمایانگر پذیرش برتری دوربین رقیب و تلاش برای رسیدن به آن محسوب می‌شود. این شرکت بانشان‌دادن چند نمونه عکس که در شرایط یکسان نوری با دوربین‌های هر دو گوشی گرفته شده بود سعی داشت به مخاطب القا کند که کیفیت عکس‌های پرچمدار جدید کره‌ای‌ها به‌ویژه در شرایط کم نور بهتر از عکس‌های گرفته‌شده با آی‌فون6 است. مقایسه عکس‌ها نشان می‌دهد عکس‌های دوربین گلکسی S6 که در نور کم گرفته شده به مراتب کیفیت بهتری از عکس‌های دوربین آی‌فون ۶ در همان نور کم دارند. البته ناگفته نماند که کیفیت بهتر دوربین سامسونگ در مقایسه با دوربین گوشی اپل فقط در نور کم به چشم می‌خورد.

باتری
باتری سامسونگ S6 با توان 2550 میلی آمپر و ویژگی شارژ بدون سیم و امکان رسیدن شارژ به 50 درصد ظرف فقط 30 دقیقه، بسیار جالب توجه است. سامسونگ در پرچمدار جدیدش به این نتیجه رسیده که باتری را طوری طراحی کند که قابل برداشتن نباشد.
اگرچه باتری ۱۸۱۰ میلی‌آمپری آی‌فون ۶ در زمینه شارژ سرعت بسیار خوبی دارد، اما باز هم به سرعت شارژشدن گلکسی S6 نمی‌رسد. در نهایت عمر باتری سامسونگ حتی با وجود صفحه نمایش بزرگ‌تر آن بیشتر از عمر باتری آی‌فون ۶ است.

سخت‌افزار
آی‌فون 6 به پردازنده A8 مجهز است که یک پردازنده 2 هسته‌ای با سرعت 4/ 1 گیگاهرتز است و در کنار این پردازنده یک رم 1 گیگابایتی قرار گرفته است.
در طرف دیگر گلکسی S6 با پردازنده اگزینوس 8 هسته‌ای قرار دارد. این پردازنده به همراه یک رم 3 گیگابایتی است.
با اینکه اعداد و ارقام به هیچ وجه شاخص خوبی برای مقایسه در این زمینه نیست، اما هر دو پردازنده کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و فرامینی را که به آنها می‌سپارید، درست اجرامی‌کنند.
آی‌فون 6 در نسخه‌های 16، 64 و 128 گیگابایتی ارائه می‌شود؛ در حالی که گلکسی S6 در نسخه‌‌های 32، 64 و 128 گیگابایتی ارائه شده است. هیچ‌یک از گوشی‌ها از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌کنند. این موضوع برای آی‌فون یک امر عادی است؛ اما برای گلکسی S6 یک تغییر بزرگ به حساب می‌آید.

رابط کاربری
مقایسه سیستم عامل ios و اندروید عملا نشدنی است؛ چراکه از طرفی اینها دو اکوسیستم مجزا هستند و از طرفی هم تاحدی به سلیقه کاربران هم مربوط می‌شود. iOS با اینکه سیستم عاملی بسته و اختصاصی به شمار می‌آید مزایا و پایداری‌ آن انکارناپذیر است. این اختصاصی‌بودن ios از طرفی گاهی برای کاربرانش مشکلاتی به همراه می‌آورد و از طرفی استفاده از سیستم عاملی اختصاصی برای اغلب کاربران لذت‌بخش است.
گوگل نیز با عرضه اندروید5 به خوبی سیستم عامل خود را بهبود داده است. دیگر در اندروید 5 مشکلاتی از قبیل لگ یا هنگ را نمی‌بینیم و میزان کرش در این نسخه بسیار کمتر از نسل‌های پیشین خود شده است.

  نتیجه
به‌طور کلی مقایسه این دو گوشی از روی اعداد و ارقام چندان منصفانه و منطقی به نظر نمی‌رسد و نمی‌توان به‌طور قطع گفت که کدام گوشی از دیگری برتری دارد.
موضوعی که در این بین می‌توان نتیجه گرفت این است که اگرچه سامسونگ روی کاغذ ارقام و اعدادش در بسیاری از موارد برتر از اپل است، ولی حسی که کار با این دو گوشی‌ به کاربر القا می‌کند و نتیجه‌ای که استفاده از آنها به دست می‌دهد چه در سرعت و کیفیت و حتی چه در عکسبرداری با این اعداد و ارقام متفاوت است و کم نیستند کاربرانی که استفاده از آی‌فون را ترجیح می‌دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.