اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 8, 2015
15:58 جمعه، 18ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69834

اینترنت 208 میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کرد

در سال 1393 ارایه خدمات اینترنتی توانست 208 میلیارد تومان ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند. در این سال 1225 کارگاه خدمات رایانه‌ای در کشور شناسایی شده است که به طور متوسط هر کارگاه 170 میلیون تومان ارزش افزوده حاصل کرده است.
دنیای امروز بدون اینترنت تعطیل می‌شود. استفاده خدمات رایانه‌ای اگرچه دیرتر از کشورهای پیشرفته در کشورمان اتفاق افتاد اما وابستگی بی‌چون و چرایی را در همین یک دهه اخیر برایمان رقم زده است. همین موضوع هم بر گسترده‌تر شدن دامنه سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال در این بخش افزوده است.
 
مجموع سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای خدمات رایانه‌ای در سال گذشته 13 میلیارد تومان بوده است. از این مبلغ 3.7 میلیارد تومان بابت ساختمان غیرمسکونی، 6.5 میلیارد تومان بابت رایانه و تجهیزات وابسته به آن، 2.1 میلیارد تومان بابت نرم‌افزارها و بانک‌های اطلاعاتی، 520 میلیون تومان بابت مبلمان و اثاث اداری، 280 میلیون تومان بابت وسیله نقلیه، 190 میلیون تومان بابت وسایل و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی، 230 میلیون تومان بابت سایر وسایل و تجهیزات بادوام اداری بوده است.
 
بررسی این اعداد و ارقام نشان می‌دهد خدمات رایانه‌ای در سال گذشته 16 برابر سرمایه‌گذاری اولیه صورت گرفته، بوده است. به این ترتیب می‌توان خدمات رایانه‌ای را به عنوان یکی از مشاغل پربازده قلمداد کرد.
 
در سال گذشته تعداد کارکنان کارگاه‌های خدمات رایانه به 13 هزار و 407 نفر رسید که از این تعداد 11 هزار و 53 نفر کارکن مزد و حقوق‌بگیر تمام وقت، 926 نفر کارکن مزد و حقوق‌بگیر پاره وقت و هزار و 428 کارکن بدون مزد و حقوق بوده‌اند. به این ترتیب به طور متوسط در هر یک از این کارگاه‌ها حدود 11 نفر مشغول کار بوده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.