رسانه‌های اجتماعی

May 9, 2015
11:00 شنبه، 19ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69856

انتقاد محققان از تحقیقات فیس بوک در مورد دیدگاه‌های سیاسی کاربران

تازه‌ترین پژوهش‌های فیس بوک در مورد تاثیر این شبکه اجتماعی بر شکل گیری دیدگاه های سیاسی کاربران، باعث برخی واکنش های منفی شده است.
 
عده ای از محققان دانشگاهی از فیس بوک خواسته اند تا در مورد اهداف و خط مشی های تحقیقاتی خود در مورد عملکرد کاربران شفاف تر و گشاده تر عمل کند.
 
در هفته گذشته گروه بررسی علمی داده های فیس بوک مقاله ای را در نشریه معتبر ساینس منتشر کرد و تایید نمود که الگوریتم های به کار رفته در این شبکه اجتماعی برخی محتویاتی را که ممکن است تمایلات سیاسی افراد را به چالش بکشد، فیلتر می کند.
 
اما در ادامه مقاله ادعا شده که تاثیرات این اقدام فیس بوک بسیا اندک بوده و در مقایسه با رفتار خود فرد که برخی محتویات را فیلتر می کند، اهمیت کمتری دارد. فیس بوک مدعی شده خود کاربران ترجیح می دهند اخباری را که با تمایلات سیاسی آنها تطابق دارد بیشتر مطالعه کنند و البته الگوریتم های فیس بوک هم تا حدی به این مساله کمک می کند ولی اثر این کار بر دیدگاه های افراد ناچیز توصیف شده است.
 
در واکنش به این تحقیقات برخی محققان دانشگاهی به مشکلاتی مانند تضاد احتمالی منافع فیس بوک به عنوان یک شرکت با تحقیقات علمی بی طرفانه و غیرعلمی بودن روش های به کارگرفته شده این شرکت و …. اشاره کرده اند.
 
این محققان از فیس بوک خواسته اند داده های بیشتری را برای بررسی و تحقیق در اختیار محققان مستقل قرار دهد تا نتایج این بررسی ها بیشتر قابل اتکا باشد.
 
فیس بوک پیش از این هم به علت دستکاری داده هایی که در معرض دید کاربران قرار می دهد مورد انتقاد قرار گرفته بود. در جریان این بررسی فید خبری در معرض دید برخی کاربران دستکاری شده بود تا مشخص شود دریافت اخبار منفی تر یا مثبت تر چه تاثیری بر کاربران می گذارد. همین امر نشان داده بود که تاثیر این مساله بر احساسات افراد مستقیم است. اما اقدام فیس بوک در این دستکاری با برخی انتقادها مواجه شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.