رگولاتوری

فناوری اطلاعات

May 12, 2015
9:44 سه شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69963

شورایعالی فناوری اطلاعات منحل نشد

majlis2.jpg

با رای موافق نمایندگان مجلس، کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات تصویب شد اما در نهایت و پس از تصویب کلیات طرح، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخطارهای قانون اساسی توکلی نماینده تهران و حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد در رابطه با اخلال در وظایف وزارت ارتباطات و نیز لزوم تفکیک وظایف دو شورا، این طرح را دو شوری، اعلام و به کمیسیون تخصصی ارجاع کرد تا وظایف شورای عالی فضای مجازی از شورای عالی فناوری اطلاعات تفکیک و مجددا به صحن علنی ارائه شود.
 
 
در جلسه علنی امروز مجلس، کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نمایندگی از دولت، مورد بررسی قرار گرفت.
 
طرح خارج از دستور
بر اساس ماده واحده این طرح که طی هفته جاری و با تغییر دستور، در برنامه امروز مجلس قرار گرفت؛ «ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۹ آذر ۱۳۸۲ موضوع تشکیل شورای عالی فناوری اطلاعات حذف می‌شود»؛ بنابراین در صورت تصویب نهایی ماده واحده این طرح و با حذف ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات، شورای عالی فناوری اطلاعات، حذف و تمام وظایف و اختیارات آن به شورای عالی فضای مجازی منتقل می‌شود.
 
در دلایل توجیهی طراحان این طرح به این موارد اشاره شده است:
۱ـ ترکیب شورای عالی فضای مجازی بسیار جامع‌تر از شورای عالی فناوری اطلاعات است؛ به عبارتی همه اعضای شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی حضور دارند.
۲ـ ریاست هر دو شورا با رئیس‌جمهور بوده و در نتیجه، تکراری است.
۳ـ دو شورا دارای همپوشانی کامل هستند و امکان اتخاذ تصمیم ضد و نقیض بسیار محتمل و بلکه حتمی است.
۴ـ حذف شورای عالی فناوری اطلاعات هیچ خللی ایجاد نمی‌کند، بلکه از موازی‌کاری جلوگیری می‌کند.
۵ـ از دیگر دلایل توجیهی طراحان این طرح می‌توان به بالاتر بودن جایگاه شورای عالی فضای مجازی نسبت به شورای عالی فناوری اطلاعات اشاره کرد.
 
توکلی: این طرح منجر به اختلال در وظایف اجرایی دولت می‌شود
در هنگام بررسی این طرح و بعد از توضیحات طراحان، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس با ارائه اخطار قانون اساسی و با استناد به اصل شصتم قانون اساسی درباره ایفای امور اجرایی کشور توسط قوه مجریه تاکید کرد که تصویب این طرح منجر به اختلال در وظایف اجرایی دولت می‌شود.
 

پس از تصویب کلیات طرح، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخطارهای توکلی نماینده تهران و حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد در رابطه با اخلال در وظایف وزارت ارتباطات و نیز لزوم تفکیک وظایف دو شورا، این طرح را دو شوری، اعلام و به کمیسیون تخصصی ارجاع کرد تا وظایف شورای عالی فضای مجازی از شورای عالی فناوری اطلاعات تفکیک و مجددا به صحن علنی ارائه شود.

 
وی در توضیح این مطلب گفت: در ماده ۲ قانون تشکیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وظایف این وزارتخانه اشاره شده است و ماده ۴ این قانون نیز که بر اساس طرح نمایندگان باید حذف شود، به ابزارهای اجرای این وظایف و اختیارات پرداخته است؛ لذا حذف ماده ۴ به معنی حذف ابزارهای انجام وظیفه وزارت ارتباطات بوده و منجر به اخلال در وظایف اجرایی دولت از طریق این وزارتخانه می‌شود.
 
نوبخت: ارائه این طرح ناشی از اطلاعات غلط دادن به نمایندگان است
در ادامه بررسی این طرح، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نمایندگی از دولت و در مخالفت با آن، اظهار داشت: متاسفانه مفروضات و مستنداتی که مورد توجه نمایندگان طراح این طرح بوده، ناشی از نادرستی اطلاعاتی است که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.
 
وی افزود: در دلایل توجیهی این طرح به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به شورای عالی فضای مجازی اشاره شده است؛ با توجه به تفاوت ماموریت شورای عالی فضای مجازی با شورای عالی فناوری اطلاعات اساساً دنبال کردن هدف این طرح یعنی اجرایی‌تر شدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی ، به نوعی تحصیل حاصل است چرا که اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی، ارتباطی به شورای عالی فناوری اطلاعات ندارد.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: اگر به نوعی نظر مقام معظم رهبری و دفتر ایشان نیز به همین ترتیبی باشد که در دلایل توجیهی این طرح آمده است، با توجه به اینکه تاکنون رویه این بوده است که چنین نظراتی از طریق رئیس مجلس به ما یا نمایندگان مجلس منتقل می‌شده است، در این مورد نیز لازم است ریاست محترم مجلس اعلام کنند که آیا چنین نظری به ایشان منتقل شده است یا خیر.
 
مقام معظم رهبری در خصوص این طرح موضعی منتقل نکرده اند
علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به این سئوال نوبخت تصریح کرد: چیزی از طرف مقام معظم رهبری در رابطه با این طرح به من منتقل نشده است، لذا بحث خودمان را دنبال می‌کنیم.
 
پس از این پاسخ لاریجانی، نوبخت در ادامه تشریح دلایل خود در مخالفت با این طرح، با اشاره به دلایل توجیهی طراحان از جمله یکسان بودن ترکیب شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی فناوری اطلاعات، اظهار داشت: این یک نوع اطلاعات نادرست و غلط است، چرا که ۱۲ عضو از اعضای شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی حضور ندارند که از جمله آنها وزرای آموزش و پرورش، دفاع، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.
 
تفاوت فضای مجازی با دولت الکترونیک
وی به دلیل دیگر طراحان در رابطه با همپوشانی وظایف دو شورا اشاره کرد و افزود: آنچه به شورای عالی فضای مجازی برمی‌گردد، عمدتاً در رابطه با فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است اما وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات عمدتاً به موضوع دولت الکترونیک برمی‌گردد.
 
نوبخت خاطر نشان کرد: در بودجه سال ۹۴ بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است تا به موضوع دولت الکترونیک در حوزه روستاها بپردازد؛ با این طرح چطور قرار است از نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات سئوال شود؟!
 
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: این طرح منجر به اختلال وظایف دو شورا و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.
 
تصویب کلیات طرح و دو شوری شدن آن با نظر رئیس مجلس
 
در نهایت پس از توضیحات نماینده کمیسیون تخصصی، کلیات این طرح به رای گذاشته شد و با ۱۳۵ رای موافق، ۸۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.
 
پس از تصویب کلیات طرح، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخطارهای توکلی نماینده تهران و حسین‌زاده بحرینی نماینده مشهد در رابطه با اخلال در وظایف وزارت ارتباطات و نیز لزوم تفکیک وظایف دو شورا، این طرح را دو شوری، اعلام و به کمیسیون تخصصی ارجاع کرد تا وظایف شورای عالی فضای مجازی از شورای عالی فناوری اطلاعات تفکیک و مجددا به صحن علنی ارائه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.