فناوری اطلاعات

May 12, 2015
10:14 سه شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69966

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: برای شرکت های دانش بنیان بازار ایجاد می‌کنیم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امسال تمرکز اصلی معاونت بر ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان است.
سورنا ستاری در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و اولین المپیاد دانشجویی طرح کسب و کار که شب گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه باید بسیاری از عاداتمان را که درسطح دانشگاهی، پژوهشی، صنعتی و… رواج دادیم کنار بگذاریم، گفت: باید اکوسیستم کارافرینی در کشور شکل بگیرد و همه از این اکوسیستم بهره بگیرند.
 
وی با بیان اینکه با وجود چنین اکو سیستمی در کشور دیگر احتیاجی به پول دولت نیست، بیان کرد: اکوسیستم کارافرینی در ایجاد شرکت های دانش بنیان در کنار دانشگاهها به جای سوپرمارکتها و مکانیکی ها موثر است؛ از این رو دانشگاهها دیگر پولی از دولت درخواست نمی کنند.
 
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پول دولت ما را معتاد می کند به همین دلیل است که ما  معتاد به درآمد نفتی می شویم.
 
وی افزود: اقتصاد دانش بنیان ساختار و طرز فکر خاص دارد که در معاونت علمی این موضوع پیاده سازی شده است. این زیرساخت که در کشور در حال شکل گیری است، زیرساختی بی سابقه به شمار می رود.
 
وی با اشاره به تسهیلات معاونت علمی گفت: از تسهیلاتی که در اختیار شرکت های دانش بنیان گذاشته شده  می توان به تسهیلات صندوق نواوری و شکوفایی و تسهیلات سربازی اشاره کرد که اینها زمینه ای برای ایجاد اکوسیستم کارافرینی در کشور فراهم می کنند.
 
 معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید افتخارات ملی را با پژوهش توسعه دهد، عنوان کرد: ما زمانی می توانیم نخبه ها را در کشور نگه داریم که اکوسیستم کارآفرینی را در کشور ایجاد کنیم چراکه با پول نمی توان نخبگان را نگه داشت.
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اکنون در مرکز نواوری شریف، نخبگان روزی ۱۸ ساعت کار می کنند، گفت: تنها  با شرکت های دانش بنیان است که می توان نخبگان را در کشور نگه داشت لذا باید این فرهنگ را در کشور بومی کرد. ما نباید فرهنگ اقتصاد نفتی، خام فروشی و فرهنگ خام خواری را در کشور توسعه دهیم.
 
وی گفت: از اقتصادی که پایه آن منابع زیرزمینی باشد، نوآوری و کارآفرینی بیرون نمی آید. این روش ها باید عوض شوند تمام تلاش ما در معاونت علمی و فناوری نیز بر این حوزه متمرکزاست.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان از برنامه های مفصلی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه دارد به حمایت از دانشگاه ها و جایزه های پنج درصدی مربوط به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: امسال تمرکز اصلی معاونت بر ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان است. البته بازار اولویت ما بعد از فرهنگ سازی در کشور است.
 
به گفته وی، ما تلاش داریم تا بازار مناسبی برای شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم. همچنین باید ثابت کنیم که برداشت ما از پژوهش غلط بوده و پژوهش درامد زاست. پول دولت بزرگترین سمی است که در حوزه پژوهش وارد می شود.
 
ستاری افزود: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک ابزار هستیم که می توانیم ایده های خوب را در حوزه پژوهش وارد کنیم. همچنین باید در حوزه پژوهش اشتغال ایجاد کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید نسبت به فارغ التحصیلان مسئول باشند. دانشگاه ها باید فارغ التحصیلان خود را در فاصله زمانی دو تا پنج سال حمایت کنند تا در شرکت های خود فعالیت کنند و با آن شرکت ها مشارکت درآمدی داشته باشند و به این صورت درصدی از درآمد شرکت ها صرف هزینه دانشگاه ها می شود.
 
وی در ادامه گفت: همچنین باید در تحصیلات تکمیلی این اتفاق بیافتد به همین دلیل باید در سیستم پژوهش دانشگاهی شاهد تغییراتی باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.