اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 12, 2015
14:55 سه شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69980

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فضای مجازی قابل کنترل نیست راه حل تولید محتواست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هجدهمین گردهایی تخصصی معاونان اجتماعی ناجا، به دفاع از طرح فیلترینگ هوشمند پرداخت و از مسوولان دعت کرد با افکار عمومی و خواست مردم همراه شوند.
 
علی جنتی در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: روشی که در گذشته اعمال می‌شد بدین طریق بود که هر وقت که احساس می‌کردیم در شبکه‌ای موارد ضد اخلاقی، ‌ضد دینی و ضد امنیتی وجود دارد کل شبکه را فیلتر می‌کردیم. امروز هم برخی شبکه‌ها بدین طریق فیلتر هستند اما آنچه در دولت تدبیر و امید به آن فکر می‌کنیم آن است که نمی‌توانیم با تمام فضاهای عمومی نوین بدین طریق مقابله کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: اگر در یک بزرگراه چند ماشین تخلف انجام داده‌اند نمی‌توان کل بزرگراه را بست بلکه باید با متخلفان برخورد شود و الان هم کاری که در وزارت ارتباطات است فیلترینگ هوشمند است.
جنتی، فیلترینگ هوشمند را فیلتر موارد ضد اخلاقی، ضد دینی و ضد امنیتی برشمرد و گفت: با فیلترینگ این موارد مخاطب از سایر برنامه‌های این شبکه استفاده می‌کند.
وی در مورد شبکه‌های اجتماعی که مخاطب میلیونی دارند گفت: باید فضا را باز کنیم و از طرق دیگر کنترل را انجام دهیم. در کشورهای دیگر شبکه‌هایی که در ایران فیلتر هستند باز هستند چرا که این کشورها از طریق دیگر کنترل می‌کنند یعنی سرورها را در داخل می‌آورند و با قراردادی که با شرکت اصلی می‌بندند موارد مضر را کنترل می‌کنند که ما هم باید به همین سمت حرکت کنیم تا از فناوری نوین عقب نمانیم و ارتباط را نیز داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نحوه برخورد در مقابل تولید نرم‌افزارهای ضد دینی و فیلم‌ها و کتاب‌های غیر مجاز گفت: در گذشته یک ستاد حمایت و صیانت از نرم افزارهای داخلی داشتیم که هم اکنون کار این ستاد به حوزه‌های مختلف واگذار شده، یعنی در حوزه سینمای خود این حوزه با فیلم‌های غیر مجاز برخورد می‌کند. بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با بازی‌های خارجی غیر مجاز برخورد کرده و به بازی‌های خارجی مجاز هولوگرام می‌دهد البته این برخوردها با همکاری نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه برای تولید محتوا را خوب ارزیابی کرد و گفت: ما نیروهای جوان با استعداد و فهیمی داریم و هم اکنون با آثاری که از نظر محتوا مورد تایید ما باشد و متناسب با ارزش‌ها و نظام باشد حمایت می‌کنیم. خوشبختانه کارهای خوبی انجام شده و هم اکنون در حوزه انیمیشن در شهرهای کوچک کارهای خوبی به وجود آمده که ما به اینها کمک می‌کنیم تا بتوانند تولید محتوا کنند.
جنتی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از فیلترینگ هوشمند برای سایت‌های فیلتر شده گفت: این در دستور کار ما نیست بلکه در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در حوزه اینستاگرام نیز این کار انجام شده که بیش از 90 درصد موفقیت داشته است.
جنتی گفت: امروز مخاطبان هم تولید کننده و توزیع کننده اخبار هستند و یک ارتباط دو سویه در حوزه رسانه پدیدار شده و اگر در گذشته می‌توانستیم با اعمال کنترل از طریق اعمال فشار در اصحاب رسانه یا هدایت اخبار و اطلاعات از طریق در اختیار گرفتن دروازه خبری یا تدابیر تبلیغاتی افکار را هدایت کرده و در اختیار حاکمیت قرار داده الان صحنه عوض شده و این چنین نیست.
وی  کنترل رسانه‌ها را نه از نظر فنی امکان‌پذیر عنوان کرد و نه از طریق مرزهای جغرافیایی و اظهار داشت: مرزهای جغرافیایی هم اجازه نمی‌دهند چنین کنترلی اعمال شود و نه الزامات حقوقی داخلی می‌تواند مانع آن شود و جلوی ورود اخبار را از بیرون به داخل کشور بگیرد و کنترل کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شبکه‌های اجتماعی هم چون وایبر و واتس‌اپ پرداخت و گفت: برخی از تبادل اطلاعات در این شبکه‌ها به صورت دو سویه و برخی نیز در داخل گروه‌ها است که به هیچ وجه نمی‌توانیم در آنها کنترل کرده و مانع از تبادل اخبار شویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کنترل ناپذیر بودن فضای مجازی پرداخت و بیان داشت: در حال حاضر حدود 9 هزار کانال تلویزیونی و شبکه ماهواره‌ای و فرامرزی داریم که بیش از نیمی از آن در داخل کشور قابل دریافت است.
جنتی افزود: حدود 170 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان نیز فعالیت می‌کنند و بیش از 870 میلیون سایت نیز اطلاعات و اخبار را به مخاطبان منتقل می‌کنند که هر روز هم تعداد آنها در حال افزایش است.
وی مردم را نیز تولید کننده اطلاعات دانست و به سایت یوتیوب اشاره کرد و گفت: این سایت که اطلاعات را به صورت تصویری منتقل می‌کند در هر دقیقه 300 ساعت فیلم در آن آپلود می‌شود.
جنتی تولید محتوا در این عرصه را مهمترین نکته عنوان و تصریح کرد: ما خودمان بایستی صحنه را در اختیار گرفته و به سهم خود تولید کننده باشیم چرا که هر اندازه حجم اطلاعات ما در این فضا بیشتر تولید شود ما هم به همان اندازه در افکار عمومی تاثیرگذاریم.
وی به شبکه‌های ماهواره‌ای که به شدت بر ضد شیعه تبلیغ می‌کنند اشاره کرد و ادامه داد: از چند سال گذشته دهها شبکه ماهواره‌ای شیعی به زبان‌های مختلف تاسیس شده که برنامه پخش می‌کنند و هم اکنون در قم نیز بیش از 400 مرکز تحقیقاتی که هر کدام سایت خبری دارند صدها کتاب حدیث شیعه را روی سایت‌ها گذاشته‌اند.
جنتی گفت: بخش عظیمی از وقت جوانان ما صرف بازی‌های یارانه‌ای می‌شود که اکثرا از خارج وارد می‌شود. الان بنیاد بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شده و کسانی که می‌خواهند در این حوزه تولید کنند وارد شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بهترین راه مقابله این است که ما نیز از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی استفاده کنیم و باید دقیقا از همان ابزار نهایت استفاده را ببریم چرا ما در یوتیوب فیلم نگذاریم.
این وزیر دولت تدبیر و امید اظهار داشت: یکی از بهترین راه‌های کنترل افکار عمومی همراهی با افکار عمومی است نه مقابله با افکار عمومی. 
جنتی فضای مجازی امروز را همان فضای حقیقی عنوان کرد و گفت: با وضعیت جدیدی که پیش آمده در شبکه‌های موبایلی نیز باید نرم‌افزارهای خوبی را خودمان تهیه و ارایه کنیم تا صحنه را برای دیگران باز نگذاریم چرا که صرف نظر از افکار عمومی داخلی افکار عمومی جهانی است و آنچه که به عنوان دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.