رگولاتوری

May 12, 2015
16:09 سه شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69993

هزینه از «رهبری» برای یک تصمیم/ موافقت مجلس با ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی

مجلس پس از اظهارنظرات نمایندگان مخالف و موافق و سخنگوی دولت سرانجام با ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی موافقت کرد.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بهارستان، طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی و تصویب کردند.
 
در دلایل توجیهی این طرح آمده بود:
 
1- ترکیب شورای عالی فضای مجازی بسیار جامع‌تر از شورای عالی فناوری اطلاعات است به عبارتی همه اعضای شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی حضور دارند.
 
2- ریاست هر دو شورا با رئیس‌جمهور در نتیجه تکراری است.
 
3- دو شورا دارای هم‌پوشانی کامل است و امکان تصمیم ضد و نقیض بسیار محتمل، بلکه حتمی است. 
 
4- حذف شورای‌عالی فناوری اطلاعات هیچ خللی ایجاد نمی‌کند بلکه سراسر حسن است و از موازی کاری جلوگیری می‌کند.
 
5- جایگاه شورای‌عالی فضای مجازی بالاتر از جایگاه شورای عالی فناوری اطلاعات است. 
 
6- کلیه وظایف شورای‌عالی فناوری اطلاعات به عهده شورای عالی فضای مجازی واگذار شده است در نتیجه وجود شورای عالی فناوری اطلاعات موضوعیت ندارد.
 
علی اصغر زارعی به عنوان موافق این طرح گفت: رهبر معظم انقلاب موضوع شورای‌عالی فضای مجازی را ابلاغ کردند که ریاست این شورا نیز با رئیس‌جمهور است و وظایف راهبردی را عهده‌دار است.
 
وی افزود: تجربه سه سال گذشته در مورد شورای‌عالی فضای مجازی و تجربه هشت سال گذشته در مورد شورای عالی فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که در برخی وظایف این دو شورا تداخل داشته‌اند بنابراین باید یکی شوند.
 
رمضانعلی سبحانی‌فرد به عنوان مخالف این طرح گفت: شورای عالی فناوری اطلاعات مصوب مجلس در سال 82 بوده و شورای عالی فضای مجازی به اذن رهبر معظم انقلاب در سال 90 شکل گرفت.
 
وی افزود: اگر ضرورتی بر وجود شورای فناوری اطلاعات نبود، قطعا رهبر معظم انقلاب اذن می‌داد شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی ادغام شود پس چنین اتفاقی نیفتاده است و اگر این دو با هم ادغام شود شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد.
 
عضو کمیسیون صنایع تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی با حضور اشخاص حقیقی و حقوقی در سطح عالی تصمیم‌گیری می‌کند اما شورای‌عالی فناوری اطلاعات وظایف هماهنگی بین دستگاه‌ها را برعهده دارد.
 
در ادامه کمال علی‌پور به عنوان موافق طرح ادغام این دو شورا تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند موضوع شورای‌عالی فضای مجازی اصل انقلاب است.
 
وی خطاب به نمایندگان گفت: چرا نگران نظارت هستید مگر همکاران شما از مجلس در شوراهای مختلف ناظر نیستند و نظارت نمی‌کنند، هیچ نگران نباشید چرا که نظارت مجلس نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه تقویت خواهد شد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد تلویحی از اظهارات سبحانی‌فر تصریح کرد: این که برخی از دوستان گفتند حضرت آقا نفرمودند این دو شورا ادغام شود این چه حرفی است، حتما ایشان دغدغه داشتند که فرموند شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود.
 
علی‌پور تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان موضوع موازی‌کاری در کشور است و مجلس جای اصلاحات است و باید این مسائل را اصلاح کنیم.
 
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که حضرت آقا تاکید دارند این است که دشمن در تبلیغات قوی بوده و خوب کار می‌کند ما که نمی‌توانیم ساکت بنشینیم.
 
وی ادامه داد: رئیس‌جمهور هم رئیس شورای‌عالی فضای مجازی و هم رئیس شورای فناوری اطلاعات است پس این هم‌پوشانی وجود دارد و ادغام شورای‌عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی مشکلی ندارد.
 
علی‌محمد احمدی دیگر نماینده مخالف این طرح گفت: وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات با شورای‌عالی فضای مجازی متفاوت است چرا که شورای‌عالی فضای مجازی متمرکز بر سیاست‌های کلان بوده و شورای‌عالی فناوری اطلاعات به دنبال سیاست‌های اجرایی است.
 
موسی غضنفرآبادی نماینده بم نیز به عنوان موافق ادغام این دو شورا گفت: اگر شورای‌عالی فناوری اطلاعات که از سال 82 تشکیل شده می‌توانست از عهده وظایف خود بربیاید رهبر انقلاب دستور تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی در سال 90 را صادر نمی‌کرد.
 
وی ادامه داد: بعضی از دوستان به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار از متن دستور رهبر معظم انقلاب در مورد شورای‌عالی فضای مجازی اطلاع ندارند نقطه کانونی متمرکز یعنی چه؟
 
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تصریح کرد: اگر ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حذف شود فرمایشات رهبر معظم انقلاب مستحکم می‌شود و تاکیدی بر سخنان ایشان است.
 
در ادامه این جلسه محمد‌باقر نوبخت به عنوان نماینده دولت در مخالفت با ادغام شورای‌عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی گفت: در مورد ادغام این دو شورا اطلاعات نادرستی از سوی طراحان در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده شد.
 
وی افزود: طراحان به گونه‌ای صحبت کردند که این طرح در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در مورد شورای عالی فضای مجازی بوده است.
 
نوبخت در این جلسه گفت: از نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ادغام این دو شورا است ریاست مجلس به ما اعلام کند تا دولت نظر خودش را تغییر دهد.
 
وی افزود: تعدادی از نمایندگان به من مراجعه کردند و گفتند این طرح در جهت تامین منویات رهبر معظم انقلاب تهیه شده است.
 
سخنگوی دولت گفت: معمولا رسم بر این است که نظرات رهبر معظم انقلاب از طرف رئیس‌مجلس و هیئت‌رئیسه مجلس به ما ابلاغ می‌شود اگر چنین چیزی ابلاغ شده به ما بگویند تا ما نظر خودمان را تغییر دهیم.
 
نوبخت در حین نطق و در جمع نمایندگان خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی اگر چنین نظری از سوی رهبر معظم انقلاب به شما ابلاغ شده است بفرمایید تا ما نظر خودمان را تغییر دهیم.
 
لاریجانی نیز در پاسخ به سوال نوبخت گفت: چیزی در این رابطه از طرف رهبری به ما منتقل نشده است لذا شما نظر خودتان را بگویید.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه تصریح کرد: این که می‌گویند ترکیب شورای‌عالی فضای مجازی جامع‌تر از شورای‌عالی فناوری اطلاعات است دقیق نبوده و درست نیست.
 
وی افزود: در حال حاضر 12 وزیر عضو شورای عالی فناوری اطلاعات هستند.
 
نوبخت در مورد حوزه اختیارات این دو شورا نیز گفت: آنچه در حوزه وظایف شورای عالی فضای مجازی است عمدتا مربوط به اینترنت است ولی شورای‌عالی فناوری اطلاعات یک زیر بخش وزارت ارتباطات است که بیشتر در بحث دولت الکترونیک نقش دارد.
 
نوبخت در این جلسه خطاب به نمایندگان گفت: شما می‌توانید از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شورای‌عالی فناوری اطلاعات سوال بپرسید ولی اگر این شورا در شورای‌عالی فضای مجازی ادغام شود وظیفه خود را واسپاری می‌کنیم.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: شما نمایندگان در بودجه 94 بیش از 4 هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته‌اید تا در روستاها جهت زیرساخت‌ها توزیع کند آیا شما می‌خواهید این اختیارات خود را به شورای‌عالی فضای مجازی واسپاری کنید.
 
 
 
در ادامه این جلسه روح‌الله عباسپور به عنوان سخنگوی کمسیون صنایع و معادن از برخی اظهارات نوبخت انتقاد کرد و گفت: آقای نوبخت من تعجب می‌کنم شما از قدیمی‌های مجلس هستید و وظایف مجلس را می‌دانید.
 
وی افزود: ما که نمی‌خواهیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را منحل کنیم که آقای نوبخت می‌گویند نظارت مجلس کاهش پیدا می‌کند، اگر یک زمانی انحلال وزارت ارتباطات مطرح بود آن وقت نقش نظارتی مجلس کاهش پیدا می‌کند.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از برداشت‌های غلط از اظهارات رهبر معظم انقلاب گفت: آیا رهبر معظم انقلاب در هر موضوعی موضع گیری می‌کنند، پس مجلس را منحل کنیم ایشان که در همه جزییات ورود نمی‌کند، این که می‌فرمایند نقطه کانون متمرکز برای تصمیم سازی یعنی چه؟
 
وی افزود: اگر قرار باشد شورای‌عالی فضای مجازی و شورای‌عالی فناوری اطلاعات هر دو تا باشند و هر یک مصوبه دیگری را خنثی کند این دیگر معنی ندارد.
 
عباسپور گفت: جایگاه ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی در شورای‌عالی فناوری اطلاعات کجاست؟
 
وی خاطر نشان کرد: قوه مقننه در شورای‌عالی فناوری ارتباطات عضو ندارد بنابراین نقشی هم طبیعتا نخواهد داشت.
 
این نماینده مجلس گفت: در شورای‌عالی فضای مجازی از مجلس نماینده‌ای وجود دارد پس می‌توانیم در آنجا نظارت داشته باشیم.
 
البته در لابه‌لای اظهارات موافقان و مخالفان برخی از نمایندگان نیز اخطار قانون اساسی و تذکر آیین نامه‌ای دادند به طوری که احمد توکلی نماینده مردم تهران طی اخطاری گفت: اگر ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منحل شود ماده 2 این قانون نیز عملی نخواهد شد و این موضوع مخالف اصل 60 قانون اساسی است.
 
سرانجام طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به رای گذاشته شد و نمایندگان با 135 رای موافق،‌80 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن علنی با آن موافقت کردند. 
 
در پایان علی لاریجانی با استناد به اخطار احمد توکلی گفت: این طرح را برای رفع ابهام دو شوروی می‌کنیم و آن را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع می‌دهیم تا بررسی شود.
 
در حالی این طرح تصویب شد که موافقان و مخالفان برای به کرسی نشاندن حرف خود از رهبر معظم انقلاب هزینه کردند و همان گونه که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: رهبر معظم انقلاب در جزییات کارها دخالت نمی‌کنند بنابراین نباید اعضای قوه مقننه یا مجریه برای خوب جلوه دادن نظرات خود از ایشان هزینه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.