تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

May 16, 2015
9:54 شنبه، 26ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 70089

کالبدشکافی ساعت اپل

کمتر از یک ماه است که اپل به انتظار کاربران مشتاقش پایان داده و ساعت هوشمند خود را روانه بازار کرده است.
 
Apple Watch جدیدترین محصول شرکت اپل از زمانی است که تیم‌کوک سکان مدیریت این شرکت را برعهده گرفته است. این ساعت هم می‌تواند یک آی‌پاد باشد که آن را روی دست بسته‌اید هم یک همراه برای گوشی‌های آی‌فون و هم یک دستگاه که سلامت و تناسب اندام شما را کنترل می‌کند؛ اما اپل واچ در بازار ساعت‌های هوشمند تنها نیست. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند سونی، مایکروسافت، موتورلا، ال‌جی، سامسونگ و… مدل‌های مختلفی از ساعت هوشمند خود را روانه بازار کرده‌اند. حالا در این شرایط بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که آیا اپل می‌تواند در این بازار موفق باشد؟ همچنین بسیاری از کاربران هنوز مطمئن نیستند که آیا به یکی از این ساعت‌های هوشمند نیاز دارند و اینکه آیا آنها باید ساعت هوشمند اپل را انتخاب کنند؟ سایت cnet در گزارشی به بررسی همه‌جانبه ساعت هوشمند اپل پرداخته است. اگر این سوال را در ذهن دارید که این ساعت را باید بخرید یا خیر می‌توانید با ما همراه شوید.
 
                           
 
ساعتی در مدل‌ها و طرح‌های مختلف
اپل واچ در سه مدل مختلف به همراه دو سایز متفاوت و در شش 6 نسخه نهایی روانه بازار شده است. این ساعت‌ها به همراه بند‌های قابل تعویض خود از قیمت 349 دلار به بالا بسته به‌مدل‌های مختلف به فروش می‌رسند. البته قیمت نسخه‌های ویژه‌ این ساعت که در آن طلای 18 عیار نیز به کار برده شده قیمتی برابر 17 هزار دلار دارد. اپل همیشه سعی کرده طراحی ویژه و خاصی را برای محصولات خود در نظر بگیرد. محصولات این شرکت در کنار تکنولوژی‌های برتری که در آنها استفاده شده با دنیای مد نیز همخوانی داشته‌اند؛ اما حالا اپل با طراحی اپل واچ می‌خواهد پا را فراتر بگذارد و جای دستبندها و جواهرات زینتی را بگیرد.
 
اندازه‌های مختلف اپل واچ دو عدد 42 و 38 میلی متر را به‌دست می‌دهند که معادل سایز معمول زنانه و مردانه یا بزرگسال و کودک است. بند این ساعت نیز از طراحی‌های متنوعی برخوردار است. شبکه‌ای فلزی از زنجیره‌های Milanese با آهن‌ربا، یک بند چرمی که به‌صورت خودکار به بدنه متصل می‌شود، بند فلز ضد زنگ، چرم سنتی بندهای ساعت و یک بند پلاستیکی‌تر اسپرت در رنگ‌های روشن. این بندها میزان شخصی‌سازی و انتخاب هنگام خرید ساعت را افزایش خواهند داد. همچنین حالا هم که این ساعت عرضه شده باید انتظار ارائه صدها مدل دیگر را از سوی سازندگان غیررسمی داشت. اپل واچ طوری طراحی شده که کاربران کمتر به گوشی آی‌فون خود نگاه کنند. شما می‌توانید به واسطه نمایشگر کوچک ساعت اپل اکثر کارهایی را که با گوشی انجام می‌دادید، حالا با این ساعت انجام دهید. هنوز برای این پیش‌بینی زود است اما به باور برخی تحلیلگران ساعت اپل می‌تواند عادت استفاده از تلفن همراه را در کاربران تغییر دهد.
 
تحلیلگر سایت cnet برای یک هفته و در تمام ساعات شبانه‌ روز از این ساعت استفاده کرده است. Scott Stein درخصوص تجربه‌اش از این ساعت نوشته است: هر روز این ساعت روی مچ دستم بود و من تمام کارهای ممکنی که فکر می‌کردم را با این ساعت انجام دادم. ضربان قلب و تعداد قدم‌هایم را اندازه‌گیری کردم. هزینه ناهارم را پرداخت کردم، به موسیقی مورد علاقه‌ام گوش دادم، بدون استفاده از گوشی و در حالی که به دنبال جای پارک بودم. پیدا کردن راه از نقشه، پاسخ دادن به ایمیل‌ها، دسترسی به خبرهای روز، کنترل Apple TV و… از دیگر کارهایی بود که او به کمک این ساعت انجام داده است.
 
به‌صورت کلی اگر تاکنون از ساعت هوشمند استفاده نکرده باشید و بخواهید بدانید چنین محصولی چه کاربردی دارد، باید بگوییم این گجت شما را به گوشی همراه‌تان متصل می‌کند؛ همچون یک آی‌پاد مینی عمل کرده، وضعیت سلامت شما را بر اساس فعالیت‌ها ردگیری می‌کند و می‌تواند جایگزینی برای کیف پول شما باشد. البته این قابلیت در حال حاضر در ایران کاربردی ندارد. اپل واچ نه تنها قادر به انجام پرداخت‌ها است، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک کلید هوشمند برای باز کردن قفل خانه‌ها و هتل‌ها نیز به کار گرفته شود که البته نیازمند همکاری شرکت‌ها و مراکز مختلف است. اپل همچنین بر بستر این دستگاه امکان دسترسی به سایر ویژگی‌های مربوط به اتوماسیون خانگی را نیز فراهم می‌کند که از آن جمله می‌توان به کنترل ترموستات‌های هوشمند، به واسطه‌ ارتباطات بی‌سیم آی‌فون شما اشاره کرد.
 
کارهایی که اپل واچ انجام می‌دهد
مانند اکثر ساعت‌های هوشمند، اپل واچ نیز یک محصول مستقل نیست و می‌توان از آن به‌عنوان لوازم جانبی تلفن همراه یاد کرد. دستبند‌ها و ساعت‌های هوشمند دیگری مانند Android Wear،Samsung Gear، Pebble و دیگر محصولات مرتبط نیز به همین شکل کار می‌کنند؛ اما درخصوص ساعت اپل باید بدانید که این محصول تنها با گوشی‌های آی‌فون 5 و بعد از آن سازگاری دارد. این ساعت به‌عنوان یک صفحه نمایش دوم است و شما با کمک آن می‌توانید تجربه‌ جدیدی در استفاده از سیستم عامل ios را به دست بیا‌ورید. اپل واچ همچون آی‌پاد قادر به پخش موسیقی است. توانایی ردیابی امور مربوط به سلامت و تشخیص و اندازه‌گیری ضربان قلب را دارد؛ دستگاهی ارتباطی است که قادر به ارسال و دریافت پیغام، تماس و ضبط صوت خواهد بود و بستری برای اپلیکیشن‌های متناسب با آن به شمار خواهد آمد. این دستگاه همچنین قادر است به کمک سیستم Apple Pay به انجام تراکنش‌های مالی بپردازد. امکان کنترل کردن Apple TV نیز با این ساعت هوشمند فراهم شده و توان عمل کردن به‌عنوان یک ریموت کنترل برای دستگاه‌های خانه‌ هوشمند اپل را نیز خواهد داشت.
 
به نظر می‌رسد هدف از ساخت اپل واچ، ترکیب قابلیت‌های تمام ساعت‌های هوشمند موجود در بازار و ارائه‌ این ویژگی‌ها به‌عنوان یک مجموعه‌ کامل به کاربر بوده است. به نحوی اعلان‌ها، کنترل‌های صوتی و خصوصیت کشیدن انگشت برای اطلاع از جزئیات که در اپل واچ شاهدش هستیم از سیستم‌عامل
Android Wear گوگل الهام گرفته شده است. تمرکز بر اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های درون‌سازی شده مانند تماس صوتی نیز شباهت بسیاری به آنچه که از ساعت‌های مبتنی بر تایزن سری Gear سامسونگ دیده‌ایم، دارند. تمام این پلت‌فرم‌ها تلاش کرده‌اند به نحوی این قابلیت‌ها را پیاده‌سازی کنند و اکنون اپل نیز به شیوه‌ خود این قابلیت‌ها را ارائه کرده است.
 
اپل واچ از یک صفحه‌ کوچک، درخشان و رنگی لمسی برخوردار است که یک پیچ چرخشی و دکمه نیز در کنار بدنه‌ آن قرار گرفته است. کاربر برای تعامل با ساعت قادر است صفحه‌ لمسی را به کار گرفته یا از دستورات صوتی استفاده کند. اپل واچ از یک پردازنده‌ جدید به نام S1 برای انجام فرامین کمک می‌گیرد. این ساعت به حسگرهای شتاب‌سنج و ژیروسکوپ مجهز شده و قادر است داده‌های GPS و WI-FI را از آی‌فون دریافت کند. برای رفتن به صفحه‌ خانگی ساعت باید پیچ کنار بدنه را فشار دهید. این ساعت قابلیت دیکته‌ متن را داشته و زمان همگام‌شده با سرور را با دقت بالای منفی یا مثبت 50 میلی‌ثانیه نمایش می‌دهد. این دستگاه همچنین از یک پردازنده‌ لمسی Taptic نیز برخوردار است که هنگام دریافت اعلان‌ها، هشدارها و سایر پیغام‌ها به ارائه‌ بازخورد لرزشی می‌پردازد.
 
همانند آی‌فون 6، اپل واچ نیز به NFC مجهز شده که به این دستگاه کمک می‌کند به انجام پرداخت‌های Apple Pay پرداخته یا به‌عنوان کلید هوشمند برای قفل‌های خاص در هتل‌ها اجرای وظیفه کند. اپل واچ با استفاده از نوعی ترکیب هوشمندانه‌ شارژ القایی و مغناطیسی نیروی خود را تامین می‌کند و شارژر دستگاه نیز به قسمت پشتی متصل خواهد شد. البته مانند همه مشکلات دستگاه‌های هوشمند از باتری اپل واچ نیز نمی‌توان انتظار بالایی داشت و در بهترین حالت ممکن است دستگاه قادر باشد یک روز عادی شما را همراهی کند.
 
اپل واچ و تناسب اندام
تناسب اندام و سلامت یکی از بخش‌های اساسی اپل واچ است. تا کنون برنامه نویسان گوناگونی دست به کار شده‌اند تا اپ‌های مخصوصی در این زمینه برای اپل واچ طراحی کنند. با این حال اپل، دو اپلیکیشن اختصاصی برای کنترل سلامتی و تناسب اندام کاربران این ساعت ساخته است. یکی از این اپلیکیشن‌ها به ثبت و اندازه‌گیری فعالیت‌های روزمره به کمک سه معیار جداگانه یعنی مقدار کالری سوزانده شده‌ تخمینی، میزان ورزش صورت گرفته و زمان صرف شده در حالت ایستاده می‌پردازد. اپلیکیشن دوم نیز مسائل مربوط به تمرینات ورزشی را ثبت خواهد کرد. تمام داده‌های ثبت‌شده توسط ساعت در این قسمت، سرانجام با اپلیکیشن مخصوصی که روی آی‌فون نصب می‌شود، همگام‌سازی خواهد شد.
 
۴ لنز یاقوت کبود در قسمت پشت بدنه‌ اپل‌واچ جای گرفته که به‌وسیله‌ ترکیبی از فناوری فروسرخ و LED به اندازه‌گیری وضعیت ضربان قلب کاربر می‌پردازد.
 
اپل وعده داده این فناوری نتایج دقیق‌تری در قیاس با نمونه‌های اپتیکال قرار گرفته در سایر ساعت‌های هوشمند ارائه خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد سیستم سنجش ضربان قلب اپل تنها در زمان تمرینات ورزشی فعال شده که در تضاد کامل با نحوه‌ عملکرد دستبندها و ساعت‌هایی نظیر مایکروسافت بند، فیبیت (Fibit) یا دیگر نمونه‌های مشابه است. اندازه‌گیری فعالیت‌های غیرورزشی روزانه از طریق داده‌گیری از GPS موجود روی آی‌فون و استفاده از داده‌های حسگر شتاب‌سنج انجام می‌شود.
 
سیستم اندازه‌گیری مدت زمان صرف شده در حالت ایستاده، کاربر را تشویق می‌کند در ازای هر یک ساعت نشستن، یک دقیقه را ایستاده سپری کند که نمونه‌ آن را در FuelBand نایکی دیده بودیم.
 
تفاوت اپل‌واچ با سایرین
اپل‌واچ در حال حاضر از تعدادی فناوری جدیدتر بهره می‌برد که سایر ساعت‌های هوشمند تا به این لحظه موفق به استفاده از آن نشده‌اند. اپل واچ به لطف Apple Pay اولین ساعت هوشمند مطرح در بازار است که به سیستم پرداخت موبایل مجهز شده است.
 
این سیستم با استفاده از NFC فعال خواهد شد که بر اساس آن شخص قادر خواهد بود هنگام خرید از فروشگاه‌ها، با عبور دادن مچ خود از مقابل پایانه‌ مخصوص، تراکنش خرید را انجام دهد و احتمالا به خرید آنلاین نیز بپردازد. به امکان باز کردن قفل‌های هوشمند در برخی هتل‌ها و اماکن خاص نیز پیش‌تر اشاره کردیم.
 
اپل‌واچ از بازخورد لرزشی بهره می‌برد اما مورد خاص آن، توانایی حس و تشخیص فشار نمایشگر این ساعت است. کافی است صفحه را با نیروی بیشتری فشار دهید تا عملیات متفاوتی انجام دهد. این فناوری می‌تواند به معنی کلیدهای اعلان پیشرفته‌تر، یا کنترل ساده‌تر دستگاه باشد.
 
اپل همچنین نوع متفاوتی از ورودی را نیز به ساعت هوشمند خود اضافه کرده است. یک پیچ دیجیتالی که در کنار بدنه قرار گرفته و ظاهر ساعت‌های کلاسیک را تداعی می‌کند. استفاده از چنین کلیدی قطعا ایده‌ هوشمندانه و در عین حال سنتی بوده که این‌بار کلید خانگی را در کنار پیچ اسکرول در یک‌جا جای داده است. این قطعه به منظور ساده‌سازی فرآیند بزرگنمایی و اسکرول کردن در میان لیست‌ها فراهم شده است.
 
کلید جای گرفته در زیر این پیچ نیز دسترسی به لیست دوستان و مخاطبان مورد علاقه‌ کاربر را فراهم می‌کند و مجموعه‌ای از عملکردهای بی‌نیاز از نمایشگر را در اختیار شخص قرار می‌دهد. البته هنوز هم قابلیت لمس صفحه، کشیدن انگشت و تپ کردن روی آن برای انجام تعامل با دستگاه وجود دارد.
 
اپل‌واچ از پلت‌فرم اپلیکیشن‌های متمایز خود بهره می‌برد. Android Wear هم‌اکنون به مقدار مناسبی از پشتیبانی اپلیکیشن‌ها دست پیدا کرده اما اپلیکیشن‌ها در محور ساعت‌های مبتنی بر سیستم‌عامل گوگل قرار ندارند. اپل‌واچ اپلیکیشن‌های خود را در مرکز توجه و درون صفحه‌ اصلی دستگاه قرار خواهد داد. اپل WatchKit API را برای توسعه‌ اپلیکیشن‌های اپل‌واچ سال پیش عرضه کرد تا در زمان عرضه، این محصول از مجموعه‌ مناسبی از اپلیکیشن‌ها برخوردار باشد. این مساله می‌تواند به اپل‌واچ برای رسیدن به پلت‌فرم‌هایی نظیر
Android Wear گوگل کمک کند. اپل‌واچ با استفاده از مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های ارتباط مستقیم کهDigital Touch نامیده می‌شود، قادر است به‌عنوان یک ابزار ارتباطی با سایر ساعت‌های اپل‌واچ و دارندگان آنها نیز ارتباط برقرار کند. برای مثال یک کاربر اپل واچ می‌تواند به دارنده‌ دیگر اپل‌واچ شکلک‌های ترسیمی یا پیام‌های لرزشی ارسال کند یا همچون یک واکی‌تاکی به ارسال پیام‌های صوتی بپردازد.
 
کاربرد اپل‌واچ بدون گوشی
فلسفه اصلی اپل‌واچ هماهنگی با گوشی آی‌فون است اما اگر از کاربرانی هستید که گوشی آی‌فون ندارید و یا آی‌فون‌های نسخه قبل از 5 را در اختیار دارید، باید بدانید که این ساعت به تنهایی نیز قادر است تعدادی از فعالیت‌ها را انجام دهد. این قابلیت‌ها شامل ردیابی و ثبت فعالیت‌های مربوط به تناسب اندام، انجام تراکنش با استفاده از سیستم پرداخت اپل و پخش موسیقی که روی اپل‌واچ دانلود شده باشد خلاصه می‌شود. البته برخی قابلیت‌های ردیابی فعالیت و تناسب‌اندام نیز که وابسته به دریافت اطلاعات از گوشی است توسط این ساعت بدون ای‌فون با محدودیت همراه است.
 
ساعتی مناسب افراد چپ دست
برعکس ساعت‌های کلاسیک بازار، کاربران چپ‌دست می‌توانند بدون مشکل از این ساعت استفاده کنند. پیچ دیجیتالی اپل واچ در سمت راست قرار گرفته اما کاربران می‌توانند بدون نگرانی این ساعت را روی هر دستی که می‌خواهند ببندند. طراحی اپل‌واچ به گونه‌ای است که قابلیت وارونه شدن داشته باشد تا کاربر بتواند با جابه‌جا‌ کردن بند آن، سر و ته نمایشگر را بر اساس نیاز خود مشخص کند، بنابراین با معکوس کردن نمایشگر، پیچ دیجیتالی و کلید تنظیمی ساعت در سمت مناسب برای قرارگیری روی مچ دست راست قرار خواهد گرفت. البته تنها تفاوت در این حالت، قرارگیری کلید مربوط به مخاطبان در بالای پیچ تنظیمی است.
 
عمر باتری
همان‌طور که قبلا هم گفتیم مانند هر دستگاه هوشمندی دیگر نباید انتظار زیادی از باتری این ساعت داشته باشید. تیم کوک، مدیرعامل اپل‌ اعلام کرده که اپل‌واچ باید روزی یک‌بار شارژ شود و گزارش‌های اخیر نیز حکایت از عمر باتری یک یا حداکثر دو روزه دارند؛ یعنی همان میزانی که سایر ساعت‌های هوشمند بازار نیز ارائه می‌کنند. در این زمینه اپل برگ برنده‌ای در مقابل سایر رقبا
ندارد.
 
میزان دوام باتری دستگاه کاملا بستگی به میزان فعال بودن آن در قیاس با زمان آماده به‌کار آن دارد. همچنین تعداد دفعاتی که این ساعت به دریافت داده از آیفون خواهد پرداخت نیز در این مساله تاثیرگذار است.
 
آیا به اپل واچ نیاز دارید؟
تحلیلگر سایت cnet در پاسخ به این سوال اعلام کرده است بدون شک کاربران به این ساعت احتیاج ندارند. او ساعت اپل را یک اسباب‌بازی هیجان‌انگیز توصیف کرده که هوشمند است و می‌تواند کارهای گوناگونی که به آن اشاره شد را انجام دهد. به باور او اگر اپل واچ یک وسیله‌ جانبی برای گوشی آی‌فون است، بنابراین یک وسیله غیرضروری است که نبودش مشکلی به‌وجود نمی‌آورد.
 
قطعا برای دوستداران تناسب اندام که به دنبال دستگاهی هوشمند برای دنبال کردن تمرینات خود هستند و علاقه دارند از قابلیت پخش موسیقی نیز همزمان بهره ببرند، اپل‌واچ می‌تواند وسیله‌ جذابی باشد. همچنین با توجه به پررونق بودن ابزارهای پوشیدنی در حوزه تناسب اندام قطعا اپل واچ می‌تواند در این بخش حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد و بازار این بخش را پررونق‌تر کند.
 
هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم اپل‌واچ تا چه اندازه محصول خوبی خواهد بود، هرچند در حال حاضر اپلیکیشن‌های گوناگونی در حوزه‌های مختلف مانند خودرو، لوازم خانگی، باز کردن قفل در و… برای این ساعت معرفی شده اما هنوز میزان کارایی این اپ‌‌‌ها به کمک این ساعت مشخص نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.