فناوری اطلاعات

May 16, 2015
10:47 شنبه، 26ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 70095

تجارت پررونق فروشگاه ساز‌های آنلاین

استقبال از بازارهای شکل گرفته در فضای مجازی به شدت در حال افزایش است و از سوی دیگر واسطه‌هایی که بخواهند این بازار را شلوغ‌تر کنند هم در حال ازدیادند. خیلی عجیب نیست اگر این روزها با پیام‌های تبلیغاتی مواجه شوید که به شما وعده ساخت یک فروشگاه مجازی با کیفیت را بدهد.
اینها همان فعالان بازار مجازی‌اند که این امکان را به کاربران می‌دهند تا اگر با ساخت یک فروشگاه آنلاین آشنایی ندارند در ازای پرداخت هزینه به‌طور ثابت و سالانه یک سایت ساخته شده برای ارائه محصول شان تحویل بگیرند.
 
شروع بازار مجازی
این روزها ممکن است هر عضوی از خانواده شما اعلام آمادگی برای راه‌اندازی یک فروشگاه کند، اما فروشگاهی نه از جنس واقعی بلکه مجازی. البته شاید داشتن صفحه‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی که خود یک بازار بزرگ در دنیای مجازی محسوب می‌شوند خیلی پیش از این گام اول در تاسیس این فروشگاه‌ها بودند اما شکل رسمی آن با ساخته شدن یک سایت و فروشگاه آنلاین آغاز می‌شود.
 
روند ساختن یک سایت کمی زمانبر است؛ چراکه وقتی شما تصمیم به راه‌اندازی سایت می‌گیرید ابتدا باید از یکی از شرکت‌های ثبت‌کننده دامنه اینترنتی، دامنه یا یک آدرس اینترنتی برای سایت خود ثبت کنید. سپس برای این دامنه باید فضا (هاست) بخرید و در مرحله سوم باید شخص یا شرکتی را برای طراحی سایت خود انتخاب کنید که معمولا هزینه‌های گزاف طراحی وب از عهده کمتر کسی بر می‌آید.
 
به دلیل اینکه انجام این کارها برای افراد معمولی سخت و پیچیده است و البته به دلیل استقبال روز افزون از سبک فروشگاه‌داری این روزها در فضای مجازی، با فعالانی مواجهیم که پیش از اینکه این ایده به ذهن شما برسد آن را آماده و طراحی کرده و با تعبیه خدمات جانبی به فروش می‌گذارند.
 
با نگاهی به این مدل از فروشگاه سازهای اینترنتی می‌توان دید که مدل‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد که شما را وسوسه می‌کند تا اولین فروشگاه مجازی تان را تاسیس کنید.
 
سایت رایگان
مدل اول به‌صورت رایگان است و فضای هاست کمی در اختیار شما می‌گذارد. در این مدل تعداد محصولاتی که می‌توانید نمایش دهید محدود است. هنگام سفارش محصول امکان ارسال SMS وجود ندارد. همچنین محصولات قابل دسته بندی نیستند و شما نمی‌توانید دومین اختصاصی ir. در اختیار داشته باشید اما می‌توانید به معرفی و مرور محصولات خود بپردازید.
 
برای هر محصول اجازه بارگذاری یک عکس دارید. امکان نمایش ویدئویی محصول تان را ندارید. اما امکاناتی همچون پرداخت آنلاین به‌صورت مستقل، نمایش آمار بازدید هر صفحه یا به‌صورت کلی، نمایش آگهی در سایت را دارید و در نهایت به شما این امکان داده می‌شود که اکانت‌تان را به پلان بالاتر به‌روز کنید.
 
سایت در ازای پرداخت پول
اما در مدل دوم شما باید سالانه بیش از 100 هزار تومان به مرجع سازنده سایت پرداخت کنید و در ازای آن خدماتی بیشتر را در اختیار بگیرید. در این مدل کسی که صاحب سایت شده است، با فضای هاست بیشتری روبه‌روست و تعداد محصولاتی که می‌تواند نمایش بدهد نامحدود است اما دسته‌بندی محصولات محدود است.
 
می‌توانید هنگام سفارش محصولتان جزئیات موردنظرتان را برای مشتری پیامک کنید و دومین اختصاصی ir. را در اختیار خواهید داشت، همچنین بخش محصولات ویژه و محصولات حراجی خواهید داشت. امکان ارسال ایمیل هنگام خرید و رهگیری خرید توسط کاربران هم وجود دارد و همچنین شما می‌توانید نسخه موبایلی این فروشگاه را هم داشته باشید.
 
اما در مرحله بعد شما باید پول بیشتری به‌طور سالانه پرداخت کنید تا با در اختیار داشتن قابلیت‌های زیادی سایت خودتان را راحت‌تر اداره کنید. به‌طور مثال شما امکان ویژه کردن محصولات و فروشگاه را دارید. اما معمولان سازندگان این سایت‌ها به شما وعده می‌دهند سایت مورد نظر 24 ساعت تا 48 ساعت در اختیار شما قرار می‌گیرد. به‌صورت 24 ساعته حتی در روزهای تعطیل از مشکلات فنی شما پشتیبانی کرده و این سایت را به‌صورت رایگان در گوگل برای شما معرفی می‌کنند.
 
در جدول‌های قیمتی که برای این سایت‌ها ارائه شده کمترین قیمت از 170 هزار تومان آغاز و تا مرز 2 میلیون تومان هم می‌رسد اما با همه ویژگی‌هایی که در این سایت‌ها می‌توان سراغ گرفت، شما با محدودیت‌هایی هم مواجه هستید، به‌طور مثال امکان بارگذاری‌ها و میزان فضایی که برای ارائه محصولات و مشخصات مورد نظرتان دارید با محدودیت مواجه هستید.
 
در برخی از این سایت‌ها شما امکان نمایش آگهی ندارید و در اکثر موارد که باقیمت‌های پایین و غیرمعمول مواجه هستید با مشکلات فنی و قطع و وصل شدن‌های پی در پی مواجه می‌شوید.
 
هرچند این موارد از آن دست مشکلاتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید اما به دلیل شکل‌گیری بازارهایی که امروز قالب دیگری به خود گرفته‌اند و می‌توانند مرزهای مکانی و جغرافیایی وسیعی داشته باشند، ضرورت داشتن یک بازار مجازی بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.