امنیت

فناوری اطلاعات

May 19, 2015
18:32 سه شنبه، 29ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 70224

کنترل ۲۰ پرواز توسط یک هکر

یک مشاور امنیت سایبری به FBI گزارش کرد که بیش از ۲۰ بار رایانه‌های هواپیماهای خطوط هوایی مختلف را هک کرده و طی پرواز کنترل موتور هواپیماها را به دست گرفته‌است.
کریس رابرتز در ماه آوریل در پرواز به سوی نیویورک توسط FBI بازداشت شد زیرا پیش از آغاز پرواز در توئیتر خود درمورد هک کردن پروازی که در آن حضور داشت صحبت کرده‌بود. پس از آن بود که بازجویی از وی آغاز شد تا احتمال ارتکاب جرایم رایانه‌ای وی بررسی شود.
 
طی بازجویی‌های FBI، در ماه‌های فوریه و مارچ رابرتز اعتراف کرد که توانسته سیستم سرگرمی داخلی هواپیما را هک کند. وی اعتراف کرده از سال‌های 2011 تا 2014 نزدیک به 15 تا 20 بار این کار را انجام داده‌است. وی همچنین اعتراف کرده یکبار وارد سیستم‌های پرواز هواپیمایی شده و دستور بالارفتن را صادر کرده‌است. به واسطه صدور این فرمان، یکی از موتورها هواپیما را به سمت بالا کشیده و منجر به ایجاد حرکت جانبی در یکی از پروازها شده‌است.
 
رابرتز در اعترافاتش بیان کرده که از نقاط ضعف سه نوع از هواپیماهای بوئینگ و یک مدل ایرباس آگاهی داشته و توانسته به سیستم‌های سرگرمی داخلی هواپیماها که تولید شرکت‌های تیلز و پاناسونیک بوده‌اند، نفوذ کند.
 
رابرتز در توئیتر خود اعلام کرد از وی درخواست شده زیاد درمورد این رویداد صحبت نکند،‌اما در ادامه به این نکته اشاره کرده که تنها انگیزه‌اش بالا بردن امنیت پروازها بوده‌است و FBI را به خاطر متمرکز کردن نادرست پنج سال از مطالعاتش در یک پاراگراف از گزارشی که منتشر کرده، به باد انتقاد گرفت.
 
FBI نیز رابرتز را به داشتن توانایی و نیت استفاده از تجهیزاتی که به همراه داشته در نفوذ به سیستم‌های سرگرمی و کنترلی هواپیما متهم کرده‌است که این اقدام امنیت عمومی را به خطر انداخته و همین موضوع باعث شده وی از پرواز نیویورک اخراج شود.
 
رابرتز اعلام کرده که از کابل اترنتی بهبود‌یافته‌ای برای اتصال دادن لپ‌تاپش به جعبه‌ای الکترونیکی در زیر صندلی هواپیما استفاده کرده‌است که کنترل سیستم سرگرمی هواپیما را به عهده دارد. با کمک این اتصال وی توانسته وارد مرکز عصبی رایانه هواپیما شود.
 
با این‌همه شرکت بوئینگ اعلام کرده سیستم سرگرمی داخلی این هواپیما مجزا از سیستم‌های پرواز و مکان‌یابی است. به گفته این شرکت هواپیماهای بوئینگ بیش از یک سیستم جهت‌یابی دارند و هیچ تغییری در سیستم هواپیما نمی‌تواند بدون بررسی خلبان و تایید او بر روند پرواز اثر بگذارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.